يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.03.2024, 7:31

مذاکرات اسرائيل و حماس دردوحه بازهم شکست‌خورد


دفتر نخست وزیر اسرائیل گروه حماس را مسئول شکست مذاکرات دوحه دانست و خبرگزاری رویترز هم گزارش داد اسرائیل از مذاکره‌کنندگان خود خواست دوحه را ترک کنند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه هفتم فروردین منتشر کرد، حماس را به «بی‌علاقگی کامل نسبت به توافق مذاکره‌شده» متهم کرد و این گروه را مسئول بن‌بست مذاکرات دانست.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود٬ گفته است همچنان بر مواضع قبلی خود از جمله خواسته عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیل از نوار غزه اصرار دارد.

مذاکرات مربوط به دستیابی به آتش‌بس موقت در غزه طی روزهای اخیر در دوحه، پایتخت قطر، با حضور نمایندگانی از کشورهای میانجی شامل آمریکا مصر و قطر و همچنین نمایندگان اسرائیل در جریان بود.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد اسرائیل گزارش داد که این کشور روز سه‌شنبه مذاکره‌کنندگان خود را از دوحه فراخواند.

به نوشته رویترز، این مقام اسرائیلی و نزدیک به هیات اعزامی موساد به دوحه، همچنین یحیی سنوار رهبر حماس را متهم کرد که در ادامه تلاش برای تشدید جنگ در ماه رمضان اقدام به خرابکاری در کوشش‌های دیپلماتیک کرده است.

با این حال ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، روز سه‌شنبه گفت مذاکرات «همچنان بین تیم‌های فنی در دوحه ادامه دارد».

دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز در بیانیه خود تاکید کرد که حماس خواسته‌های «توهم‌آمیزی» مطرح کرده است که نشان می‌دهد علاقه‌ای به توافق ندارد.

این بیانیه همچنین شکست مذاکرات را «مؤید آسیب‌هایی که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وارد کرد» دانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل برای نخستین بار از آغاز جنگ غزه روز دوشنبه با صدور قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس فوری در ماه رمضان شد. آمریکا برخلاف دفعات گذشته این قطعنامه را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد.

پس از آن اسرائیل سفر یک هیات این کشور که قرار بود برای مذاکره درباره رفح به واشینگتن بروند را لغو کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است که اسرائیل «اهداف جنگ عادلانه خود را دنبال خواهد کرد و به آنها دست خواهد یافت».

در همین حال وبسایت اکسیوس به نقل از دو مقام ارشد آمریکا گزارش داده که بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل با نارضایتی کاخ سفید روبه‌رو شده است.

در تحولی دیگر رویترز گزارش داد که شامگاه سه‌شنبه حدود ۳۰۰ تن از خانواده‌های گروگان‌ها و حامیان آنها با تجمع در تل‌آویو بار دیگر خواهان توافق برای آزادی گروگان‌ها شدند.

گروه افراطی حماس در جریان یورش ۱۵ مهرماه خود به خاک اسرائیل بیش از ۲۴۰ تن را گروگان گرفت که در وقفه قبلی جنگ حدود یکصد تن از آنها آزاد شدند.

در همین حال مقام‌های درمانی غزه، زیر کنترل حماس، روز سه‌شنبه اعلام کردند که شمار کشته‌ها به بیش از ۳۲ هزار نفر رسیده است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024