شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 11 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.04.2014, 16:30

دستگیری ۸۴ شهروند عرب اهل خوزستان

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر اهوازی به کمیپن بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت ۸۴ شهروند عرب اهل خوزستان از ۱۷ فروردین ماه تا کنون دستگیر شده اند. به گفته این فعال حقوق بشر، نیروی انتظامی این استان از تاریخ ۱۷ فروردین ماه تا کنون  حدود ۸۴ شهروند عرب اهل این استان را دستگیر کرده اند در حالیکه علت دستگیری آنها تاکنون نامشخص است و از محل نگهداری آنها نیز اطلاعی در دست نیست.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر اهوازی به کمپین گفت: «بیشتر دستگیر شدگان کسانی هستند که پرونده دارند و سابقه بازداشت دارند. برخی از آنها فعالان سیاسی یا فرهنگی و یا نوکیشان سنی هستند، برخی در حال حاضر با وثیقه آزاد هستند و برخی مدت حبس شان تمام شده بود.»

این فعال حقوق بشر در خصوص نحوه و علت دستگیری این شهروندان عرب اهل خوزستان گفت: «نیروی انتظامی در زمان دستگیری این تعداد هیچ مجوز و حکمی نشان نداده اند و توضیحی هم برای دستگیری ارائه نکرده اند؛ فقط خواسته اند که آنها با ماموران بروند. همۀ دستگیری ها شبانه یا صبح بوده است. ماموران نیروی انتظامی وارد خانه یا محل کار این افراد شده و آنها را با خود برده اند.»

کریم دحیمی با اظهار اینکه علت دستگیری ها مشخص است، گفت: «اگرچه ماموران نیروی انتظامی اهواز حکمی به آنها نشان نداده اند و دلیلی اظهار نکرده اند، اما عرب ها می دانند علت دستگیری آنها به دلیل نزدیک شدن به سالگرد ۱۵ آوریل سال ۲۰۰۵ است. در سالهای اخیر ماموران وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قبل از تاریخ ۱۵ آوریل عرب های فعال منطقه را دستگیر می کنند تا به نوعی بقیه را بترسانند و جلوی تظاهرات گسترده را بگیرند. گاهی تظاهرات قبل از ۱۵ آوریل شروع می شود و تا ۲۰ آوریل به طول می کشد.»

در دستگیری های اخیر، جمعا ۸۴ شهروند عرب در شهرهای مختلف استان خوزستان دستگیر شدند. به گفته کریم دحیمی، ۴۰ نفر در اهواز و حومه، ۱۰ نفر در آبادان، ۱۰ نفر در شادگان و فلاحیه، ۱۵ نقر در ماهشهر و ۹ نفر در روستای تلبومه دستگیر شده و تاکنون آزاد نشده اند.

در ۲۶ فروردین ماه ۱۳۸۳ جمع کثیری از شهروندان عرب خوزستان در اعتراض به سیاست های پاکسازی قومی و تبعیض نژادی که در استان خوزستان شکل گرفته بود، تظاهرات کردند که منتهی به کشتار و دستگیری تعدادی زیادی از آنها شد. از آن پس شهروندان عرب برای گرامیداشت سالگرد این اتفاق، هر سال اقدام به تظاهرات مسالمت آمیز در شهرهای مختلف می کنند که تظاهرات نیز چند روز به طول می کشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024