جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.09.2014, 8:45

احداث خط لوله ویژه صادرات گاز به اروپا

وزير نفت ایران با بيان اينکه موضوع صادرات گاز به کشورهای اروپايی يکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت نفت است، از احداث يک خط لوله ويژه صادرات گاز به ترکيه و ساير کشورهای اروپايی خبر داد و اعلام کرد: هنوز با ترکيه درباره افزايش حجم صادرات گاز به توافق نهايی دست نيافته‌ايم.
مهر، هر چند ترکيه با ادعای گران فروشی و کم فروشی گاز توسط ايران، اين ادعا را به داوری بين المللی ارائه کرده است، اما وزرای نفت و انرژی دو کشور درباره توسعه همکاری های دوجانبه انجام گفتگوهای جديد را در دستور کار قرار داده اند.
بر اين اساس با وجود انجام مذاکرات گازی بين ايران و جمهوری آذربايجان و تعريف يکی از گزينه های صادرات گاز به اروپا از مسير جمهوری آذربايجان اما کماکان مسير ترکيه اصلی ترين گزينه ايران برای انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به قاره سبز است.
تانر ييلديز وزير انرژی ترکيه هفته گذشته با بيان اينکه ايران پيشنهادهای جديدی برای کاهش قيمت گاز صادراتی به ترکيه ارائه کرده و دو کشور تا پايان امسال به توافقی در اين زمينه دست پيدا می کنند، گفته است: دو طرف تاکنون در مورد قيمت ها به توافقی دست نيافته اند.
بيژن زنگنه وزير نفت ايران هم در گفتگویی درباره مهمترين سناريوهای ايران به منظور صادرات گاز طبيعی به کشورهای اروپايی و افزايش حجم فروش اين انرژی پاک به ترکيه، گفت: صادرات گاز به کشورهای عضو اتحاديه اروپا يکی از سياست های کلان و بلند مدت ايران است.
اين عضوکابينه دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اينکه ايران قصد دارد يک خط لوله تقريبا به صورت اختصاصی به منظور انتقال گاز به ترکيه و ساير کشورهای اروپايی احداث کند، اظهار داشت: با اين وجود تاکنون توافق نهايی با ترکيه درباره قيمت يا ميزان افزايش حجم صادرات گاز انجام نشده است.
در همين حال مديرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ايران هفته گذشته از آغاز دور جديد مذاکرات با يک شرکت اروپايی به منظور تامين منابع مالی ساخت خط لوله نهم سراسری به عنوان يکی از مسيرهای انتقال گاز ايران به اروپا خبر داد و اعلام کرد: دور جديد مذاکرات با اين شرکت اروپايی ۳۱ شهريور ماه در تهران انجام می شود.
مسئولان وزارت نفت از خط لوله نهم سراسری به عنوان يکی از سناريوهای اصلی انتقال گاز پارس جنوبی به کشورهای اروپايی نام می برند به طوری که اخيرا شرکت گاز اعلام کرده است: مطالعات احداث اين خط لوله گاز به طول تقريبی يک هزار و ۸۰۰ کيلومتر تا پايان شهريور ماه سال جاری به پايان می رسد.
برای طراحی، ساخت و راه اندازی خط لوله انتقال گاز نهم سراسری و ۱۷ تاسيسات تقويت فشار مسير آن به حدود هشت ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار منابع مالی نياز است.
مزمان با آغاز شمارش معکوس برای احداث اين خط لوله انتقال گاز، مذاکرات ايران با فاينانسورهای اروپايی هم برای تامين بخشی از منابع مالی احداث خط لوله نهم سراسری گاز آغاز شده است.بر اساس گزارش رسانه های ترکيه در حال حاضر ايران برای هر ۱۰۰۰ متر مکعب گازی که به همسايه غربی اش صادر می کند، ۴۹۰ دلار قيمت گذاشته است. اما ترکيه ادعا می کند که گاز صادراتی آذربايجان و روسيه به اين کشور به ترتيب ۳۳۵ و ۴۲۵ دلار است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024