جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.01.2021, 13:22


نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در بیانیه‌ای خبرگزاری فارس را به دلیل پخش دو فیلم درباره نقش قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس در جنگ با داعش در این منطقه، به “مخدوش کردن حقایق” و “نادیده گرفتن نقش نیروهای پیشمرگه و دولت اقلیم کردستان” متهم کرده است.

یکی از فیلم‌های مورد اعتراض رئیس اقلیم کردستان با عنوان «توکل» روز ۴ بهمن منتشر شد. در این فیلم مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان عراق، در مواجهه با نیروهای داعش که اربیل را محاصره کرده بودند، ناامید از دریافت هرگونه کمک خارجی در مقابله با داعش، در آخرین ساعات برای جلوگیری از سقوط اربیل با قاسم سلیمانی تماس می‌گیرد و سلیمانی نیز بلافاصله با دو هلی‌کوپتر و پنجاه نفر نیرو وارد اربیل می‌رود. فیلم می‌گوید: «سلیمانی با همین چند نفر نیروهایش به خط مقدم جبهه رفت، پیشمرگه‌ها جمع کرده و سروسامان داد، نقشه عملیات را کشید و همه را توجیه کرد. ظرف ۴۸ ساعت ورق برگشت و محاصره شکسته شد و خطر از بیخ گوش اربیل گذشت!»

نچیروان بارزانی چنین روایتی را «مخدوش کردن حقایق» و «نادیده گرفتن نقش نیروهای پیشمرگه و دولت اقلیم کردستان» دانسته است.

سیروان بارزانی، از فرماندهان نظامی کردستان عراق در مخمور اربیل، در مورد نقش ایران در آزادسازی این شهر از نیروهای داعش گفته است که «ایران صرفاً کمک تسلیحاتی ارائه داد و پس از آزادسازی مخمور، یک نیروی ایرانی متشکل از حدود ۱۴ عضو با همراهی قاسم سلیمانی از این شهر بازدید کرد و در آنجا ماند».

متن اطلاعیه نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان

مدتی‌ است که خبرگزاری فارس در ایران، با انتشار دو ویدیو در مورد اربیل و پیشمرگ و جنگ داعش، تلاش می‌کند که حقایق را مخدوش کند و به پیشمرگ و رهبری اقلیم کردستان توهین کند و مقاومت مردم کردستان را نادیده انگارد.

همکاری‌های ایران با اقلیم کردستان در جنگ داعش روابط میان ما را قوی‌تر کرد، آن خبرگزاری رسمی در ایران با چنین اقدامی تلاش می‌کند که به روابط و دوستی میان ما آسیب برساند. این اقدام روح شهیدانی را که آن روزها در یک سنگر در مقابل داعش شهید شدند، آزار می‌دهد. بی شک چنین اقدامی که سرشار از اشتباه و تحریف است و منت گذاشتنی از این دست، هرگز با منش و رفتار فرمانده شهید، قاسم سلیمانی همخوانی ندارد. به همین دلیل چنین کاری دلسوزی کردن برای جمهوری اسلامی ایران و فرمانده شهید نیست، بلکه مخدوش ساختن روابطی قوی‌ است که فرمانده قاسم سلیمانی با اقلیم کردستان توسعه داد.

حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در آن شرایط دشوار از مردم و جریان‌های اقلیم کردستان و در آغاز حمله داعش به کردستان که مهمات و تسلیحات و مشاوران نظامی به فرماندهی قاسم سلیمانی را در بر گرفت و با پیشمرگ همکاری شد، همیشه مورد قدردانی و احترام است و آن زمان هم اقلیم کردستان به وضوح آن را اعلام کرد. همچنانکه همکاری ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، به ویژه همکاری موثر و بلند مدت آمریکا، کشورهای اروپایی و منطقه و احزاب کردستانی را نیز در روزهای آغاز حمله داعش به کردستان فراموش نمی‌کنیم.

همکاری تسلیحاتی با پیشمرگ از سوی ایران و بعد از آن همکاری وسیع نیروهای ائتلاف بسیار با اهمیت بود، چرا که به دولت اقلیم کردستان اجازه خرید تسلیحات داده نمی‌شد و دولت عراق نیز مهمات و تسلیحات به پیشمرگ نمی‌داد. نیروی پیشمرگ با سلاح‌های بسیار ساده در مقابل وحشی‌گری داعش و تسلیحات پیشرفته‌اش ایستادگی کرد.

در دوره تهاجم و جنگ داعش، نیروی پیشمرگ با اتکا به فرماندهی و تجربه سالها مبارزات پیشمرگانه پرزیدنت مسعود بارزانی، به عنوان رئیس اقلیم کردستان و فرمانده کل نیروی پیشمرگ‌ کردستان در ارض واقع تهاجم داعش را متوقف کرد و نیروی داعش را در منطقه در هم شکست. و آن درهم شکستن چنان نیروی ظلمت‌پرستی بود که تمام کشورهای منطقه و آزادی و امنیت منطقه و همه جهان را در معرض تهدید قرار داده بود. اقلیم کردستان که کماکان سرزمین همزیستی مسالمت آمیز ملل و ادیان مختلف بوده، بار دیگر پناهگاهی شد برای حفاظت از آوارگان و پناهندگان همه ملل و ادیان و مذهب‌ها، آن هم با همکاری دولت اقلیم کردستان و مردم کردستان و سازمان‌های داخلی و جهانی و در راس آن‌ها در سایه مقاومت قدرتمندانه پیشمرگ.

ما ویدیوها را توهین به مقاومت مردم کردستان و رهبری اقلیم کردستان قلمداد می‌کنیم. همچنین اهانت به فداکاری پیشمرگ و خون شهدا و مبانی و باورهای فرمانده شهید، قاسم سلیمانی است. در واقع انتشار ویدیوهای سطح پایین و تحریف شده هیچ فایده‌ای ندارد و همکاری منطقه‌ای میان ملت‌های دوست در منطقه را مخدوش کرده و اختلاف ایجاد می‌کند. به همین دلیل با در نظر گرفتن روابط دوستانه و همکاری تاریخی با جمهوری اسلامی ایران، خواستار اخذ موضعی مناسب نسبت به انتشار ویدیوها، از سوی جمهوری اسلامی ایران هستیم که موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان شده‌اند.

نچیروان بارزانی
رئیس اقلیم کردستان
٧ بهمن ١٣٩٩

فیلم منتشر شده در خبرگزاری فارس در لینک زیر قابل‌درسترسی است:

روایتی از نجات کردستان عراق توسط حاج قاسم سلیمانی

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024