شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.08.2014, 17:17

حمایت جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان فعال دانشگاه رازی از وزیر علوم

هشت سال دولت مهرورزی انواع تضییقات و فشارها را بر دانشگاه و جامعه دانشگاهی وارد کرد، از سرکوب نهادها و تشکل‌های دانشجویی تا اخراج و بازنشسته کردن استادان شایسته و باتجربه، از محروم کردن دانشجویان از حق ادامه تحصیل تا اعطای بورسیه‌های غیرقانونی به حامیان و وابستگان دولت. هنوز آثار این اقدامات مخرب به کلی از میان نرفته است. عجیب این است که در تمام مدتی که دولت پیشین مشغول رفتارهای قانون‌شکنانه خود و تضییع حقوق دانشگاهیان بود عزم قاطع و صدای بلندی در اعتراض به این تخلفات شنیده نشد، تا این که دانشگاهیان مطالبه خود را در انتخابات اخیر مطرح کردند و رییس‌جمهور محترم آشکارا به دفاع از مطالبات آنان پرداخت و با رأی مردم این مطالبه به تأیید ملت فهیم ایران رسید. دولت پیشین زمانی که عمر خود را پایان‌یافته دید آخرین ضربه‌های خود را در آخرین روزها نیز بر جامعه دانشگاهی وارد کرد.

متأ‌سفانه برخی از معدود نمایندگانی که عموماً در دولت پیشین  بر تخلفات و سوءاستفاده‌ها و مظالم آشکاری که بر دانشگاهیان رفته بود، چشم خود را بسته بودند؛ درست از زمانی که دولت جدید برای بازگشت به رویه‌های قانونی و حمایت از حقوق تضییع‌شده دانشگاهیان عزم خود را جزم کرد، اعتراضات و سنگ‌اندازی‌هایشان در مجلس نیز آغاز شد. مجلسی که فلسفه وجودی‌اش مبارزه با تخلفات و سوءاستفاده‌هاست و به گفتهٔ رهبر کبیر انقلاب عصاره فضایل ملت است، در کمال شگفتی صداهای قلیل اما شومی از آن به گوش می‌رسد و افرادی معدود در آن نه تنها اراده‌ای برای مبارزه با روندهای غیرقانونی ندارند، بلکه تمام تلاش‌شان را می‌کنند که مانع از مبارزه دولت با بی‌قانونی‌ها شوند. استیضاح وزیر شجاع علوم نمونه‌ای از تلاش‌های این عده از نمایندگان است که درست پس از افشای اخبار بورسیه‌های غیرقانونی به جریان افتاده است. ما گرچه می‌دانیم با حربهٔ استیضاح، در عزم دولت تدبیر و امید در دفاع از دانشگاهیان خدشه‌ای وارد نخواهد شد، لازم می‌دانیم بدین وسیله حمایت قاطع خود را از وزیر محترم علوم و سیاست‌های این وزرات‌خانه اعلام داریم.
ما دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه رازی  کرمانشاه به عنوان بخشی از جامعه دانشگاهی کشور از سیاست‌های دولت تدبیر و امید و وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری در دفاع از جامعه دانشگاهی و مبارزه با رویه‌های غیرقانونی در این وزارت‌خانه قویاً پشتیبانی می‌کنیم. ما از سیاست‌های وزارت علوم در احیای حق تحصیل و ادامهٔ تحصیل به صورت برابر برای تمامی شهروندان فارغ از گرایش‌های سیاسی حمایت می‌کنیم و رویه ستاره‌دار کردن دانشجویان در گذشته را روندی غیرقانونی می‌دانیم که باید جبران شده و ریشه‌کن گردد. ما معتقدیم که امکانات تحقیقاتی و بورسیه‌های تحصیلی باید بر مبنای شایستگی‌های علمی دانش‌پژوهان باشد و سوءاستفاده از آن در دادوستدهای جناحی باید خاتمه یابد و به تخلفات گذشته با قاطعیت رسیدگی شود. ما نگاه‌های مبتنی بر تفکیک جنسیتی و محدود کردن ورود دانشجویان از طریق سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها را توهین به جامعه دانشگاهی می‌دانیم و معتقدیم باید اعتماد به جامعه دانشگاهی جایگزین چنین رویکردهای مخربی شود.  ما بر این باوریم که همان‌طور که ریاست محترم جمهور در مبارزات انتخاباتی به درستی بیان کردند  دانشگاه باید استقلال خودش را بازیابد و امور دانشگاهیان به خودشان واگذار شود و بازیچه مطامع خودکامگان نگردد.

