جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.01.2021, 15:00

صدها نفر از معترضان بازداشت شدند


با وجود اخطارهای مکرر پلیس روسیه، هزاران نفر از هواداران آلکسی نوالنی و مخالفان پوتین به خیابان‌ها آمدند تا نارضایتی خود را از بازداشت آلکسی ناوالنی نشان دهند. این تظاهرات در مسکو، سنت پترزبورگ و چندین شهر دیگر روسیه برگزار شد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از بازداشت صدها نفر را از معترضان خبر داده‌اند.

تظاهرات علیه بازداشت الکسی نوالنی برای ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی برنامه‌ریزی شده بود. پیش از آغاز تظاهرات در پایتخت روسیه، پلیس ضدشورش مسکو دست‌کم ۱۰۰ نفر را بازداشت کرد؛ از جمله لیوبوف سوبول، از متحدان آلکسی ناوالنی. یولیا، همسر ناوالنی هم در مسکو بازداشت شد. او در اینستاگرامش تصویری از خود در خودروی پلیس منتشر کرده است.

شماری از  همکاران ناوالنی از جمله لیوبوف سوبول، چهره مطرح جنبش و کیرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی روز پنجشنبه پس از فراخوان برای برگزاری تظاهرات بازداشت شده بودند.

اولین تجمع‌ها و تظاهرات در شرق روسیه و سیبری آغاز شد و هزاران نفر به خیابان‌های شهرهای مختلف آمدند. پلیس ضدشورش روسیه نیز به صورت پرشمار در خیابان‌ها حضور دارد. معترضان در مسکو شعارهایی از جمله «روسیه بدون پوتین» سر دادند.

بر اساس اعلام یک سازمان غیردولتی (OVD-info) که بازداشت‌های معترضان در تظاهرات مختلف را دنبال می‌کند، تاکنون نزدیک به ۱۱۰۰ معترض در روسیه بازداشت شده‌اند.

وزارت کشور روسیه اعلام کرد نزدیک به ۴ هزار نفر در اعتراضات روز شنبه در مسکو شرکت کرده‌اند، اما رویترز تخمین زده در این شهر دست‌کم ۴۰ هزار نفر در این تظاهرات حضور دارند.

به گزارش سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر در روسیه، در جریان این اعتراضات بیش از ۲۰۰۰ نفر دستگیر شدند. اغلب این معترضان دانشجو و دانش‌آموزان دبیرستانی بودند. شماری از این معترضان به حوالی زندان ماتروسکایا تیشینا که ناوالنی در آنجا نگه‌داری می‌شود، رفته و شعارهایی علیه دولت روسیه سر دادند.

یک وبسایت مانیتورینگ اعلام کرد در روسیه اینترنت قطع شده و سرویس‌های تلفن همراه با اختلال مواجه شده‌اند.

در شهر یاکوتسک، شهری است در شرق سیبری و مرکز جمهوری یاقوتستان روسیه، معترضان در حالی به خیابان‌ها آمده‌اند که دمای هوا در این شهر منفی ۵۰ درجه سانتیگراد است.بنا بر ویدیویی که از سوی این سازمان غیردولتی منتشر شده، ده‌ها نیروی پلیس ضدشورش به دنبال معترضان در شهر ولادی‌وستوک افتاده‌اند.

به گزارش رویترز، پلیس حصارهایی را در اطراف میدان پوشکین قرار داده و سفارت آمریکا در مسکو نیز با انتشار مکان‌ها و زمان‌های تظاهرات، از شهروندان آمریکایی خواسته که از محل تظاهرات دور بمانند. اما وزارت خارجه روسیه این اقدام سفارت آمریکا را «دخالت آشکار» در امور داخلی روسیه دانسته است.

پیشتر پلیس مسکو تهدید کرده بود که این تظاهرات مجوز قانونی ندارد و با آن برخورد می‌شود. همچنین شهردار مسکو برگزاری چنین تظاهراتی را «غیرقابل قبول» دانسته و گفته بود که با وجود شیوع کرونا نباید برگزار شود.

با این‌حال شمار زیادی از جوانان در تظاهرات حضور یافته بودند. بسیاری از چهره‌های هنری و ورزشی روسیه در روزهای اخیر از نوالنی، چهره مطرح مخالف پوتین حمایت کرده‌اند.

حضور جوانان در تظاهرات هواداران ناوالنی در حالی است که وزارت آموزش روسیه از والدین دانش‌آموزان خواسته بوبد که «به برنامه‌های فرزندان‌ خود علاقه‌مند باشند» و مانع پیوستند آنان به تظاهرات شوند. این وزارتخانه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «هیچ کس حق ندارد که جوانان را به سوی اقدامات سیاسی و تحریک‌آمیز سوق دهد.»

وزارت آموزش روسیه از کسانی که قصد دارند در تظاهرات شرکت کنند خواسته بود به جای حضور در تظاهرات، «فیلم مورد علاقه خود را ببینند، در جنگل یا پارک قدم بزنند، یا اسکیت روی یخ یا سورتمه‌سواری انجام دهند».

ناوالنی که اصلی‌ترین رهبر مخالفان دولت مسکو به شمار می‌رود، یکشنبه گذشته پس از پنج ماه دوری از روسیه به این کشور بازگشت و در بدو ورود به فرودگاهی در مسکو در چارچوب پرونده‌ای مالی بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

او تابستان گذشته با یک سم اعصاب مسموم، و برای درمان به آلمان منتقل شده بود. ناوالنی دولت روسیه را مسئول مسمومیت خود دانسته، اما پوتین این اتهام را رد کرده است.


منابع: ایران اینترنشنال،‌ رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024