چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.08.2020, 22:40


مرگ پنجاه نفر تا به حال بر اثر انفجار شدید در بیروت تایید شده است. این انفجار شدید حدود سه هزار نفر را هم راهی بیمارستان‌ها کرده است.

براساس گزارشها از این شهر انفجار در نزدیکی دفترهای روزنامه “دیلی استار” بوده است. این حادثه در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است.

براساس گزارشها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.

حسین دیاب، نخست وزیر لبنان گفته کسانی که در انفجار روز سه‌شنبه دست داشته‌اند پاسخ‌گوی اعمالشان خواهند بود. او گفت که تحقیق درباره انفجار شامل انبار «خطرناکی» هم می‌شود که از سال ۲۰۱۴ در این بندر بوده است. آقای دیاب، گفته که فعلا اولویت با مداوای مجروحان و پیدا کردن جسد کشته‌شدگان است. گفته شده که بیمارستان‌ها زیر فشار حجم انبوه بیماران قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا به این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.

هادی نصرالله، شاهد عینی، به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار چند ثانیه قدرت شنوایی خود را از دست داده بود. بعد از آن دیده که شیشه‌های تاکسی و اتومبیل‌های اطراف و ساختمان‌ها شکستند. او گفت که انفجار در منطقه‌ای انجام شد که سابقه طولانی در عملیات تروریستی دارد. برای همین خیلی زود او به این نتیجه رسیده بود که ممکن است حمله تروریستی باشد.

محمد، یک شاهد عینی دیگر، به بی‌بی‌سی گفته که به یاد حملات سال ۲۰۰۶ اسرائیل افتاده بود و مثل آن زمان احساس می‌کرد که مرگش نزدیک است.

وزیر خارجه اسرائیل گفته که این کشور در انفجارهای لبنان دست نداشته است. گبی اشکنازی، گفته که دلیلی وجود ندارد به گزارش‌های آمده از بیروت درباره این انفجار شک کرد که «این حادثه‌ای بود که ظاهرا به دلیل آتش‌سوزی» روی داده است.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده که این وزارت‌خانه و وزارت دفاع این کشور از طریق «کانال‌های امنیتی و بین‌المللی» به لبنان پیشنهاد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و بهداشتی داده‌اند. رئیس جمهوری این کشور هم با مردم لبنان ابراز همدردی کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایرانهم از طرف مردم کشورش با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و گفته ایران آماده کمک به لبنان به هر شکل ممکن است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اعلام آمادگی کرده که در صورت تمایل لبنان به این کشور کمک می‌کند.

این انفجار درست سه روز پیش از دادگاه مظنونان ترور رفیق حریری رخ داده است. این دادگاه قرار است روز جمعه در خصوص ۴ مظنون این پرونده رای خود را صادر کند. این افراد غیابا تحت محاکمه قرار گرفته‌اند. متهمان اعضای حزب‌الله لبنان هستند.

حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است هرگونه دست داشتن در حادثه کشته شدن آقای حریری را به کرات رد کرده است. پیشتر سید حسین نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان گفته بود که دادگاه قصد دارد چند عضو این گروه ر ا در این پرونده متهم کند.

دادگاه رفیق حریری که در سال ۲۰۰۷ براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی ترور او تشکیل شد، به تنش در لبنان وسقوط دولت وحدت ملی این کشور منجر شد.

چه چیزی در انبار شماره ۱۲ بیروت نگهداری می‌شد‌؟

منابع آگاه لبنانی به یک رسانه این کشور خبر داده‌اند که انبار شماره ۱۲ بندر بیروت که انفجار مهیب در آن به وقوع پیوسته یکی از حساس‌ترین مواد کشف شده در طول چند ماه اخیر را در خود جای داده بود.

این منابع تاکید کردند: چهار ماه پیش ماموران از داخل یک کشتی ورودی به این بندر، مواد زیادی که قابل انفجار بوده را کشف کرده و به این انبار منتقل کرده بودند.

مسئولان بندر بیروت در همین رابطه چند بار  هشدارهایی را در مورد خطرناک بودن نگهداری این مواد در این انبار به ویژه برای شهر بیروت دریافت کرده بودند.

همین امر هم باعث شد تا قاضی کشیک بیروت دستور ممنوعیت ورود و تردد به داخل این انبار را صادر کند.

این مواد تحت اختیار سرویس امنیتی لبنان قرار داشت، اما با وجود نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با دادستانی و دادستانی نظامی تصمیمی در مورد سرنوشت آنها گرفته نشده بود

مواد منفجره خطرناک در بندر بیروت لبنان ۵۰ تن وزن داشتند

یک منبع امنیتی لبنانی به شبکه المیادین:  مواد با قدرت انفجار بالا که عامل حادثه بودند از ۹ سال قبل در بندر بیروت توقیف بودند. این مواد ۵۰ تن وزن داشتند. ۴ ماه قبل گزارشی در مورد خطرناک بودن این مواد و باقی ماندن آنها در بندر تهیه شده بود.

منابع: بی بی سی و سایر رسانه‌ها



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024