جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 18:48

کاوه مدنی رئیس موسسه آب سازمان ملل شد


پروفسور کاوه مدنی، دانشمند سرشناس ایرانی حوزه آب، به ریاست موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت دانشگاه سازمان ملل متحد منصوب شد.

به گزارش صدای آمریکا، در بیانیه این دانشگاه آمده است، پروفسور کاوه مدنی که به عنوان دانشمند، مدرس، و کنشگر فعالیت کرده است، از روز ۱ فوریه ۲۰۲۳ عهد‌ه دار سمت جدید خواهد شد.

پروفسور مدنی در سال ۲۰۲۱ از دانشگاه ییل آمریکا به دانشگاه سازمان ملل متحد آمد و به عنوان رئیس برنامه تحقیقاتی «نکسز» در موسسه دانشگاه سازمان ملل مستقر در «درسدن» مشغول به کار شد. او همینطور در سمت استاد پژوهشی در انستیتوی سیستم زمین سنجش از دور دانشگاه سیتی نیویورک خدمت می کند. پیش از این، پروفسور مدنی یکی از اعضای هیئت علمی مرکز سیاست‌های محیطی در کالج امپریال لندن بود.

موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت دانشگاه سازمان ملل متحد، به میزبانی دولت کانادا و دانشگاه مک‌مستر در شهر همیلتون استان اونتاریوی کانادا، یکی از ۱۳ مؤسسات دانشگاه سازمان ملل متحد در ۱۲ کشور است که برای حل مشکلات جهانی از جمله بقای انسان، توسعه، و رفاه بشری تلاش و فعالیت می‌کند.

این مؤسسه با ترکیب دانش و علوم در دست، تحقیقات پیشرفته، شناسایی مسائل سیاسی نوظهور، و توسعه راه حل‌های قابل پیشرفت به حل ‌چالش‌های جهانی مربوط به آب کمک می‌کند.

خدمات پروفسور مدنی به مدیریت آب و محیط زیست فراتر از فعالیت‌های دانشگاهی او است. وی پیش از این به عنوان معاون سازمان محیط زیست ایران و به عنوان رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های این وزارتخانه در ایران فعالیت می کرد. او نقش‌های استراتژیک مختلفی را در طول دوران خدمت عمومی خود بر عهده داشت و هیئت ایران را در چندین نشست بزرگ بین‌دولتی، از جمله مذاکرات تغییرات اقلیمی «سی‌او‌پی۲۳»، رهبری می‌کرد.

اما پروفسور مدنی که در سال ۱۳۹۶ برای احراز سمت معاونت سازمان محیط زیست ریاست‌جمهوری به ایران آمده بود، با اتهام جاسوسی بازداشت شد و پس از آزادی ناچار شد ایران را ترک کند.

پروفسور مدنی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به عنوان نایب‌رئیس دفتر مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد خدمت می‌کرد، و خدمات اخیر او به عنوان مشاور گروه مدیریت محیط زیست سازمان ملل که نقشی کلیدی در کمک به سیستم سازمان ملل متحد برای بهبود از بحران کووید-۱۹ داشت، از جمله شمار زیادی از فعالیت‌ها ی او در کارنامه حرفه‌ای ‌اش است.

دکتر مدنی دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران-هیدرولیک از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد منابع آب از دانشگاه «لوند» سوئد، و دکترای مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا در شعبه دیویس آمریکا است.

پروفسور کاوه مدنی، در فوریه ۲۰۲۳، جانشین دکتر ولادمیر اسماختین، که از ژوئن سال ۲۰۱۶ به عنوان مدیر موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت دانشگاه سازمان ملل متحد خدمت کرده است، خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024