سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.10.2020, 19:16


رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه پیک سوم کرونا خیلی هولناک‌تر و عظیم‌تر از پیک‌های قبلی است، گفت: پیش‎بینی می‌شود با افزایش تعداد بیماران بدحال تری نسبت به هفته‌های گذشته روبه‌رو باشیم.

به گزارش فارس، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در جلسه‌ای که امروز با حضور مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با افزایش تعداد بیماران بدحال تری نسبت به هفته‌های گذشته روبه رو باشیم.

زالی با اشاره به فشار مضاعفی که در مواجهه با بیماران بدحال به پرستاران وارد می‌شود، گفت: تقریبا می‌توان گفت وضعیت هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان قابل پیش بینی نیست و ممکن است بیماری که امروز با حال عمومی خوب و وضعیت تنفسی مطلوب به بیمارستان مراجعه کرده است، فردا سرنوشت متفاوتی پیدا کند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه رفتار این ویروس در تهران سینوسی است، یادآور شد: تا پایان فصل سرما باید در انتظار پیک‌های کرونا باشیم، حتی اگر هفته آتی به آرامش برسیم باید بدانیم که این آرامش گذراست، همچنین بررسی‌ها نشان داده که فاصله بین پیک‌ها در حال کوتاه شدن است.

وی ادامه داد: اگر بین پیک اول و پیک دوم چند هفته فرصت ریکاوری وجود داشت، پیک دوم و سوم به یکدیگر وصل شد و ریکاوری صورت نگرفت.

زالی با بیان اینکه بزرگترین نقطه قوت برای مقابله با کرونا که شانس پیروزی در این نبرد را افزایش می‌دهد، نیروی انسانی است، بر اهمیت تامین اعتبارات مالی و همچنین جبران کمبود نیروی انسانی به ویژه در حوزه پرستاری تاکید کرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: ما در حوزه درمان نیاز به تزریق نیروی انسانی جدید داریم.

وی ادامه داد: خستگی مزمن نیروهای انسانی و همچنین مواجهه با لود کثیری از ویروس باعث افزایش احتمال ابتلای نیروهای پرستاری به کرونا می شود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بر نقش مهم بهینه سازی اتاق‌های رست و همچنین نظارت بر کیفیت وسایل تجهیزات فردی در جلوگیری از انتقال ویروس به کادر پرستاری تاکید کرد.

***

در تهران تختی برای پذیرش و بستری بیماران جدید وجود ندارد

امتداد-گروه اجتماعی: وضعیت گسترش اپیدمی کرونا در روزهای اخیر به بغرنج‌ترین شکل خود از ابتدای شیوع این بیماری در اواخر سال گذشته تا کنون رسیده و نگرانی‌های جدی را در خصوص پیش‌بینی زمان کنترل آن در میان متخصصان و اپیدمیولوژیست‌ها به دنبال داشته است.

مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستادملی مقابله با بیماری کرونا با اشاره به وضعیت شیوع این بیماری در روزهای اخیر در پایتخت اظهار داشت: اولا که اصلا مشخص نیست که ما تا چه زمانی درگیر مقابله با این ویروس خواهیم بود. در ثانی اینکه در حال حاضر هم، وضعیت شیوع کرونا خیلی وخیم بوده و نسبت به همه ماه‌های گذشته، این شرایط بی‌سابقه است.

من معتقدم که باید سخت‌گیری زیادی صورت گرفته و بسیاری از اماکن پرخطر تعطیل شوند تا تجمعی صورت نگیرد. چرا که ظاهرا، مردم در 9 ماه اخیر، آنگونه که لازم بوده به توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها توجه نکرده‌اند.

مردم در یک بازه زمانی به این پروتکل‌ها توجه کرده و خیلی زود از عمل به آن، دست می‌کشند. البته در همه نقاط دنیا هم، همین مسئله را شاهد بوده‌ایم ولی، شدت آن به صورتی که ما در ایران می‌بینیم، نبوده است. در همان نقاط هم با استفاده از اعمال جریمه و قوانین سخت‌گیرانه توانستند جلوی شیوع بیشتر ویروس را بگیرند و ما هم در کشور باید همین سخت‌گیری‌ها را اعمال کنیم.

