جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2022, 8:15

انتقاد خانواده شیرین ابوعاقله از گزارش آمریکا


خانواده شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار کشته‌شده فلسطینی-آمریکایی به شدت از گزارش وزارت امور خارجه آمریکا انتقاد کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه آمریکا بر مبنای گزارش یک تیم تحقیقاتی اعلام کرد احتمالا گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را به قتل رساند از اسلحه نیروهای ارتش اسرائیل شلیک شده. اما دلیلی برای این باور وجود ندارد که نیروهای اسرائیلی «عامدانه» این خبرنگار شبکه الجزیره را هدف قرار داده‌اند.

تونی ابوعاقله، برادر این خبرنگار کشته‌شده اما یافته‌های تیم تحقیقات آمریکایی را غیرقابل قبول توصیف کرد.

او به بی‌بی‌سی گفت که روشن است که ۱۶ گلوله به سمت بالاتنه شلیک شده است و خواهرش و یک خبرنگار دیگر تنها افرادی بودند که مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

یک مقام ارشد فلسطینی هم دولت آمریکا را به تلاش برای محافظت از اسرائیل متهم کرد.

شیرین ابوعاقله، ۵۱ ساله، خبرنگار با سابقه شبکه الجزیره، هنگام تهیه گزارش از درگیری بین نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان در اردوگاه جنین هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

در همین درگیری، یک خبرنگار فلسطینی هم از ناحیه کمر گلوله خورد و زخمی شد.

آمریکا در نتیجه‌گیری خود دقیقا چه گفت؟

وزارت خارجه آمریکا اما بنابر یافته‌های تیم تحقیقاتی اعلام کرد که شیرین ابوعاقله احتمالا در جریان عملیات علیه گروه‌های شبه نظامی فلسطینی هدف قرار گرفته است.

آمریکا همچنین می‌گوید گلوله‌ای که خانم ابوعاقله را به قتل رساند آنقدر آسیب دیده که در مورد اینکه تیراندازی از سوی اسرائیلی‌ها بوده یا فلسطینی‌ها نمی‌توان به نتیجه قطعی دست یافت، اما در نهایت می‌توان این جمعبندی را ارائه کرد که نیروهای اسرائیلی مسئول شلیک بودند. اما گزارش تاکید می‌کند که این گلوله ناخواسته شلیک شده است.

این گلوله روز شنبه توسط فلسطینی‌ها برای بررسی به سفارت آمریکا در بیت‌المقدس تحویل داده شد. هر چند فلسطینی‌ها تحویل گلوله را به عدم دخالت اسرائیل در تحقیقات مشروط کرده بودند، موضوعی که تا حدی زیر سوال قرار گرفت.

پیشتر دفتر حقوق بشر سازمان ملل و همچنین شاهدان عینی و تحقیقات روزنامه‌نگاران سربازان اسرائیلی را مسئول این حمله معرفی کردند.

الجزیره ویدیویی منتشر کرد که در آن لحظات قبل از کشته شدن شیرین ابوعاقله و همچنین لحظات تیراندازی و کشته شدن این خبرنگار را نشان می‌دهد.

در این ویدئو، تا قبل از تیراندازی که منجر به مرگ خانم ابوعاقله شد، هیچ‌گونه صدای درگیری یا تیراندازی شنیده نمی‌شود و اینطور به نظر می‌رسد که کارکنان الجزیره در حال آماده شدن برای کار خبررسانی هستند.

در این ویدئو صدای گفت‌وگوی آرام چند نفر و خندیدنشان قبل از تیراندازی شنیده می‌شود. صدای شیرین ابوعاقله و همکارانش نیز در این ویدئو شنیده می‌شود.

پیش از این شاهدان عینی نیز گفته بودند که سربازان اسرائیلی، قبل از هرگونه درگیری به شکل ناگهانی به سوی شیرین ابوعاقله تیراندازی کردند.

خانم ابوعاقله و تعدادی از همکارانش در لحظه تیراندازی جلیقه مخصوص خبرنگاران را بر تن داشتند که بر رویش عبارت «Press» نوشته شده.

حمله پلیس اسرائیل به مراسم خاکسپاری

شیرین ابوعاقله در دو دهه گذشته از درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان گزارش می‌داد. او برای میلیون‌ها نفر به دلیل پوشش خبری این درگیری‌ها شناخته شده بود.

کشته‌ شدن شیرین ابوعاقله بسیاری را شوکه کرد و موجی از خشم و اعتراض را به همراه داشت. مراسم خاکسپاری او با «حمله» نیروهای اسرائیلی به خشونت کشیده شد.

کشته شدن خانم ابوعاقله با محکومیت گسترده‌ای روبرو شد از جمله دولت آمریکا خواستار تحقیقات کامل در مورد چگونگی کشته شدن این خبرنگار است.

در ابتدا تشکیلات خودگردان فلسطین و شبکه الجزیره گفته‌اند که خانم ابوعاقله به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی کشته شده است، در حالی که اسرائیل گفته بود تعیین منشاء این شلیک مرگبار ممکن نیست و ممکن است که او با شلیک گلوله‌های فلسطینی کشته شده باشد.

اسرائیل در گزارش خود گفته بود این حادثه می‌تواند ناشی از «تیراندازی‌ گسترده از سوی فلسطینی‌ها» یا احتمالا از «چند گلوله شلیک شده توسط یک سرباز» باشد که به «تروریستی شلیک کرده که خودروی او را هدف قرار داده بود».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024