شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.12.2022, 13:49

دانشجوی دانشگاه تهران خودکشی کرد


زهرا جلیلیان دانشجوی دکترای رشته برق دانشگاه تهران که روز گذشته بر اثر فشارهای روانی وارده بر وی، خود را در لابی دانشکده به پایین انداخته و بدلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، امروز درگذشت.

گفته می‌شود این دانشجو نگارنده‌ی یک مقاله‌ی پژوهشی مستخرج از رساله‌ی خود بوده است که حاصل پژوهش چهارساله‌ی وی بوده و در یک ژورنال معتبر بین‌المللی پذیرفته شده بود اما بنا به تاکید استاد مربوطه نام یک دانشجوی دیگر بدون رضایت خانم جلیلیان در آن گنجانده شده بود.

خبرگزاری ایسنا در توضیح ماجرا نوشته است: «بررسی‌ها حاکی از آن است که این دانشجو در مخالفت با درخواست استاد مبنی بر درج نام یک فرد در مقاله‌اش که هیچ ارتباطی با مقاله وی ندارد، اقدام به خودکشی می‌کند».

ایسنا نوشته این دانشجو در پی «پافشاری» استاد به او می‌گوید «اگر از ثبت نام آن شخص خودداری نکند، به خودش آسیب می‌رساند».

روزنامه ایران هم ویدیویی منتشر کرده که در آن یکی از مسئولان دانشگاه تهران به خبرنگار این روزنامه می‌گوید پس از این بحث‌ها دانشجو از اتاق خارج می‌شود و چند لحظه بعد با رفتن به راه‌پله لابی دانشکده، خود را از طبقه دوم به پایین «پرت می‌کند» و از ناحیه سر دچار خونریزی شده و بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شود.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور هم ضمن نقل روایتی مشابه نوشته این دانشجو به دنبال فشارهای روانی ناشی از گفت‌وگو با استادش، اقدام به خودکشی کرد: «حادثه‌ رخ داده، یکی از نمودهای بیرونی هزاران هزار فشارهای روانی شدیدی است که سیستم آموزشی و پژوهشی بر سر دانشجویان می‌آورد.»

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان در ادامه نوشته است: حادثه‌ی رخ داده، یکی از نمودهای بیرونی هزاران هزار فشارهای روانی شدیدی است که سیستم آموزشی و پژوهشی بر سر دانشجویان می‌آورد و از حاصل فعالیت‌ها و پژوهش‌های شبانه‌روزی آن‌ها حریصانه، فرصت‌طلبانه و طلبکارانه بهره‌برداری می‌کند و تمامی ساز و کار وزارت علوم و دانشگا‌ه‌ها نیز به عنوان یک روال معمول بر بازتولید آن تاکید و صحه می‌گذارند. هیچ آماری از تعداد دانشجویانی که بدلیل فشارهای رساله، پایاننامه و مقالات خودکشی یا اسیب‌های جدی جسمی و روانی متحمل می‌شوند وجود ندارد اما این سیستم آموزشی معیوب که تاکید بر ادامه‌ی همین روند را دارد، به دنبال مکیدن زالووار خون دانشجویانیست که مشتاقانه و با تلاش‌های بسیار وارد دانشگاه شده‌اند تا شاید سرنوشت زندگی‌شان را تغییر دهند اما تماما روحشان و هستی‌شان به محاق می‌رود. بی‌شک مسئولیت زیان‌های پیش‌آمده مستقیما متوجه وزارت علوم و قوانین ضددانشجویی و ضدانسانی آن است و این ناوزارتخانه چه توجیه دقیقی نسبت به قوانین و عواقب پیش آمده می‌تواند داشته باشد؟!

روابط عمومی دانشگاه تهران پیش از منتشر شدن خبر مرگ این دانشجو، از ایجاد کمیته‌ای برای بررسی این حادثه خبر داده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024