پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2021, 17:20


اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ فوریه ۲۰۲۱/ ۴ اسفند ۹۹، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد. جورپ بورل نیز تاکید کرد: ما تحریم‌هایی را علیه مسؤولان بازداشت ناوالنی اعمال کردیم این اولین بار است که ما از قانون ویژه حقوق بشر استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه اتحادیه اروپا روی اعمال تحریم‌هایی بر چهار مسؤول برجسته روس به دلیل قدامات سرکوب‌گرانه علیه الکسی ناوالنی، چهره مخالف کرملین و حامیانش توافق کردند.

به گزارش یورونیوز، وزاری خارجه کشورهای اروپایی موافقت کردند که روسیه را دلیل زندانی کردن الکسی ناوالنی تحریم کنند.

در جلسه روز دوشنبه ۲۲ فوریه، وزیران خارجه اروپایی توافق کردند که چهار مقام روسی را در لیست تحریم‌های این اتحادیه قرار دهند.

به گفته منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا، افراد حاضر در لیست با ممنوعیت ورود به مرزهای اتحادیه مواجه می‌شوند و همچنین اموال آنها مسدود خواهد شد. این تحریم‌ها احتمالا پس از دیدار رهبران اروپا در ماه آینده میلادی اعمال می‌شود.

ناوالنی که از مخالفان ولادیمیر پوتین به شمار می‌رود در ۲۷ ژانویه از آلمان به روسیه بازگشت و بلافاصله در فرودگاه مسکو دستگیر و بازداشت شد.

این نخستین بار است که بروکسل از رژیم جدیدی از تحریم‌ها علیه افراد و کشورهای دیگر استفاده می‌کند. این ساز و کار جدید مشابه قانون مگنستیکی آمریکا است و و برای وضع تحریم اعمال می‌شود.

این ساز و کار ۲۷ کشور عضو را قادر می‌سازد تا افرادی را که مسؤول نقض حقوق بشر هستند را با اقداماتی چون مسدود کردن دارایی‌ها و همچنین ممنوعیت سفر مجازات کند.

از سوی دیگر، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار کرد: رویارویی بین اتحادیه اروپا و روسیه وجود دارد زیرا که این کشور پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش را رد می‌کند.

بورل تصریح کرد: روسیه وارد تقابل با اتحادیه اروپا شده است و در خصوص مساله الکسی ناوالنی به تعهداتش پایبند نبود و از جمله این‌که احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر را رد کرد لذا وزیران خارجه اتحادیه اروپا باید نحوه پاسخ‌ به آن را بررسی کنند. ما این کار را با روحیه جمعی و خویشتن‌داری انجام خواهیم داد و خواهیم دید چه نتیجه‌ای دارد.

این چهره اروپا افزود، ما تحریم‌هایی را علیه مسؤولان بازداشت ناوالنی اعمال کردیم این اولین بار است که ما از قانون ویژه حقوق بشر استفاده می‌کنیم. اما شاید تدابیر مورد نظر یک هفته زمان ببرد. ما آنها را از شورا اعلام خواهیم کرد. ارزیابی ما این است که روسیه به سمت کشور دیکتاتور و مستبد منحرف شده و به همکاری با اتحادیه اروپا توجهی ندارد. برعکس تلاش می‌کند به تقابل با ما بپردازد و از ما فاصله بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024