جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.01.2021, 21:21


رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پنس تا خواست با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی دونالد ترامپ، را از ریاست جمهوری برکنار کند.

خانم پلوسی همچنین تاکید کرد که در این صورت دونالد ترامپ بار دیگر استیضاح خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که برکناری آقای ترامپ «فوریت بسیار بالایی» دارد.

سخنان رئیس مجلس نمایندگان در حالی بیان می شود که اعضای این مجلس از هر دو حزب در مورد احتمال اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی و یا استیضاح دونالد ترامپ سخن گفته اند.

نانسی پلوسی افزود که هر روز از ۱۳ روز باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ ممکن است تبدیل به «نمایشی از وحشت» شود. او همچنین دونالد ترامپ را خطری «مرگبار» برای شهروندان آمریکا و دموکراسی این کشور توصیف کرد.

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده تاکید کرد که در انتظار تصمیم مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و دیگر اعضای کابینه دونالد ترامپ برای برکناری او از قدرت است. وی تهدید کرد که در صورت عدم برکناری رئیس جمهوری مجلس نمایندگان طرح استیضاح رئیس جمهوری را بار دیگر بررسی و تصویب خواهد کرد.

نانسی پلوسی در بخش دیگری از سخنانش حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن را «بزرگترین هدیه» دونالد ترامپ به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دانست.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان می رسد.


رهبر اقلیت سنای آمریکا نیز خواستار برکناری ترامپ شد

چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه روز گذشته در آمریکا اتفاق افتاد شورشی علیه این کشور بود که از سوی رئیس‌جمهور ترامپ تحریک شد.

وی افزود: “ترامپ حتی نباید یک روز دیگر در این سمت باقی بماند.”

شومر در این بیانیه با اشاره به ماده ۲۵ قانون اساسی آمریکا مبنی بر جایگزینی معاون رئيس‌جمهور در سمت ریاست جمهوری این کشور در حالات شرح شده، گفت: «امروز مؤثر‌ترین راه برای برکناری ترامپ استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی است. مایک پنس، معاون رئیس جمهور سریعا استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی را در درستور کار خود قرار دهد».

وی افزود: «اگر پنس و دیگر اعضای کابینه در مقابل ترامپ نمی‌ایستند، کنگره باید جلسه استیضاحی برای ترامپ تشکیل دهد».

شب گذشته هزاران نفر از هواداران ترامپ جهت همبستگی با وی مقابل کاخ سفید تجمع کرده و سپس به سمت کنگره آمریکا که به‌منظور تایید نتایج انتخابات اخیر تشکیل جلسه می‌داد، راه‌پیمایی کردند.

گروهی از این معتراضان سدهای امنیتی را شکسته و وارد ساختمان کنگره شدند. نیروهای امنیتی نیز با استفاده از گاز اشک‌آور با این معترضان برخورد کردند. در جریان حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا چهار نفر کشته و ۵۲ نفر دستگیر شده‌اند. شمار زیادی از نیروهای امنیتی در کنگره آمریکا در جریان درگیری با این معترضان زخمی شدند.


استعفای وزیر حمل و نقل ترامپ در اعتراض به حمله به کنگره

ایلِین چاو، وزیر حمل و نقل ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وی عالیرتبه‌ترین مقام دولتی است که در اعتراض به وقایع دیروز واشنگتن استعفا می‌دهد. خانم چائو، همسر میچ مکانل، رهبر جمهوریخوهان سنا، در بیانیه‌ای گفت از روز دوشنبه دیگر در مقام خود نخواهد بود.

وی گفت، حمله خشونت‌بار به کنگره او را بسیار آزرده‌خاطر کرده است، به طوری که نمی‌تواند از آن به سادگی بگذرد.

در همین حال کفیل وزارت امنیت میهن آمریکا در پیامی در توییتر از پرزیدنت ترامپ و کلیه مقام‌های منتخب آمریکا خواسته است که خشونت دیروز را محکوم کنند.

چد وولف با بیان این که «برخی حامیان رییس جمهوری به خشونت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی متوسل می‌شوند،» آن را غیرقابل قبول دانست.

وی تصریح کرده است که تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ (بیستم ژانویه) در مقام خود به عنوان سرپرست وزارت امنیت میهن آمریکا باقی خواهد ماند.

متیو پوتینپر معاون مشاور امنیت ملی و رایان تالی مدیر ارشد بخش اروپا و روسیه شورای امنیت ملی نیز از سمت‌های خود استعفا داده‌اند.


تعلیق حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام

فیسبوک اولین شبکه اجتماعی بزرگی است که تصمیم گرفته حساب کاربری دونالد ترامپ را تا پایان دوران ریاست جمهوری او و انتقال کامل قدرت به رییس جمهور جدید در ۲۰ ژانویه مسدود کند.

روز پنجشنبه مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در پیامی که در این شبکه منتشر شد نوشت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که استفاده رییس جمهور از شبکه اجتماعی ما در این دوران انتقال قدرت ریسک بسیار بزرگی دارد.»

فیسبوک بعدازظهر روز چهارشنبه و همزمان با یورش شماری از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا اعلام کرد که به دلیل پخش ادعاهای بی‌اساس از سوی دونالد ترامپ حساب کاربری او در این شبکه اجتماعی را به مدت ۲۴ ساعت مسدود کرده است.

شبکه اجتماعی توئیتر و اسنپ نیز روز چهارشنبه به طور موقت حساب کاربری دونالد ترامپ را مسدود کردند. همزمان با هجوم طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در بعدازظهر روز چهارشنبه نهادهای مدافع حقوق مدنی از شبکه‌های اجتماعی خواستند که حساب کاربری رییس جمهور را برای همیشه مسدود کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024