شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.03.2024, 19:12

صدیقه وسمقی در زندان اوین تن به حجاب اجباری نداد


منابع خبری گزارش دادند صدیقه وسمقی، دین‌پژوه منتقد جمهوری اسلامی که در زندان اوین به سر می‌برد، در اعتراض به «تحمیل حجاب اجباری در ازای حقوق ابتدایی زندانیان زن» در دفتر این زندان تحصن کرده و نرگس محمدی نیز به او پیوسته است.

حساب کاربری «برای نرگس» در ایکس، روز یک‌شنبه اعلام کرد که مقامات زندان اوین «به دلیل عدم تمکین صدیقه وسمقی به حجاب اجباری، اجازه خروج از بند زنان برای ملاقات با خانواده» را به او ندادند و این زندانی سیاسی نیز برای اعتراض در دفتر زندان تحصن کرده است.

این دومین بار است که طی دو هفته اخیر، با وجود مراجعه خانواده به سالن ملاقات، از خروج ایشان از بند ممانعت به عمل می‌آید.

بنا بر این گزارش، صدیقه وسمقی به مقامات زندان اعلام کرده است: «من حاضر نیستم به رفتارهای سخیف و بی‌معنا تن دهم و برای این که با خانواده خودم در زندان ملاقات کنم، که حق بدیهی من است، چیزی بر سرم بگذارم و از دری عبور کنم تا بتوانم به آنان برسم. این گونه سیاست‌ها و رفتارها منحط و سخیف است و من زیر بار آن نمی‌روم.»

این زندانی سیاسی افزوده است: «مسئولان زندان اوین به نمایندگی از طرف جمهوری‌اسلامی حقوق بدیهی من را در زندان نقض کرده‌اند، همان‌طور که حقوق همه زنان را در جامعه نقض کرده‌اند.»

او همچنین گفته است: «جمهوری اسلامی با محروم کردن زنان از حقوقشان در تمام عرصه‌های اجتماعی حتی در دوران زندان می‌کوشد سیاست جاهلانه، غیرمنطقی و سراسر ناموجه خود را بر زنان تحمیل کند که یکی از آنها حجاب اجباری است و این شأن انسانی ملت ایران را پایمال می‌کند.»

این دومین بار است که در دو هفته گذشته مقامات زندان از خروج صدیقه وسمقی از بند زنان جلوگیری کردند، در حالی که خانواده‌اش به سالن ملاقات مراجعه کرده بودند.

بنا بر این گزارش، صدیقه وسمقی گفته «رهبری چنین اختیاری ندارد که خط قرمز خود را بر زنان تحمیل کند و حقوق آنان را به این وسیله نقض کند. تمام سیاست‌های سرکوب‌کننده زنان از این خط قرمز رهبری نشأت گرفته است. من زیر بار نمی‌روم.»

بر اساس این گزارش، نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و دارنده جایزه نوبل صلح نیز «در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه علیه زنان» به این تحصن پیوسته است.

همچنین، هرانا، ارگان رسانه‌ای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز به نقل از «یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وسمقی» گزارش داد که «صبح امروز یک‌شنبه به عنوان روز ملاقات هفتگی بند زندان اوین، خانم وسمقی به دستور هدایت فرزادی، رئیس زندان برای دومین بار از ملاقات با خانواده خود محروم ماند» و «در اعتراض به این اقدام به همراه نرگس محمدی، در دفتر افسر نگهبانی بند زندان زنان دست به تحصن زده است.»

صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و فعال سیاسی منتقد حکومت، روز شنبه ۲۶ اسفند در منزلش بازداشت شد. این زندانی سیاسی از حضور در دادگاه انقلاب برای محاکمه سر باز زده و گفته است که «دفاع در این بیدادگاه» معنایی ندارد.


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024