شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.07.2020, 23:29

وزیر بهداشت: فقر و تهدیدستی ممکن است به طغیان منجر شود


شهروند / ایلنا

شمار مراجعه‌ افراد با نشانه‌های کرونا به مراکز درمانی تهران در دو روز گذشته به بالاترین ‏میزان خود رسیده است. استاندار تهران می‌گوید اگر تهران به مرحله قرمز و بحران برسد، دیگر ‏نمی‌توان آن را کنترل کرد. سخنگوی وزارت بهداشت از اصرار این وزارتخانه برای تجدیدنظر در ‏زمینه اجرای طرح ترافیک در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد.

با اوج گرفتن آمارها، روز گذشته ‏جلسه اضطراری در ستاد مقابله با کرونای تهران با حضور وزیر بهداشت برگزار شد که اعضای آن ‏خواستار افزایش اختیارات این ستاد و تعطیلی یک هفته‌ای تهران شدند. به گفته علیرضا زالی، فرمانده ‏این ستاد، از هشتم تیر به تدریج آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی تغییر کرد به طوری‌که موارد ‏ابتلا و بستری در بخش‌ها و بستری در آی‌سی‌یو همچنان درحال افزایش است و ترخیص بیماران در ‏حال کاهش. زالی گفت عمده فوتی‌های کرونا در تهران مربوط به مناطق٢، ٤، ١٤ و ‏١٥ است چرا که بالاترین تراکم جمعیتی در منطقه ٢ و ٤ تهران دیده می‌شود.

براساس اعلام ‏فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، ٤هزار و٤٠٠ نفر از پرسنل بهداشتی- درمانی در تهران مبتلا به کرونا ‏شده‌اند:  «پرسنل درمانی خسته شده‌اند، دور دوم بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از همکاران ما مجددا ‏در معرض ابتلا قرار گرفتند. همه اینها در شرایطی است که تنها در یک روز، ٢٥٠نفر از مجموعه ‏دانشگاه علوم پزشکی تهران به مرخصی استعلاجی رفته‌اند، در ماه‌های آینده با خطر جدی کاهش نیروی ‏انسانی مواجهیم.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از اینکه به خواسته‌های ستاد بی‌توجهی می‌شود، ‏گلایه کرد. به گفته او، آنچه تاکنون به‌عنوان بندهای شش‌گانه قبلی در نظر گرفته شده و آنچه از ‏ستاد ملی بیرون آمد، مطلقا در انطباق با خواسته‌های ما نبود و یک چیز حداقلی بود و حتی از آنجا که ‏متأسفانه به دلیل یک اشتباه راهبردی تهران هیچ وقت قرمز تلقی نشده، حتی محدودیت‌های گروه‌های سه ‏و چهار هم در تهران محقق نمی‌شود.

بنابراین آن‌ چیزی که از کمیته وزارت کشور به ما ابلاغ شد، فقط ‏تعطیلی باشگاه‌هایی مثل کشتی و کاراته، بستن استخرهای سرپوشیده و لغو نماز جمعه و مواردی این ‏چنینی بود که طبیعتا خیلی در شرایط فعلی تأثیرگذار نیست‎.‎‏»

او بر خواسته ستاد مقابله با کرونا درباره ‏استفاده از حداکثر ٥٠‌درصد ظرفیت اداره‌ها اصرار کرد:  «ما می‌خواهیم هر طور شده این موضوع ‏تصویب شود و از روز شنبه شاهد اعمال آن باشیم.»

او که پیش از این خواسته بود اجرای طرح ‏ترافیک لغو شود، حالا از آمادگی شهرداری تهران برای توقف یک هفته‌ای اجرای طرح ترافیک خبر ‏داد. تعلیق تجمعات و ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و عزا در تالارها به مدت یک هفته هم ازجمله ‏خواسته‌های ستاد است.

او در ادامه این جلسه، نسبت به برگزاری آزمون‌ها اعلام نگرانی کرد:  «در این ‏شرایط تهران نمی‌تواند میزبان این افراد به‌ویژه از در استان‌های قرمز باشد. این آزمون‌ها باید تعلیق شود.» ‏

وضعیت تهران قرمز است

خبرها حکایت از وضع نگران‌کننده شیوع کرونا در کشور، به‌ویژه در تهران دارد. استاندار تهران ‏هم روز گذشته، در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و ‏تجمع‌ها را بیشترین عامل شیوع کرونا دانست. کاهش ظرفیت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، لغو ‏طرح ترافیک، استفاده از ظرفیت‌های دورکاری و اجرایی شدن غربالگری توسط دستگاه‌های مختلف، ‏راهکارهایی است که انوشیروان محسنی‌ بندپی برای کنترل شیوع کرونا پیشنهاد کرد.

