جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.01.2021, 8:26

بیانیه مشترک ۱۰ سازمان‌ حقوق بشری درباره


تصمیم مقامات ایران درباره واکسن کرونا باید پایه و اساس علمی داشته باشد

پس از گذشت قریب به یک‌سال از شیوع ویروس کرونا در ایران به ثمر نشستن تحقیقات علمی و تولید واکسن کرونا در چند کشور دنیا، مردم ایران را نیز به امکان مقابله جدی و موثر با بیماری کووید۱۹ امیدوار کرد. با این‌وجود سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ایران و فرمان وی مبنی بر ممنوعیت خرید و ورود واکسن تولیدی آمریکا و بریتانیا نشان از تصمیم‌ مقامات ارشد نظام مبنی بر پیگیری روندی متفاوت برای مقابله با کرونا از مسیر واکسیناسیون همگانی داشت. دستور ممنوعیت خرید واکسن‌های تولید آمریکا و بریتانیا که به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

کمپین حقوق بشر ایران به همراه ۹ سازمان حقوق بشری بیانیه‌ای را در واکنش به فرمان ممنوعیت ورود واکسن کرونا به کشور و هم‌چنین ضرورت تعهد دولت ایران بر حفظ سلامت شهروندان بیانیه‌ای را خطاب به مقامات تصمیم‌گیرنده و اجرایی کشور  تنظیم و امضاء کرده است.

متن بیانیه به شرح زیر است :

جمعه، ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۹، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی فرمان ممنوعیت ورود واکسن کرونای تولید آمریکا و بریتانیا را صادر کرد. ما امضا کنندگان این بیانیه از رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که  فرمان ممنوعیت خرید واکسن کرونا را لغو کرده و ایرانیان باید بتوانند هرگونه واکسن ایمن و موثر را بدون در نظر گرفتن کشور مبدا خریداری کنند.

طبق عهدنامه‌های بین‌المللی که جمهوری اسلامی ایران نیز متعهد به تبعیت از آنهاست، همه دولت‌ها وظیفه دارند که از «حق سلامت» و «حق زندگی شهروندان خود» محافظت کنند.

در زمانه همه‌گیری کرونا اتخاذ تصمیمات سیاسی در روند مقابله با بیماری کووید۱۹ باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی درباره طرح واکسیناسیون همگانی به جای آنکه مبتنی بر تحقیقات علمی و پزشکی و موازین حقوق بشری و بهداشت عمومی باشد، تابع تصمیمات سیاسی قرار بگیرد که این «حق سلامت و زندگی» شهروندان ایرانی را معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

توجه به حق سلامت و ضرورت مقابله با کووید۱۹ باتوجه به آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری در ایران، که بیشترین آمار در خاورمیانه است، بیش از پیش احساس می‌شود.

پیش‌تر روسای سه رکن سازمان نظام پزشکی به همراه رئیس مجمع انجمن های علمی کشور در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از دولت خواسته بودند تا واکسن‌های موجود که آزمایش‌های علمی را با موفقیت پشت سر گذاشتند در اسرع وقت و بدون «سیاسی کردن بحران سلامت» خریداری کند و تأکید کرده بودند که «همه تصمیمات در زمینه واکسن باید پایه علمی داشته باشد».

پس از گذشت یک سال از شروع همه‌گیری کرونا اکنون واکسن کرونا بهترین راه برای حفاظت جان و سلامت شهروندان از راه کند کردن سرعت شیوع بیماری است. این درحالی‌ست که  برخی از مقامات ایرانی اصرار دارند منتظر بمانند تا ایران واکسن تولیدی خود را عرضه کند و در نهایت با تولید انبوه واکسن ایرانی به مقابله با بیماری بپردازند. با این وجود تاکنون هیچ دلیل موجهی برای انتظار یا محدود کردن عرضه واکسن‌های دیگر وجود ندارد و به تأخیر انداختن شروع روند واکسیناسیون ، فقط بحران مرگبار سلامتی را سخت‌تر و  طولانی می‌کند.

ما از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که در اسرع وقت اجازه خرید و واردات هر نوع واکسن مطمئن و موثر برای مقابله با ویروس کرونا را به برای محافظت از سلامت مردم ایران اعلام کند.

امضاکنندگان:

عرصه سوم
اصل۱۹
کمپین حقوق بشر ایران
مرکز حامیان حقوق بشر
فمنا
دیده‌بان حقوق بشر
مرکز اسناد حقوق بشر ایران
مرکز فعالان حقوق بشر در ایران
گروه «میان»
اتحاد برای ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024