جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.07.2020, 16:59


یورونیوز: برخی از چهره‌های سیاسی روز شنبه ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر) در بیست و پنجمین سالروز نسل کشی سربرنیتسا به کشته‌شدگان و بازماندگان ادای احترام کردند. بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده و شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا از به‌صورت ویدئویی در این مراسم شرکت کردند.

مراسم یادبود در روستای دونیی پوتوجاری در منطقه سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین برگزار شد. در این مراسم تعدادی از قربانیان نسل کشی که به تازگی شناسایی شده بودند به خاک سپرده شدند.

هنوز جنازه‌های جدیدی در گورهای دسته‌جمعی این منطقه یافت می‌شود. تا کنون هشت هزار از قربانیان و مفقودان کشف و شناسایی شده‌اند.

بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا که در امضای پیمان دیتون که منجر به پایان جنگ در بوسنی شد، نقش داشت، در این مراسم گفت: «۱۱ ژوئیه بیشتر از یک روز تاریک در گذشته بوسنی است. یک یادآوری محکم از بهای وحشتناکی است که وقتی به انسانیت مشترکمان پشت می‌کنیم باید پرداخت کنیم. جنگ‌هایی بر پایه قوم و نژاد و مذهب همچنان در سراسر جهان بدبختی غیر قابل تحمل و تلخ‌کامی برای خانواده‌ها به بار می آورند».

وی افزود: «۲۵ سال گذشته و به نظر نمی‌رسد ما هنوز درس زیادی در خیلی مسائل آموخته باشیم. بسیار مهم است که به خاطر بسپاریم که در بوسنی و سراسر جهان دموکراسی واقعی مستلزم تعهد حقیقی به جامعه‌ای است که پذیرای همگان است.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این مراسم گفت: «ایالات متحده آمریکا سوگند یاد می‌کند که هرگز این تراژدی را فراموش نکند. ما همراه با خانواده‌هایی که خستگی‌ناپذیر برای ۸ هزار جان بی‌گناه از دست رفته عدالت‌جویی می‌کنند سوگواری می‌کنیم. و ما در کنار دوستان عزیزمان در بوسنی و هرزگوین می‌ایستیم.»

وی تاکید کرد: «باور کردنش سخت است که یک نسل از زمان این واقعه دهشتبار گذشته است.»

وی خواستار ساختن آینده‌ای پر از منفعت برای همگان شد و افزود: «باید بدون توجه به نژاد یا مذهب و بر سر ارزش‌های مشترک بر پایه حقوق انفرادی با یکدیگر متحد شویم.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در پیامی به این مراسم گفت: «اروپا باشماست. ما تا وقتی که عدالت برقرار نشود از تکاپو دست نمی‌کشیم.»

وی افزود: «۲۵ سال پیش حوادث ناگفتنی در سربرنیتسا اتفاق افتاد. هزار مرد و پسر با خشونت تمام به قتل رسیدند و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.»

وی تاکید کرد: «زنان و کودکان و سالمندان به زور جابجا شدند. به آنها تجاوز شد و آزار دیدند.»

در یازدهم ژوئیه سال ۱۹۹۵ و در اوج جنگ بوسنی، ارتش جمهوری صرب بوسنی به فرماندهی راتکو ملادیچ پس از هفته‌ها محاصره شهر سربرنیتسا، وارد منطقه امن سازمان ملل متحد شد. این نیروها در برابر چشمان صلح‌بانان بین‌المللی - که اکثر آن‌ها هلندی بودند- بیش از ۸ هزار مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل متحد خارج کرده و در طی ده روز همگی آنان را در اطراف شهر به قتل رساندند.

سربازان صرب بوسنی بعد از قتل عام، اجساد را در گورهای دسته جمعی در چندین منطقه ریختند و محل‌ها را با بولدوزر صاف کردند تا رد جنایت را از میان ببرند.

با این حال دانشمندان بین‌المللی و بوسنیایی در عملیاتی که در ابتدا غیرممکن فرض می‌شد، استخوان‌های قربانیان را یافته و توانستند با آزمایش دی‌ان‌ای آن‌ها را با اسامی مفقودان مطابقت دهند.

در این پروژه که زمانی «بزرگترین پازل پزشکی قانونی در جهان» خوانده می‌شد، اجساد بیش از ۶ هزار نفر شناسایی شد و با مشخصات در قبرستان یادبود پوتوگاری به خاک سپرده شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024