به گفته او، وضع ‏هشدار در تهران درست مثل وضع قرمز است، چرا که تهران پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. ‏آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد با اضافه شدن ١٥٣ فوتی جدید، تعداد جانباختگان کرونا از مرز ‏‏١٢‌هزار نفر گذشت و به ١٢‌هزار و ٨٤ نفر رسید. آمار مبتلایان هم براساس آخرین تغییرات، ٢٤٨ ‏هزار و ٣٧٩ نفر ثبت شد. بالا رفتن آمارها سبب شد معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به ‏روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان‌های تهران را موظف به پذیرش بیماران مشکوک و ‏مبتلا به کرونا کند.‏


سخنان صریح سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه اضطراری ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران:

فقر و تهدیدستی ممکن است به طغیان منجر شود


*  گلایه‌ ما از این است که به مقامات ارشد نظام آدرس غلط می‌دهیم و تصمیمات غلط از آب درمی‌آید. بیشترین زیان را ما در بخش سلامت داده‌ایم و هیچ بخشی به اندازه ما اذیت نشد. همه از کانون‌های کرونا فرار کردند امام بچه‌های ما دل به کانون  عفونت دادند. بیمارستان‌های دانشگاهی از درآمد اختصاصی خود ۱۵ درصد درآمد داشتند.

* بیشترین زیان جانی، مالی و حیثیتی را در این مدت داریم و من به عنوان وزیر شرمنده مدافعین سلامت هستم که با تمام گذشت و مناعت طبع این مدت طی کردند. ما برنامه داشتیم اما یک عده دچار سهل‌انگاری شدند. چه مردم و چه غیر مردم، دوستانی که در جایگاه‌هایی خصوصی و دولتی نشسته‌اند.

* ما به زحمت  آمار مرگ و میر را به کمتر از ۳۰ نفر رساندیم و توانستیم در تهران مرگ را تک رقمی کنیم. ما برنامه مرگ تک رقمی داشتیم و برنامه کنترل بیماری داشتیم و سه فاز برای بیماری در نظر گرفتیم.

* فاز اول مدیریت، فاز دوم کنترل و فاز سوم مهار بیماری بود و ما توانستیم در ۱۳ استان به فاز مهار برسیم.

* در دوگانه معیشت و سلامت، وزیر بهداشت که باید فقط به سلامت می‌پرداخت؛ در این شرایط باید به معیشت بیش از سلامت می‌پرداخت و به پرسنل خود گفتم پروتکل بنویسید که چگونه بازگشایی انجام دهیم بجای اینکه پروتکل بنویسند که چگونه ببندیم.

* به ما اعلام شد برای هزار و ۳۰۰ شغل و حرفه در ۱۳ شبانه‌روز پروتکل بنویس، بی‌انصاف نباشید، ما در تحریم هستیم، ما مردمی داریم که اموراتشان با یک زیرپله می‌گذرد. مردمی داریم که اگر ۴ جفت جوراب‌شان را نفروشند امورات‌شان نمی‌گذرد. ما خزانه خالی داریم و تحت فشارهای تحریم ظالمانه هستیم، اگر به من بگویند اولین مقصر این صحنه کیست می‌گویم آمریکای جنایتکار. آمریکای جنایتکاری که بدترین، ظالمانه‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کند.

* نهادهای امنیتی به ما گزارش می‌دهند. اینکه مردم از فقر و تهیدستی رو به سمت طغیان می‌برند، بحث جدی است. رییس‌جمهور این مملکت باید به معیشت مردم فکر کند. دولت باید به این موضوع فکر کند. نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی باید به این معیشت و عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند. در انگلیس در اوج کرونا به دانشجوی کشور دیگر کمک هزینه پرداخت شد، اما من نمی‌توانیم شب به شب برای یک دکه‌دار پول ببرم. من که نمی‌توانم برای یک مسافرکش، یا مغازه‌داری که چک برگشتی او را موکول به خودکشی می‌کند فکر دیگری بکنم و جور دیگری کمک کنم، مجبور هستم بگویم بازگشایی کنید.

