جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 21.10.2014, 6:10

بيکاری زنان در ایران ۴۴ درصد شد

با وجود کاهش ۲۸۰ هزارنفری تعداد جوانان جويای کار زير ۳۰ سال کشور در فاصله يکسال گذشته، اما بيکاری جوانان همچنان بحرانی و بيش از ۲ برابر نرخ بيکاری عمومی است. نرخ بيکاری جوانان تا ۳۰ ساله در تابستان امسال بين ۲۰ تا ۲۳ درصد و نرخ بيکاری زنان جوان نيز بين ۳۹ تا ۴۳.۶ درصد بود. براساس آخرين گزارشات مقامات دولتی، نرخ بيکاری جوانان فارغ التحصيل دانشگاهی دستکم ۴۳ درصد است.
براساس جديدترين گزارش مرکز آمار ايران تعداد بيکاران جوان زير ۳۰ سال ايران در فاصله يکسال گذشته به ميزان ۲۸۰ هزار و ۵۶۴ نفر کاهش يافته است. جمعيت بيکاران مطلق تا ۲۹ ساله کشور در تابستان ۹۲ به تعداد يک ميليون و ۷۳۰ هزار و ۱۵۴ نفر بوده که اين تعداد در تابستان امسال ب يک ميليون و ۴۴۹ هزار و ۸۹۰ نفر کاهش يافته است.
مهر : يکی از مهم ترين مسائلی که درباره بازار کار ايران به عنوان يک مشکل جدی وجود دارد، جمعيت بالای متقاضيان کار جوان زير ۳۰ سال است. در واقع، اين گروه سنی مهم ترين و جدی ترين گروهی است که به دنبال کار هستند و حل مسئل بيکاری در اين بخش، به معنای عبور کشور از بحران بيکاری خواهد بود.
اينکه صدها هزار جوان جويای کار در کشور هفته ها، ماه ها و بلکه سال ها را منتظر يک فرصت برای ورود به بازار کار باشند در مقابل کشش پايين جذب کارجويان از سوی بازار کار کشور، باعث نوعی انباشت بيکاری در کشور شده و متاسفانه هر ساله نيز بر آمار بيکاران جوان کشور افزوده شده است.
براساس آخرين اعلام مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور برابر با ۲۲.۹ درصد و نرخ بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نيز معادل ۲۰.۲ درصد است که اين ميزان بيش از ۲ برابر نرخ بيکاری عمومی کشور و نشان دهنده ادامه بحران بيکاری جوانان است.
ورود ساليانه دستکم يک و نيم ميليون نفر به دانشگاه ها و خروج آنها در يک دوره ۲ تا ۴ ساله به اميد يافتن شغل از دانشگاه، مسئله ای است که به دليل فراهم نبودن زمينه های اشتغال کارجويان جوان در حال حاضر به عنوان يکی از مهم ترين چالش های کشور شناخته می شود.
اين مسئله نه تنها برای جامعه، بلکه برای خانواده ها نيز به عنوان يک معضل بزرگ و بعضا لاينحل باقی مانده و اغلب خانواده ها امروز با بيکاری جوانان تحصيل کرده دانشگاهی مواجه بوده و از آن به عنوان يکی از نگرانی های پدران و مادران ياد می شود.
اينکه جوانانی پس از سال ها درس خواندن در دانشگاه ها، هيچ تقاضايی از سوی بازار کار برای اشتغال نداشته باشند، اين مسئله باعث از بين رفتن توان ازدواج و تشکيل خانوده شود، آنها تا سال ها وابستگی مالی به خانواده داشته باشند و روزها را بدون اينکه استفاده از از آن ببرند در منازل به سر ببرند، ناراحتی بزرگی است که بسياری از والدين را می آزارد.
پدری با ناراحتی می گفت دو فرزند دختر و پسرش پس از اخذ مدارک دانشگاهی و اشتغال موقت در مراکز دولتی، بيکار شده و با تعديل نيرو مواجه شده اند. وی با نگرانی نسبت به آينده فرزنداشن از بالا رفتن سن آنها اظهار نگرانی می کرد و عنوان می کرد فرزندانش دچار افسردگی و سرخوردگی به دليل از دست دادن شغلشان و ناتوانی در يافتن شغل جديد شده اند و اين مسئله به چالشی بزرگ در خانواده وی تبديل شده است.
علی ربيعی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی اعلام کرده است که در حال حاضر ۱۰۶ هزار تحصيل کرده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در بخش کشاورزی بيکار هستند. اين مسئله به معنی هدر رفتن سال ها تلاش، هزينه و عمر جوانانی است که به اميد فردايی روشن، بهترين سال های عمرشان را در پشت ميزهای دانشگاه ها از دست داده اند.
ربيعی در جديدترين گزارش خود بيکاری جوانان را يکی از بزرگترين مشکلات کشور برشمرده و عنوان کرده است: ذائقه کارجويان نسبت به بازار کار تغيير کرده و ناگزيريم برای خروج از بحران بيکاری، مهارت آموزی را در کشور تقويت کنيم.
وی همچنين از ورود ۴ ميليون فارغ التحصيل جديد دانشگاهی در آينده نزديک به بازار کار سخن گفته و افزوده است: رابطه بين بازار کار و جب فارغ التحصيلان دانشگاهی در ايران پايين و حداکثر تا ۲۵ درصد است.
به دليل عدم ايجاد زيرساخت‌های لازم در بازار کار، رشد منفی اقتصاد، تحريم ها، سوء مديريت، نبود برنامه ريزی درازمدت در دولت‌های گذشته برای آينده اشتغال کشور، ورود بدون ضابطه صدها هزارنفر به دانشگاه ها، عدم تطابق آموزش ها با نياز بازار کار، واردات بی رويه به کشور، توسعه نيافتگی صنعت و توليد و در نتيجه سرمايه گذاری های ناکافی در طول دهه های اخير باعث شده تا در زمان ورود جمعيت جوانان متولد دهه ۶۰ به بازار کار، فضاهای کافی برای اشتغال آنها وجود نداشته باشد.
در واقع از بين رفتن تعادل در عرضه و تقاضای نيروی کار که طی ساليانه متمادی و بلکه دهه های اخير در ايران شکل گرفته، باعث شده است تا به اندازه تقاضاهای کاری در ايران، فرصت وجود نداشته باشد و از اين رو هزاران کارجو به درهای بسته بازار کار برخورد کنند.
کارشناسان بازار کار می‌گويند پيک تقاضا برای کار در ايران تا سال‌های آينده ادامه خواهد يافت و در صورتی که اشتغال زايی مناسبی صورت نگيرد، به معنای ادامه بحران بيکاری در ايران تا ساليان متمادی و سال‌های آغازين سده آينده خواهد بود.
حميد حاج اسماعيلی کارشناس بازار کار با بيان اينکه بيکاری در ايران همچنان در وضعيت پيک تقاضا است گفت: نرخ بيکاری جوانان و فارغ التحصيلان کشور در بهترين حالت، ۲۵ درصد است.
اين کارشناس بازار کار اظهارداشت: در حال حاضر، بازار کار به دنبال جذب جوانان خلاق و با انگيزه برای واگذاری تصدی های اندک شغلی موجود است و اين وضعيت اشتغال برای ميانسالان را با دشواری ها و پيچيدگی های بيشتری مواجه می کند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دليل باقی ماندن مسئله بيکاری در کشور، جمعيت بيکاران جوان در حال افزايش است و نمی توان خيلی به آمارهای موجود استناد کرد. مسئله کاهش حدود يک ميليون نفری جمعيت فعال اقتصادی در فاصله يکسال گذشته از مسائلی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024