پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.01.2021, 13:00


مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده قرار است روز سه‌شنبه سه‌شنبه ۲۳ دی ماه در باشگاه ملی خبرنگاران در شهر واشنگتن با خبرنگاران سخن بگوید. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود می‌گوید که آقای پمپئو احتمالا بر اساس اسناد اطلاعاتی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، به ارتباط بین رژیم ایران و القاعده اشاره کند.

رویترز در گزارش شامگاه دوشنبه ۲۲ دی ماه اعلام کرد مایک پمپئو در این سخنرانی قرار است به جزئیات این ارتباط و پناه دادن ایران به رهبران القاعده در دو دهه گذشته و حمایت از این گروه اشاره کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوامبر ۲۰۲۰ در گزارشی اعلام کرد ابومحمد المصری، نفر دوم گروه تروریستی القاعده در تهران ترور شد.

مایک پمپئو پیشتر در اکتبر ۲۰۱۷ و زمانی که رئیس آژانس مرکزی اطلاعاتی آمریکا - سی‌آی‌ای - بود، گفته بود «مواردی بوده که ایرانی‌ها و القاعده با هم همکاری کرده‌اند.»

ده سال پیش، روزنامه واشینگتن پست در اسفند ۱۳۹۱ (مارس ۲۰۱۳) خبر از اخراج سلیمان ابوغیث داماد اسامه بن لادن و سخنگوی پیشین گروه القاعده از ایران داد و نوشته بود او سومین شخصیت القاعده است که در یک سال گذشته از ایران اخراج شده‌اند و ایران از آنها خواسته خاک این کشور را ترک کنند.

رسانه‌های ایالات متحده در نوامبر گذشته اعلام کردند که محمد مصری، نفر دوم شبکهٔ القاعده به‌دست مأموران اسرائيل در ایران کشته شده است. وی به دست‌داشتن در بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۸ در دو سفارت آمریکا در آفریقا متهم بود.

دولت ایران در واکنش به این ادعا، ضمن انکار چنین رویدادی اعلام کرد هیچ «تروریست» عضو القاعده‌ای در خاک این کشور حضور نداشته است.

مایک پمپئو پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷، زمانی که رئيس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بود ایران را به همکاری با القاعده متهم کرده و گفته بود: «زمان‌هایی بوده که ایرانی‌ها دوشادوش القاعده کار کرده‌اند.»


منابع: صدای آمریکا، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024