ما امیدواریم آن دسته از نمایندگان فهیم و پاکی که دغدغه‌ای جز دفاع از منافع ملت ایران ندارند، و دامن‌شان از تخلفات صورت‌گرفته در دولت سابق به ویژه در بورسیه‌های غیرقانونی مبراست، به دفاع از حیثیت مجلس برخیزند و اجازه ندهند اعتبار این نهاد مردمی با تلاش‌های معدودی از نمایندگان خدشه‌دار شود. بی‌شک مردم ایران در چنین لحظات سرنوشت‌سازی با تیزبینی واکنش وکلای خود را در خانه ملت زیر نظر دارند و عملکرد آنان در حافظهٔ آنان باقی خواهد ماند. ما تأکید می‌کنیم استیضاح وزیر علوم بیش از آن که صحنه‌ای برای قضاوت در مورد رویکردهای به‌حق وزیر محترم باشد، آزمونی است برای نمایندگان محترم مجلس تا ملت فهیم ایران بدانند تا چه اندازه حامی منافع حقه ملت هستند. صرف‌نظر از این استیضاح که امیدواریم با آرای منفی قاطبهٔ نمایندگان فرهیخته و دلسوز مردم ناکام بماند، از نمایندگان پاک و سلیم مجلس و نیز دولت تدبیر و امید می‌خواهیم قاطعانه از حقوق جامعه دانشگاهی ایران دفاع کنند و در مقابل مخالفان و متخلفان عقب‌نشینی نکنند و بدانند دانشگاه پشتیبان آن‌هاست.

آرمین ابراهیمی ــ علیرضا احمدی ــ ابراهیم اسکافی ــ بهرنگ اعتمادی ــ مصطفی اکبری ــ میثم اکبری ــ شبنم امیری ــ سارا امیری ــ حامد امیری ــ بهزاد امیری  ــ مهران امیری ــ یحیی امیری‌نژاد ــ عرفان ایل بیگی ــ محمدعلی بالاگبری ــ سامان بخشی ــ سامان بوک ــ علی بیدرام ــ احمد بیگ رضایی ــ محمد حسین بیگ رضایی ــ زینب پرویز ــ آبتین پگاه ــ سعید جمشیدی ــ مسعود جمشیدی ــ صادق جوانمردی ــ میثم حبیبی ــ جمال حداد ــ محمد رضا حیدری ــ سجاد حیدری ــ دیاکو حیدری ــ مصطفی خان‌محمدی ــ پژمان خردمند ــ ستاره خوانچه‌زر ــ سعید خوانچه‌زر ــ هامون راد ــ ساسان رادفر ــ محمد امین راستگو ــ پوریا رحیمی ــ پدرام رزمجو ــ پرنیا رستمی ــ نعیم رستمی ــ سعید رستمی ــ زینب رضایی ــ امید روشنی ــ علی روهنده ــ عباس سپیددم ــ محمد سعیدی ــ پوریا سلطانی مقیم ــ میلاد سلطانی‌پور ــ زهرا سلیمانی ــ امیر حسین سلیمی ــ شیدا سهرابی ــ غزل شتابی ــ مجتبی شجاعی ــ شاهین شرفی ــ فاطمه شریعت راد ــ جنید شیانی‌فر ــ اکرم شیخ‌پور ــ رضا شیخ‌پور ــ حسن صادقی‌زاده ــ میلاد صیادان ــ سینا ضرابی ــ سلمان طاهری ــ علی طاهری ــ مینا طهموری ــ یکتا طیب ــ محمد صالح عباسی ــ فرنوش عباسی ــ رضا عبدالملکی ــ شاهین عربی ــ صدف عربی ــ محمد حسین عربی ــ روزبه عزتی ــ علی عطایی ــ علیرضا علی‌اکبری ــ محمد علی علیان ــ سعید عمی ــ هادی عیدی‌نژاد ــ سارا غلامی ــ بابک غیاثی ــ سید میلاد فاطمی ــ احسان فتحی ــ فرشید فتحی ــ پریچهر فرجی ــ شفا فرهادی ــ میثم فریادیان ــ فرشاد فولادی ــ فرانک قادری ــ محمدرضا قاسمی ــ صادق قربان‌زاده ــ فرهود قلخانی ــ هومن کاظمی ــ محسن کاکاوندی ــ شیما کرباسی ــ نادیا کرمی ــ کسری کفاشی ــ محمد کهریزی ــ امید لطفی ــ معین لطیفی ــ علی محمدی ــ مهدی محمودی ــ امیر مرادی ــ فؤاد مرادی ــ محمد مروتی‌نیا ــ اشکان مسیبیان ــ محسن ملکی ــ صدرا ملکی ــ کتایون میرانی ــ آرمان میرزایی ــ محمد امین ناصری ــ منا نظری ــ محسن نظری ــ علی نوروزی ــ امیر حسین نوری ــ مهدی نوریانفر ــ حسین نوریانفر ــ فرزام وزنگیر ــ پدرام وفایی ــ مرتضی هاشم‌زاده ــ محمد یوری




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024