سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.08.2020, 7:53


۱۸/مرداد/۱۳۹۹

رادیو فردا: مدیر مرکز ملی امنیت و ضد جاسوسی ایالات متحده با انتشار بیانیه تازه‌ای در مورد دخالت احتمالی ایران، چین و روسیه در انتخابات کشورش به سود یا ضرر دو نامزد اصلی هشدار داده‌است.

این هشدار همزمان است با ارسال پیامک‌هایی از وزارت خارجه آمریکا به شهروندان ایران و روسیه که محور آن‌ها هم «دخالت خارجی در انتخابات» است.

ویلیام اوانینا، مدیر مرکز ملی ضد جاسوسی آمریکا، در بیانیه به‌روزشده خود می‌گوید دولت‌های خارجی، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به اقدامات خود برای دخالت در آن، با تغییر رویکرد و ترجیح رای‌دهندگان، تاثیرگذاری در سیاست‌های آمریکا، افزایش اختلاف و ایجاد حس بی‌اعتمادی در میان شهروندان به سازوکارهای دمکراتیک کشور، ادامه می‌دهند.

آقای اوانینا می‌گوید این کشورها در عین حال ممکن است تلاش کنند زیرساخت‌های انتخاباتی را دچار مشکل کنند، از جمله با سرقت اطلاعات و مانند این‌ها، هرچند دست‌کاری یا دخالت در سطح گسترده برای آن‌ها «کار سختی خواهد بود».

مدیر مرکز ملی امنیت و ضد جاسوسی آمریکا بر این عقیده است که «بسیاری از بازیگران خارجی» در مورد این‌که چه کسی برنده انتخابات شود برتری‌ها و گزینه‌ مورد علاقه خود را دارند که آشکار و پنهان آن را بیان می‌کنند.

او سپس افزوده نهاد تحت رهبری‌اش به‌طور مشخص نگران دخالت‌های جاری و بالقوه از سوی چین، روسیه و ایران است.

آقای اوانینا در مورد ایران گفته «ارزیابی ما این است که می‌خواهد سازوکارهای دمکراتیک آمریکا و رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ را به چالش افکنده، و در آستانه انتخابات در کشور تفرقه ایجاد کند».

او افزوده تلاش‌های ایران در این زمینه احتمالا بر اقدامات آن‌لاین استوار خواهد بود «برای نمونه پخش اطلاعات نادرست در فضای مجازی و یا بازپخش محتوای ضد آمریکایی».

این مقام ارشد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا گفته «بخشی از انگیزه تهران برای این اقدامات (مداخله‌جویانه)، ناشی از این گمانه‌زنی تهران است که انتخاب دوباره رئیس‌جمهوری ترامپ، به ادامه فشارهای ایالات متحده با هدف تلاش برای تغییر رژیم، منجر خواهد شد».

ویلیام اوانینا در مورد روسیه می‌گوید مسکو دست به اقدامات مختلفی زده تا در درجه اول، جو بایدن، نامزد حزب دمکرات و آن‌چه «هسته قدرت‌مدار» ضد روسی می‌داند را «بدنام کند».

به گفته او این اقدامات شبیه همان چیزی‌ست که مسکو در زمان معاونت جو بایدن، در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما انجام می‌داد؛ به‌خاطر نقش او در سیاست‌های مربوط به اوکراین و حمایتش از مخالفان ولادیمیر پوتین داخل روسیه. آقای اوانینا اظهار داشته همچنین برخی از عوامل مرتبط با کاخ کرملین نیز در تلاش هستند تا در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی روس موضع آقای ترامپ را تقویت کنند.

او همچنین گفته از نظر سازمانش چین نیز ترجیح می‌دهد ترامپ، که پکن او را «غیر قابل پیش‌بینی می‌بیند» دوباره برنده انتخابات نشود. به گفته اوانینا برخی از اظهارات و انتقادهای شدید چین که اخیرا علیه آمریکا بیان شده و افزایش یافته احتمالا در راستای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات است.

مقام‌های این سه کشور هنوز واکنش رسمی به این بیانیه نشان نداده‌اند.

مدیران کارزارهای انتخاباتی آقایان بایدن و ترامپ به این بیانیه واکنش‌هایی نشان داده‌اند. به گزارش ان‌پی‌آر سخنگوی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ گفته «ما نه دخالت خارجی را لازم داریم نه می‌خواهیم، رئیس‌جمهوری ترامپ صادقانه و سرراست از سد جو بایدن خواهد گذشت».

همچنین یک مشاور ارشد جو بایدن نیز گفته او «رهبری تلاش‌ها برای مقابله با دخالت‌های خارجی را در دست داشته و از پذیرش هر چیز خارجی با هدف کمک به او در انتخابات خودداری کرده‌است».

بیانیه ویلیام اوانینا در حالی منتشر شده که یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده در ایمیلی به خبرگزاری رویترز، ارسال پیامک‌ها در مورد دخالت‌ها به شهروندان ایران و روسیه را تائید کرده و گفته هدف؛ آگاهی بخشی در سطح جهان نسبت به تهدیدهای سایبری علیه انتخابات پیش رو و پاداش و جایزه برای مقابله با آن بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024