جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.10.2020, 16:47


رسانه‌های جهانی با اشاره به تیتر «روز سیاه کرونا» و «دوشنبه سیاه» در رسانه‌های ایران از شدت گرفتن شیوع کرونا در ایران خبر می‌دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه گاردین با اشاره به افزایش تلفات روزانه کرونا در ایران از ۲۵۲ مورد در روز یکشنبه ۲۷ مهر به ۳۳۷ مورد در روز دوشنبه ۲۸ مهر می‌نویسد مطبوعات ایران روز دوشنبه را تلخ‌ترین روز و روز سیاه شیوع کرونا توصیف کرده‌اند.

به نوشته گاردین این افزایش در شمار مرگ‌هاومیرها بازتاب افزایش مداوم شمار عفونت‌های جدید در سه هفته گذشته است. شمار تلفات کرونا در ایران روز شنبه از مرز ۳۰ هزار نفر گذشته بود و تلفات ۳۳۷ موردی روز دوشنبه رکوردی جدیدی در تلفات روزانه است. روز دوشنبه ۴۲۵۱ مورد جدید بیماری گزارش شد که رقم بالایی است اما رکورد جدید محسوب نمی‌شود.

گاردین می‌نویسد این افزایش شمار تلفات در ایران که نخستین کشور خاورمیانه بود که دچار شیوع کرونا شد، در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌های سیاسی بالا گرفته است و مخالفان حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مجلس به دنبال استیضاح او هستند.

گاردین با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌ها تا ۵۰ درصد تلفات کرونا مربوط به شهر تهران است، از درخواست شورای شهر تهران برای تعطیلی دوهفته‌ای شهر خبر داده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره شکستن رکورد تلفات روزانه کرونا در ایران از گسترش محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها در تهران خبر می‌دهد و اشاره می‌کند که از ۱۲ مهر دستور تعطیلی مدارس، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌ّ‌های عمومی در پایتخت ایران داده شده است.

به نوشته رویترز مقامات بهداشتی ایران هشدار داده‌اند که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است شمار تلفات روزانه از ۶۰۰ نفر بگذرد.

این خبرگزاری با اشاره به اجباری شدن ماسک زدن در مکان‌های عمومی در تهران که بیشترین میزان عفونت در کشور را دارد، می‌گوید کسانی از این مقررات پیروی نکنند، جریمه خواهند شد.

آسوشیتدپرس با اشاره به تلفات ۳۳۷ نفری روز دوشنبه که رکورد جدیدی در کمتر از یک هفته است، به افزایش شمار موارد بستری در بیمارستان‌ها اشاره می‌کند.

آسوشیتدپرس اشاره می‌کند که مطبوعات ایران  در رسانه‌های اجتماعی نام «دوشنبه سیاه» را به این روز داده‌اند و از رسیدن تلفات به این حد انتقاد کرده‌اند. این خبرگزاری می‌نویسد ایران از ابتدای پاندمی کرونا به یک کانون شیوع بیماری بدل شد و بدترین شیوع را در میان کشورهای خاورمیانه دارد.

آسوشیتدپرس همچنین از پر شدن تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها در تهران و لغو عمل‌های غیر اضطراری در این بیمارستان‌ّ‌ها خبر می‌دهد.

این خبرگزاری به عنوان نمونه‌ای از آسیب‌های کادر پزشکی در جریان شیوع کرونا مرگ دکتر محمد زارع جوشقانی، رئیس یکی از بزرگترین بیمارستان‌های تهران را مثال می‌آورد.

آسوشیتدپرس همچنین به اکراه دولت در اعمال قرنطینه عمومی و منع رفت‌وآمد اشاره می‌کند به دلیل نگرانی از تضعیف بیشتر اقتصاد ایران است که تحریم‌های آمریکا از قبل آسیب شدیدی به آن زده است. این خبرگزاری همچنین از سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نقل قول می‌کند که مسئولیت افزایش موارد کرونا به دوش ایرانیان انداخته و آنها را به خاطر رعایت نکردن احتیاطات بهداشتی سرزنش کرده است.

آسوشیتدپرس گرچه به سفرهای هزاران نفر به شمال در تعطیلات بدون رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و ماسک زدن را به عنوان عاملی در شدت گرفتن شیوع ذکر می‌کند، اما اقدامات متناقض دولت را هم در این مورد دخیل می‌داند، از جمله اشاره می‌کند که این اوج‌گیری شیوع چند هفته پس از بازگشایی مدارس برای حضور ۱۵ میلیون دانش‌آموز و تعطیلی دوباره آنها در تهران به علت افزایش عفونت‌ّ‌ها رخ می‌دهد.

این خبرگزاری همچنین سخنان رئیس پلیس تهران درباره اعمال قانون برای ۴۲ نفر در این شهر ۱۰ میلیونی به علت نزدن ماسک و هشدار درباره «پایان یافتن دوره تذکر زبانی» را بازنشر داده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم سخنان سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره قرمز بودن ۳۰ استان از ۳۱ استان ایران و خطر بالای عفونت کروناویروس را نقل می‌کند و به اعمال دوباره محدودیت‌ها در استان‌ّ تهران، قم، قزوین و البرز به علت اوج‌گیری قابل‌توجه موارد جدید عفونت و مرگ‌ومیر اشاره می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024