* اقتصاددانان باید به کمک من می‌آمدند و راهی را ارائه می‌کردند که من چگونه این وضعیت را اداره کنم که معیشت مردمم در آن لحاظ شده باشد. اقتصاددانان مملکت شماها باید به من راهکار ارائه می‌کردید که من چگونه می‌توانم در این شرایط سخت کرونا این مملکت را به گونه‌ای اداره کنم که طغیان ناشی از گرسنگی و فقر هم نداشته باشم.

* ما اگر در کرونا دچار خسران شدیم به دلیل این است که نه اینکه ندانیم این بازگشایی‌ها آمار را افزایش می‌دهد. این جبر ما نبود بلکه این ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت. اگر روزی قرار باشد که این زحماتی که در طول این مدت کشیده شده‌ به هر دلیل مورد هجمه قرار گیرد، من هم مجبورم حرف‌هایی بزنم که خارج از ظرفیت برخی از اندیشه‌ها است.

* به شدت از برنامه وزارت بهداشت و تلاش همه همکارانم دفاع می‌کنم و در مقابل آنها زانو می‌زنم و دست یکایک کسانی را که خارج از این وزارت خانه به ما کمک کردند را می‌بوسم. نهادهایی مانند نیروی مسلح جوانمردانه در کنار ما ایستاد، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و روحانیت؛ باور کنید آنقدر با نجابت برخورد کردند، تا گفتیم نمازجمعه، مسجد و صحن بقاع متبرکه را تعطیل کنیم آن را انجام دادند و استانداران با تمام وجود به صحنه آمده و کسی ما را تنها نگذاشت، ضمن اینکه دادستانی‌ها و قوه قضائیه نیز کمک کردند و من به عنوان یک شهروند این سرزمین دست یکایک شما را می‌بوسم.

* ما از دو سمت ضربه می‌خوردیم البته ما از یک سمت از بیرونی‌ها و کانال‌های معاند ضربه می‌خوردیم و یک‌سری نیز از درون که نیروهای ما را در اوج زحمت تضعیف می‌کردند و این روالی بود که در این مدت برما گذشت.

* هیچ ستادی را مقتدرتر از ستاد کرونای استان تهران ندیدم و این نمونه‌ای شد برای بحران‌های آتی مملکت. این آرایش جدید نیرو در تهران الگویی شد برای بحران‌‌هایی مانند زلزله در تهران.

* ما نمی‌توانیم در برخی جاها به عقب برگردیم و نمی‌توانیم مردمان خسته و وامانده را با شعار “در خانه بمانیم”، در خانه نگه داریم. برای نخستین بار در تاریخ این مملکت قبل و بعد از اسلام، مردم در ۱۳ نوروز در خانه ماندند. اما همین ناجا هم دیگر نمی‌تواند این مردم را در خانه نگه دارد و این واقعیت را باید بپذیریم که نمی‌شود مردم را با شعار «درخانه بمان» نگه داشت و نه می‌شود کسبه را مجبور کرد که کسب و کار را تعطیل کنند.

* باید به دنبال راهکار جدید باشیم. روشی هنرمندانه‌تر از این می‌خواهد که ما بتوانیم مردم را متقاعد به رعایت چارچوب‌ها کنیم. باید از خیلی‌ها کمک بگیریم. هنرمندان، اهل قلم باید به کمک بیایند و باید برنامه‌های غیرمستقیمی را تدوین کنیم.

* اولین راهکار ما قبل از بستن این است که فاصله‌گذاری هوشمند، نظارت بر پروتکل‌ها و استفاده از ماسک را عنوان سه اصل اساسی در تهران اجرا کنیم.

* ۴ الی ۵ ماه عمل‌های الکتیو مردم را عقب انداختیم و امروز دیگر نمی‌توانیم این کار را بکنیم. امروز باید ظرفیت تخت‌های غیرکرونایی را حفظ کنیم. خواهش این است که همه بیمارستان‌‌ها را گرفتار این پدیده نکنیم. برای تهران بزرگ برنامه‌ریزی کنیم که تعدادی از بیمارستان‌‌ها را برای بیماران کرونایی قرار دهیم و تعدادی را برای بیماران غیرکرونایی و الکتیو قرار دهیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024