جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.02.2021, 10:13


مردم سراوان امروز (سه‌شنبه ۵اسفند) در اعتراض به‌قتل‌عام بیش از ٨ سوخت‌بر بی‌گناه بلوچ توسط سپاه پاسداران به خیابان‌ها ریختند. معترضان سپس به ساختمان فرمانداری سراوان حمله کرد و آن را تصرف کردند.

فعالان حقوق بشر در سیستان و بلوچستان می‌گویند تیراندازی روز گذشته نیروهای سپاه پاسداران به سوی رانندگان و سوخت‌بران در منطقه مرزی سراوان تاکنون دستکم “۱۰نفر کشته و ۵ نفر زخمی” شدند.

براساس همین گزارش‌ها در ادامه اعتراض به این حادثه و بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که برخی از آنها به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است مردم معترض به داخل ساختمان فرمانداری این شهر هجوم برده‌اند.

کمپین فعالان بلوچ می‌گوید آمار ۱۰ کشته تا ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی است، با توجه به وضعیت وخیم زخمی‌ها و اختلال در اطلاع رسانی احتمال افزایش شمار تلفات این حادثه وجود دارد.

فعالان بلوچ ویدیوی‌هایی از مصدومان این تیراندازی و همچنین عکس‌هایی از “جان باختگان” احتمالی این واقعه منتشر کرده‌اند.

عبدالله عارف مدیر کمپین فعالان بلوچ می‌گوید تیراندازی از سوی نیروهای نظامی پس از آن آغاز شده که رانندگان سوخت‌بر دست به علت مسدود کردن گذرگاه مرزی دست به اعتراض زده بودند.

اکنون گزارش‌های حاکی است اوضاع در سروان متشنج است و نیروهای انتظامی و امنیتی با استفاده از گاز اشک آور با معترضان درگیر شدند.

درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی در بخش هایی از شهر، از جمله در برابر قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران، ادامه دارد.

گزارش‌ها از انتقال صدها خودرو یگان ویژه و سپاه پاسداران از زاهدان و دیگر شهرها به سوی سراوان خبر می دهند.


مولوی عبدالحمید تیراندازی به سوی سوخت‌بران در مرز سراوان را محکوم کرد

مولوی  عبدالحمید با صدور بیانیه‌ای،‌ حادثۀ تیراندازی به سوی سوخت‌بران را که منجر به کشته شدن و زخمی شدن جمعی از آنان شد،‌ شدیدا محکوم نمود و این اقدام را برخلاف قانون و شرع دانست.

متن بیانیۀ وی به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
حادثه‌ای که در منطقۀ مرزی سراوان رخ داد و در اثر تیراندازی مأمورین جمعی از هم‌استانی‌ها به شهادت رسیدند یا زخمی شدند، شدیدا باعث تألم و تأسف گردید.

متأسفانه اکثر مردم استان با مشکلات عدیدۀ معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در بدترین وضعیت اقتصادی به سر می‌برند. با توجه به نبود شغل کافی و منبع درآمد، بسیاری از مردم استان ناچار به خرید و فروش سوخت می‌شوند. سوخت‌بری جرم و قاچاق نیست؛ سوخت‌بران نان‌آوران خانواده‌های خودشان هستند و زندگی هزاران خانواده از همین طریق می‌چرخد.

البته مسئولین نظامی و انتظامی با قاچاق اسلحه و مواد مخدر مبارزه کنند.
مقام رهبری نیز تصریح کرده‌اند: «بنده مرادم از مبارزه با قاچاق، برخورد با فلان کوله‌بر ضعیف بلوچستانی نیست؛ این‌ها اهمیتی ندارد و اگر با این موارد مبارزه هم نشود، اشکالی ندارد.»

دولت‌ها وظیفه دارند برای معیشت مردم برنامه‌ریزی کنند تا کسی ناچار به اختیار نمودن شغل‌های پرخطر نشود. بدون شک این مرز مشترک متعلق به همین مردم است و نفعش باید به همین مردم محروم برسد، نه کسانی که با تجارت کلان سوخت، سود میلیاردی به‌دست می‌آوردند.

بنده این جنایت را که خلاف شرع و قانون است به شدت محکوم می‌کنم و از مسئولین درخواست دارم در سریع‌ترین زمان ممکن عاملان این حادثۀ دردناک را محاکمه و مجازات نمایند.

در پایان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان، از مردم عزیز و داغدیده می‌خواهم آرامش خود را حفظ نمایند و شکایت خود را از راه‌های قانونی پیگیری نمایند تا افراد فرصت‌طلب نتوانند از این قضیه سوءاستفاده کنند.


روایت وبسایت «امتداد» از حوادث سراوان

وبسایت خبری «امتداد» نیز نوشته است، روز گذشته و در منطقه مرزی بم پشت شهرستان سراوان تعدادی از ساکنین منطقه که کار سوخت‌بری انجام می‌داده‌اند در محل گذرگاه مرزی مورد تیراندازی نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند.

طبق اطلاعات رسیده به امتداد، بسته بودن گذر مرزی، اختلاف با نیروهای سپاه و معطلی سوخت‌بران، موجب اعتراض آنها شده و نهایتا تصمیم به عبور از مرز گرفته اند.

این مسئله با واکنش تند نیروهای نظامی مستقر روبرو شده و موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از اهالی شده است.

همچنین صبح امروز هم تعدادی از مردم سراوان در اعتراض به اتفاقات روز گذشته در محل فرمانداری این شهرستان حاضر شده و تعدادی نیز به داخل فرمانداری رفته و به آنجا حمله کرده‌اند.

فیلم ها در شبکه های اجتماعی منتشر شده و گفته می شود مربوط به اتفاقات دیروز و امروز است.

بیانیه مولانا عبدالغفار نقشبندی درباره حوادث سراوان

امام جمعه موقت مسجدجامع قاسمی و مدیریت داخلی حوزه علمیه مفتاح العلوم راسک کشته و زخمی شدن ده ها تن از سوخت بران بلوچ توسط سپاه پاسداران را محکوم کرده و در این رابطه بیانیه صادر کردند.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:
حادثه تلخ و ناگوار تیراندازی بی ضابطه برخی مامورین نظامی که منجر به زخمی و شهادت رسیدن تعداد زیادی از سوخت بران مظلوم و ستمدیده بلوچ گردید بی نهایت موجب تالم خاطر گردید.

بنده حقیر ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان ، این جنایت هولناک و جرم نابخشودنی را به شدت محکوم نموده از مسئولین مربوطه و شورای تامین منطقه سراوان خواستارم:

۱- افراد و عوامل شلیک به سوی شهدای مظلوم این فاجعه که باعث اصلی این تراژدی عظیم شدند در اسرع وقت شناسایی و محاکمه گردند.

۲- طرح رزاق که به نظر میرسد گام نخست آن باعث ایجاد فضایی ملتهب و انسداد تنها راه کسب معیشت مرزنشینان گردید و این فاجعه اسفناک را بدنبال داشت مورد مطالعه، بررسی دقیق و برای مردم این مرز و بوم شفاف سازی گردد.

۳- جوانان تجمع کننده که داغدیدگان این حادثه بوده اند  نباید مورد بازداشت قرار گیرند، تا باعث التهاب بیشتر  و نارضایتی عمیق تر نگشته و به ضرر نظامی که شعار حمایت از محرومان و مستضعفان عالم را در سرلوحه ی خویش دارد تمام نشود.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024