جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 15:19


بنا به اعلام منابع محلی، در نتیجه حمله هوایی شب گذشته جنگنده‌های ناشناس به پایگاه‌‌های نظامی متعلق به برخی از گروه‌های خارجی مورد حمایت سپاه پاسداران ایران در حومه و مرکز شهر دیرالزور در شرق سوریه دهها نفر کشته شدند. به گفته این منابع در حمله هوایی مذکور همچنین انبارهای اسلحه و مهمات تروریست‌ها نیز منهدم شدند.

شبکه اسکای‌نیوز عربی روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه به نقل از رامی عبدالرحمان، رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه،‌ گزارش داد تعداد کشته‌شدگان نیروهای نظامی ارتش سوریه و نیروهای وفادار به ایران در این کشور در پی حملات هوایی ارتش اسرائیل به سایت‌های نظامی و انبارهای نگهداری اسلحه در شرق سوریه به ۴۰ نفر رسیده است.

براساس این گزارش، ۹ سرباز سوری و ۳۱ نفر از نیروهای کشورهای دیگر در میان کشته‌شدگان قرار دارند. رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه این حملات را «مرگبارترین حملات از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی» عنوان کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اما آخرین آمار تلفات را دست‌کم ۵۷ نفر اعلام کرده که  ۱۴ نفر آنها از نظامیان سوریه و ۴۳ نفر از نیروهای خارجی متحد حکومت بشار اسد بودند. این سازمان که به مخالفان حکومت سوریه نزدیک است، می‌گوید این مرگ‌بارترین حمله اسرائیل در دو سال اخیر بوده‌است. گفته شده که ۱۱ نفر از کشته‌شدگان از افغان‌های لشکر فاطمیون و ۱۶ نفر عراقی هستند. ملیت سایر کشته شدگان هنوز مشخص نشده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر اشاره کرده این دومین بمباران صورت‌گرفته از سوی اسرائیل در سال میلادی جاری است که منجر به کشته شدن شبه‌نظامیان و طرف‌های منتسب به ایران شده است.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از تلفات این حملات متعلق به نیروهای نظامی ایران حاضر در سوریه است. اما براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه،‌ سایت‌‌هایی که مورد حمله قرار گرفتند در منطقه استقرار نیروهای نظامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی،‌ حزب‌الله لبنان و فاطمیون افغانستان هستند.

با این حال خبرگزاری رسمی رژیم بشار اسد نیز در گزارش خود اسرائیل را مسئول حملات هوایی شب گذشته در استان دیرالزور دانست.

این حملات در پی تشدید تنش‌های اخیر میان اسرائیل و ایران صورت می‌گیرد. به تازگی، وزیر اطلاعات اسرائیل از جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب آمریکا خواسته بود سیاست کنونی واشینگتن در مقابله با حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه را ادامه دهد.

استان دیرالزور واقع در مرز سوریه با عراق در نقطه استراتژیک قرار دارد که مسیری از ایران تا لبنان را به هم وصل می‌کند. همچنین راه تجارت و خطوط لوله عراق و اردن، از این استان عبور می‌کند.

مرکز و غرب استان دیرالزور با کمک روسیه و گروه‌های مورد حمایت ایران در نوامبر ۲۰۱۷ پس از عقب‌نشینی داعش به تصرف نیروهای رژیم اسد درآمد. این استان که در آن عرب‌های سنی‌ زندگی می‌کنند، اکنون به مقر گروه‌های خارجی تحت حمایت ایران تبدیل شده‌ و توسط اعضای سپاه پاسداران، گروه‌های تروریستی خارجی که افراد آن اتباع کشورهای پاکستان، افغانستان، لبنان، عراق و ایران هستند، کنترل می‌شود.


منابع: ایران اینترنشنال، خبرگزاری آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024