چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.10.2014, 7:28

روحانی: به ملت گزارش می‌دهم

اعتماد / مریم بابایی

دولت در پیگیری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی مصمم است. چه تعداد این بورسیه‌ها ۳۷۰۰ نفر باشد و چه کمتر از ۱۰۰۰ پرونده. رییس دولت برای دومین بار به‌طور رسمی بر پیگیری و اعلام نتایج بورسیه‌های غیرقانونی تاکید کرد؛ یک بار همان روزی که نماینده‌های موافق استیضاح نخواستند دفاعیات مستند و مستدل وزیر علوم دولت یازدهم را بشنوند و رضا فرجی دانا را بعد از هشت ماه، با بهانه‌هایی همچون انتصابات غیرقانونی، رکود علمی و تخلف در پرونده دانشجویان ستاره‌دار و بورسیه‌های غیرقانونی استیضاح کردند و یک بار هم روز گذشته در هشتمین همایش ملی نخبگان.

رییس‌جمهور با تاکید بر پیگیری پرونده بورسیه‌ها گفت: «یک بار وزیری را معرفی کرده‌ایم، گفتند رای اعتماد نمی‌آورد و ما گفتیم اهلا و سهلا، پس ما فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کردیم و گفتند او را به مجلس معرفی نکنید که رای نخواهیم داد. باز هم گفتیم اهلا و سهلا. پس سومی را معرفی کردیم و رای اعتماد گرفت، اما در کمتر از یک سال یعنی حدود 9 ماه به قضاوت رسیدند که باید کنار برود.» اشاره روحانی به رای منفی مجلس به جعفر میلی‌منفرد به عنوان نخستین گزینه پیشنهادی و سرپرستی ۷۲ روزه جعفر توفیقی است که جوسازی‌ها و حاشیه‎های سیاسی مانع از ادامه کار او در وزارت علوم شد.

روحانی روز گذشته بار دیگر با تاکید بر اینکه هیچ کدام از این شرایط مانع ادامه مسیری که فرجی‌دانا در وزارتخانه در پیش گرفته بود، نیست، گفت: «بعضی‌ها گفته بودند وزیر علوم نباید به بورسیه‌ها دست بزند، کار ناقص وزیر دانشمند قبلی آقای دکتر فرجی‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهیم کرد و من امیدوارم تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت ایران برسد.»

ساعتی بعد از استیضاح فرجی‌دانا نیز روحانی که نیامدنش به مجلس میدان گمانه‌زنی و حاشیه را باز کرده بود، با معرفی محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست از او خواست راه ناتمام وزیر «دانشمند و دانای» برکنار شده را ادامه دهد و در پیگیری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی مصمم باشد.

از استیضاح وزیر و آمدن سرپرست جدید به وزارت علوم نزدیک به دو ماه می‌گذرد. در این مدت کمیته پیگیری پرونده بورسیه‌ها زیرنظر وزارت علوم تشکیل شد؛ کمیسیون پنج نفره‌یی که مسوولیت تطبیق وضعیت این بورسیه‌ها را با ضوابط و آیین‌نامه‌های وقت که درباره بورسیه شدن تصمیم‌گیری شده، را داشت و دو نفر از اعضای آن از نمایندگان مجلس بودند.
مسوولان وزارت علوم بدون ذکر اسامی بورسیه‌های غیرقانونی، در چندین نوبت جزییات بیشتر از پرونده‌ها را اعلام کردند. اعلام جزییاتی از سوی نجفی سرپرست وزارت علوم که نشان می‌داد پرونده ۲۱۰۰ نفر از ۳۱۰۰ بورسیه ایراد ندارد و سایر پرونده‌ها در حال بررسی بیشتر است، بار دیگر بهانه‌یی شد برای تاختن به وزارت علوم و این فرضیه که دولت یازدهم در مورد پرونده بورسیه‌های غیرقانونی عقب‌نشینی کرده است. نجفی در آن زمان توضیح داد با پایان بررسی ۱۲۰۰ پرونده باقیمانده ممکن است برخی از دانشجویان متخلف از تحصیل محروم شوند. به گفته او حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر از این افراد براساس بررسی‌های اولیه اداره‌کل بورسیه وزارت علوم مشکلی از نظر ادامه تحصیل ندارند، بنابراین در این بین تکلیف ۱۱۰۰ نفر باقی می‌ماند که از این تعداد نیز ۴۵۰ پرونده در کمیسیون مطرح و تکلیف‌شان مشخص شده و تنها حدود ۶۵۰ پرونده بررسی نشده در کمیسیون وجود دارد که به محض اتمام کار بررسی نتایج اعلام می‌شود.

بعد از صحبت‌های رییس‌جمهور، نجفی سرپرست وزارت علوم در رابطه با بحث بورسیه‌ها و مراحل رسیدگی به آن، گفت: ما تا دو، سه روز آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها را اعلام می‌کنیم. به گفته او بحث بورسیه‌ها به چهار گروه کلی تقسیم می‌شود. یک گروه بورسیه‌هایی بودند که به اسم بورسیه خارج به آنها بورس داخل داده‌اند و بعد آن را تبدیل به بورسیه داخل کرده‌اند و در نتیجه بدون شرکت در آزمون دکترا وارد دوره‌های دکترا شدند. این پرونده‌هایی که قرار بود به کمیته پنج نفره ارجاع شود شامل این پرونده‌ها بودند.

گروه دوم بورسیه‌هایی هستند که به خارج اعزام شدند و هم‌اکنون نیز مشغول تحصیل در خارج از کشور هستند. به طور طبیعی پرونده‌های آنها را به کمیته پرونده ارجاع نمی‌دهیم.

دسته سوم پرونده بورسیه‌هایی است که خودشان مربی دانشگاه‌ها بودند و از قانون ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها استفاده کردند که اینها هم شرایط خاص خود را دارند.

گروه چهارم نیز دسته‌یی بودند که از امتیازات ایثارگران استفاده کردند. حکمی که مربوط به هر کدام از این چهار گروه است با هم متفاوت است. بحثی که یکی از نمایندگان مجلس در این باره کرده است مربوط به گروهی است که پرونده‌های آنها نیز در کمیته‌های پنج نفره مطرح شد که ان‌شاءالله طی چهار روز آینده همان طور که رییس‌جمهور فرمودند اطلاعیه‌یی با توضیحات کامل در مورد بورسیه‌ها خواهیم داد و مردم را در جریان خواهیم گذاشت. البته این کار بدون ذکر نام انجام خواهد شد چرا که ما فکر می‌کنیم نباید وارد حریم خصوصی شویم اما اگر معلوم شود که عده‌یی بدون ترتیبات قانونی از بحث بورس استفاده کردند با آنها برخورد می‌شود.

نجفی در پاسخ به این سوال که دقیقا چند نفر از بحث بورس استفاده کردند، گفت: عدد کامل درنیامده است و هر زمان مشخص شود آن را اعلام خواهیم کرد. سرپرست وزارت علوم در پایان درباره اینکه آیا وزیر آینده شما هستید، گفت: هنوز چیزی در این رابطه مشخص نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024