جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2020, 21:32


رادیو فردا

یک روز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد واشینگتن در پی تحریم تسلیحاتی ایران به مدت نامحدود است و حاضر به قبول تمدید مدت‌دار نیست. وی همچنین به نقل از دولت قبلی آمریکا گفت حق صریح ایالات متحده است که فارغ از موافقت دیگر کشورها، این تحریم تسلیحاتی اجرا شود.

مایک پومپئو روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه در نشستی خبری در وزارت خارجه آمریکا گفت، همان‌طور که در نشست یک روز قبل شورای امنیت سازمان ملل هم تصریح کرده، برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران جهان را با خطراتی بیشتر روبه‌رو می‌کند و بی‌گناهان بیشتری کشته خواهند شد.

نشست ویدئویی شورای امنیت سازمان ملل روز ۱۰ تیر برگزار شد و علاوه بر دیپلمات‌های عضو این شورا، وزیران خارجه ایران و آمریکا نیز در آن صحبت کردند.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر (کمتر از چهار ماه دیگر) منقضی می‌شود و آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت، خواستار عدم لغو این تحریم شده است.

مایک پومپئو در نشست خبری روز چهارشنبه‌اش گفت: «دیروز هشدار دادم که تحریم تسلیحاتی ایران که ۱۳ سال از آن می‌گذرد باید ادامه یابد؛ منقضی شدن این تحریم در ماه اکتبر هم یکی دیگر از نتایج برجام شکست‌خورده است».

آقای پومپئو همچنین تأکید کرد: «اگر ایران از اکتبر اجازه داشته باشد از کشورهایی مثل چین و روسیه سلاح بخرد، شهروندان غیرنظامی بیشتری در خاورمیانه به دست رژیم [ایران] و گروه‌های نیابتی‌اش کشته خواهند شد».

در ادامه این نشست خبری، ویدئویی کوتاه پخش شد که به گفته مایک پومپئو، نشان می‌دهد چرا ادامه تحریم تسلیحاتی ایران اهمیت دارد.

در این ویدئوی یک دقیقه‌ای به چکیده‌ای از استدلال‌های آمریکا درباره خطرناک بودن لغو تحریم تسلیحاتی ایران ارائه می‌شد.

در طول ماه‌های اخیر مقام‌های وزارت خارجه آمریکا بر رایزنی‌های دیپلماتیک و فعالیت‌های خود برای اقناع دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به تمدید تحریم افزوده‌اند.

انتظار می‌رفت اعضای شورا در نشست ویدئویی روز سه‌شنبه دیدگاه‌هایی صریح در این باره بیان کنند اما شماری از آنها، ترجیح دادند بیشتر به موضوع خروج آمریکا از برجام اشاره کنند.

آقای پومپئو در نشست خبری روز چهارشنبه‌اش تأکید کرد: «اگر گمان می‌کنید مسأله فقط به “احتیاط‌های حقوقی” یا “پیچیدگی‌ها” و منازعه بین‌المللی بر سر پیدا کردن راه درست و غلط منحصر می‌شود، به خاطر داشته باشید در صورت برداشته شدن این تحریم چه خواهد شد».

تمدید نامحدود

مایک پومپئو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران این گمانه را بشدت رد کرد که آمریکا برای همراه کردن چین و روسیه به تمدید «محدود و زمان‌مند» تحریم تسلیحاتی ایران رضایت خواهد داد.

آقای پومپئو در پاسخ به این پرسش گفت: هدف ما اصلا تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای زمانی محدود نیست. چون همین روش بود که ما را به آشفتگی فعلی رساند.

وزیر خارجه آمریکا گفت تحریم تسلیحاتی ایران ربطی به زمان ندارد و به شرایط بستگی دارد. به گفته او، «این تحریم باید هنگامی برداشته شود که جمهوری اسلامی ایران رفتاری را در پیش بگیرد که کشورهای عادی و نرمال انجام می‌دهند.

«خوشحال می‌شوم این شرایط همین فردا روی بدهد اما [اگر زمان را مطرح کنید و] حرف از شش ماه و یک سال و دو سال اساسا ما را گرفتار همان تله‌ای خواهد کرد» که برجام کرد.

حق صریح آمریکا

مایک پومپئو همچنین نقل قولی را از مقام‌های دولت قبلی، دولت باراک اوباما، یادآوری کرد که گفته بودند: «ایالات متحده این حق صریح را دارد که، فارغ از موافقت هر کشور دیگری، این تحریم تسلیحاتی [علیه ایران] به اجرا دربیاید».

آقای پومپئو بدون اشاره به گوینده این اظهار نظر گفت: «این دولت هم توان خود را به کار خواهد گرفت تا اطمینان یابیم نه فقط امنیت شهروندان آمریکا تأمین می‌شود بلکه بی‌ثباتی در خاورمیانه هم کاهش یابد».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024