جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.07.2021, 14:55

حمله پهپادی به یک کشتی تجاری در دریای عرب


«گروه عملیات تجارت دریایی» بریتانیا اعلام کرد گزارش‌هایی را دریافت کرده که یک کشتی تجاری در سواحل عمان در دریای عرب مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش شبکه العربیه، ارتش بریتانیا می‌گوید کشتی تجاری مورد هدف قرار گرفته متعلق به اسرائیل است و در نزدیکی سواحل عمان در دریای عرب مورد حمله قرار گرفت.

وبسایت امنیت دریایی «دریاند» اعلام کرد که حمله به این کشتی با پهپاد انتحاری صورت گرفت و در پی آن دو نفر از خدمه کشتی (یک بریتانیایی و یک رومانیایی) کشته شدند.

منابع آگاه به «العربیه» گفته‌اند نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، سپاه پاسداران ایران را به حمله به کشتی تجاری اسرائیلی در دریاری عرب متهم می‌کنند.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، بر اساس گفته «گروه عملیات تجارت دریایی»، حمله مذکور پنج‌شنبه شب به وقت محلی در نزدیکی جزیره «مصیره» در سواحل شمال شرقی عمان رخ داده است.

آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیگر نوشت که نشانه‌ای از راهزنی دریایی در این حمله مشاهده نشده است.

مکانی که گفته شده حادثه در آن رخ داده، حدود ۳۰۰ کیلومتر با مسقط پایتخت عمان فاصله دارد.

گروه عملیات تجارت دریایی گفت تحقیقات درباره این حمله ادامه دارد.

در ساعت‌های آغازین پنج‌شنبه نیز، این گروه از وقوع یک حادثه دیگر در همان منطقه خبر داده بود، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده بود.

مقامات عمان و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در این منطقه گشت‌زنی می‌کنند از اظهارنظر درباره این مساله خودداری کرده‌اند.

جنگ پنهانی

گفتنی است که در ماه‌های اخیر ایران و اسرائیل یکدیگر را به هدف قراردادن کشتی‌های تجاری خویش متهم کرده‌اند. این اتهامات متقابل در چارچوب «جنگ پنهانی» میان دو کشور توصیف شده است که حمله به مراکز اتمی ایران و مواضع نظامی تهران در سوریه را نیز شامل می‌شود.

پیشتر برخی منابع غربی از هجوم اسرائیل به 12 نفتکش ایرانی و کشتی‌های حامل نفت ایران به سوریه طی دو سال و نیم اخیر خبر داده بودند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز به نقل از برخی مقامات آمریکایی و خاورمیانه‌ای گزارش داده بود که اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ با به‌کارگیری مین‌های دریایی خاص کشتی‌های تجاری ایرانی به مقصد سوریه را در دریای سرخ و مناطق دیگری در خاورمیانه مورد هدف قرار داده است.

از سویی منابع سیاسی در تل آویو فاش کردند که سران ارتش و مقامات امنیتی اسرائیل پس از سفر به واشینگتن و مشورت با دولت بایدن و بررسی تحولات و رویدادهای منطقه خاورمیانه تصمیم گرفتند در نحوه برخورد با ایران به‌ویژه در جنگ کشتی‌ها تجدید نظر کنند.

به گفته این منابع، جمع‌بندی رهبران نظامی اسرائیل به این نتیجه رسید که هدف قرار دادن کشتی‌های ایران زمانی موثر بود که این برنامه فاش نشده بود. آنها با اشاره به تغییرات استراتژیک در خاورمیانه گفتند، که استراتژی به‌کارگیری نیروی نظامی برای مبارزه با توسعه‌طلبی ایران در خاورمیانه و انتشار شبه‌نظامیان وابسته‌اش در سوریه باید بررسی شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024