تختی برای بستری و پذیرش بیماران جدید در تهران وجود ندارد

همه افراد باید از بدو خروج از منزل تا بازگشت دوباره از ماسک استفاده کرده و از هرگونه تجمع و دورهمی‌ها پرهیز کنند. الان، وضعیت خیلی خیلی بدتر از تمام مدت اخیر بوده و اصلا جایی برای ساده‌انگاری مسئله وجود ندارد. اصلا جایی برای بستری و پذیرش بیماران جدید در تهران وجود نداشته و با این حساب، وضعیت شهرستان‌ها به مراتب وخیم‌تر است.

در حال حاضر، افراد به صورت خانوادگی گرفتار شده و برای درمان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. ضمن اینکه، میزان مرگ و میر در افراد مسن خانواده‌ها نیز خیلی بالا است. همه این عوامل دست به دست هم داده و خود ما به علت عدم همکاری. عدم رعایت اصول ساده بهداشتی، عزیزان خود را گرفتار می‌کنیم. این رعایت پروتکل‌ها باید در دستور کار روزانه مردم قرار بگیرد تا بتوانیم در وهله آینده زنده مانده و تمام شدن ماجرای کووید را هم ببینیم.

کادر درمان در بسیاری از بیمارستان‌ها، مشغول تخلیه تخت‌های ICU هستند تا بتوانند تعداد بیشتری از بیماران کرونایی را پذیرش کنند. اگر وضعیت به همین شکل پیش برود در سطح ایران از نظر امکانات و تخت‌های ICU با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

تهیه واکسن آنفولانزا به دلیل تحریم‌ها به کندی صورت می‌گیرد

در خصوص واکسن آنفولانزا نیز، اولویت‌هایی تعیین شده و استفاده از آن لازم است. اما با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها، تهیه این واکسن با کندی صورت می‌گیرد، اولویت‌هایی را برای زدن آن در کمیته کشوری مقابله با کرونا نظر گرفته‌ایم.

بر این اساس، کادر درمان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خانم‌های باردار در اولویت استفاده بوده و پس از آن به صورت مرحله‌ای به محض ورود واکسن، افراد دارای ریسک‌های بالای جسمانی باید از آن استفاده کنند.

همچنین، اگر افراد عادی هم تا کنون موفق به تهیه واکسن نشده‌اند، نگرانی نداشته باشند و صراحتا می‌گویم که برای استفاده از واکسن، هنوز دیر نشده است. رعایت استفاده ماسک، شست و شوی مکرر دست‌ها و مراعات فاصله فیزیکی از اصول مهمی است که از ابتلای افراد به تمامی ویروس‌های فصلی از جمله، آنفولانزا پیشگیری خواهد کرد.

سفر آخر هفته در چنین شرایطی معنی ندارد

در هفته گذشته شاهد سفرهای مکرر به شهرها و مناطق شمالی بودیم و در پایان هفته جاری نیز، تعطیلاتی در پیش خواهیم داشت. با این روند، من معتقدم که در پایان هفته باید، جاده‌ها و محورهای مواصلاتی بسته شود. چرا که سفر آخر هفته در چنین شرایط بغرنجی که نقش جدی در اشاعه کووید ایجاد می‌کند، معنی نخواهد داشت.

بنابراین، اگر عده‌ای رعایت حال سایر افراد جامعه را نکرده و بر رفتن به سفرهای معمول آخر هفته خود اصرار دارند، بهتر این است که یا جریمه سنگین در نظر گرفته شده و یا جاده‌ها را ببندند. چرا که بعد از 9 ماه، عملا دیدیم که بهتر است تا با سخت‌گیری بیشتری برنامه‌های مقابله‌ای با کرونا را دنبال کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024