شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.07.2020, 22:15


نیکولاس کریستف روزنامه‌نگار
منبع : نیویورک تایمز
روزنامه شهروند

همان‌گونه که افزایش تعداد مبتلایان در اکثر مناطق آمریکا شدت گرفته است، آمریکایی‌ها به طرز عجیبی درمانده شده‌اند. اگر در‌ سال ١٧٧٦ هم به همین اندازه منفعل عمل می‌کردیم، هنوز از بریتانیا مستقل نشده بودیم. حتی در روز استقلال آمریکا نیز نمی‌توانیم ادعا کنیم از ویروسی رها شده‌ایم که میزان مرگ‌ومیر آن طی چهار ماه بیشتر از کشته‌های جنگ‌های کره، ویتنام، خلیج‌فارس، افغانستان و عراق طی ٧٠‌سال بوده است.

ساده‌ترین گامی که می‌توانیم برداریم زدن ماسک است. مردان آمریکایی در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر از ماسک استفاده‌ می‌کنند. نتایج آماری نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان مرد آمریکایی، پوشیدن ماسک را نشانه ضعف می‌دانند. امتناع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری از پوشیدن ماسک نیز نشان‌دهنده آن است که او فکر می‌کند ماسک‌ها برای افراد ضعیف‌تر هستند. ترامپ حالا موضع خود را تغییر داده و در گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با فاکس بیزنس گفت که طرفدار پوشیدن ماسک است و اگر در فضای کوچک در تماس با مردم قرار بگیرد، ماسک‌می‌زند.

ترامپ نباید وقت را تلف کند. او باید عکسی از خود درحالی‌که ماسک‌زده‌است در حساب کاربری خود در توییتر منتشرکند و از طرفدارانش بخواهد آنها هم ماسک بزنند. نپوشاندن صورت رویکردی غیرمسئولانه و خودخواهانه است که اقتصاد و جان افراد بی‌گناه را به خطر می‌اندازد یا حتی آنها را به کشتن می‌دهد.

مرور ١٧٢ تحقیق در مجلات پزشکی لانست نشان می‌دهد که «استفاده از ماسک صورت، خطر ابتلا را به شدت کاهش می‌دهد.» مقاله‌ای که در مجله Health Affairsمنتشرشده نشان می‌دهد که فرمان ایالتی اجباری‌شدن ماسک که نیمی از جمعیت را محافظت‌می‌کند، می‌توانست از مبتلا شدن بیش از ٢٣٠هزار نفر جلوگیری کند.

یکی از تحقیقاتی که امسال انجام شد نشان می‌دهد محققان بیماری‌های عفونی بالینی، قفس‌های همسترهایی را که به ویروس کرونا مبتلا بودند، کنار قفس‌های همسترهای سالم قرار دادند. آنها فهمیدند وقتی که از ماسک جراحی به‌عنوان مانعی بین قفس‌ها استفاده شده، میزان ابتلا بیش از ٥٠درصد کاهش پیدا کرده است.

یا بیایید به کشورهای آسیای شرقی نگاه کنیم؛ جایی که پوشیدن ماسک به نشانه احترام به دیگران، رایج‌تر و شیوع ویروس کنترل شده است. کیوک یانگ ین، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید که دلیل اصلی موفقیت هنگ‌کنگ در مقابله با ویروس کرونا این است که ٩٧درصد شهروندان این کشور از ماسک استفاده می‌کنند. آمار مرگ‌ومیر در هنگ‌کنگ در یک‌میلیون نفر، یک نفر است و در آمریکا در یک‌میلیون نفر، ٣٨٥نفر. یانگ می‌گوید: «ماسک زدن نشانه تربیت مسئولانه است.»

هنگ‌کنگ مانند بسیاری از کشورهای آسیایی ماسک را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. آمریکا هم باید همین کار را بکند. هزینه آن در مقایسه با هزینه بستری‌شدن بیماران در بیمارستان‌ها بسیار ناچیز است، اما ترامپ تاکنون مقاومت کرده است. جمهوری‌خواهان درباره «مسئولیت فردی» صحبت‌می‌کنند، پس حالا نوبت ترامپ است که آن را نشان دهد. او باید از تمام طرفدارانش بخواهد ماسک بزنند. آمریکایی‌ها با این کار می‌توانند وطن‌پرستی خود را نشان دهند، اقتصاد و جان همسایگان خود را نجات دهند.

حتی با داشتن ماسک باید فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها، ردیابی افراد و ممنوعیت برگزاری مراسم‌ پرجمعیت  را رعایت کنیم. ماسک می‌تواند جان همسایگان شما را نجات دهد، اما گزارش جدید گلدمن ساکس نشان می‌دهد که فرمان استفاده از ماسک می‌تواند اقتصاد آمریکا را نیز نجات دهد.

کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید سوال‌های مربوط به ترامپ و ماسک‌زدن را منحرف می‌کند و اصرار دارد که ماسک‌زدن به سادگی «یک انتخاب شخصی است». اما این‌طور نیست. ماسک‌نزدن همانند این است که فردی تمام بعدازظهر مشروبات الکلی بنوشد و بعد سوار خودرو شود و در جاده رانندگی کند. این دیگر «انتخاب شخصی» نیست. در زمان بحران، ماسک‌نزدن مانند رانندگی‌کردن درحال مستی است که جان اتمام افرادی که سر راهت قرار می‌گیرند، به خطر می‌افتد. 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024