جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.06.2020, 21:43


رادیو فردا: وزارت خزانه‌داری آمریکا نام هشت شرکت صنایع فلزی و فولاد ایران را که عمدتا در ارتباط با شرکت فولاد مبارکه هستند به فهرست تحریم‌های خود افزود.

بنابر اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه پنجم تیر در وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، پنج شرکت از این فهرست جزو شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه یا در ارتباط با آن هستند و سه شرکت نیز در داخل ایران به فروش محصولات صنایع فلزی می‌پردازند.

پنج شرکت مرتبط با فولاد مبارکه شامل «شرکت فولاد مِتیل» در داخل ایران، «شرکت تارا» در آلمان، و سه شرکت در امارات («پاسیفیک»، «بِتِر فیوچر» و «توکا»)، معرفی شده‌اند.

به گفته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفَک، این شرکت‌ها در فروش سالانه «ده‌ها میلیون دلار محصولات فولاد مبارکه و کسب میلیاردها دلار درآمد محصولات فولادی، آلومینیوم، آهن و مس ایران» مشارکت دارند.

اوفَک پیش از این یک بار در سال ۲۰۱۸ و یک بار در سال جاری میلادی تحریم‌هایی علیه شرکت فولاد مبارکه به دلیل ارتباطش با «سازمان بسیج» و «تأمین مالی نیروهای شبه‌نظامی» وضع کرده بود.

به گفته خزانه‌داری آمریکا، شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود و سهمی یک درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران دارد.

در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا نام سه شرکت در داخل ایران که در فروش محصولات فلزی فعالیت دارند نیز ذکر شده است.

این سه شرکت شامل «آلومینیوم جنوب»، «مجتمع جهان فولاد سیرجان» و «شرکت سنگ آهن مرکزی ایران» می‌شود.

دارایی‌ شرکت‌های تحریم شده در آمریکا ضبط می‌شود و شهروندان آمریکایی حق ندارند با این شرکت‌ها وارد معامله شوند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید ایران با سود شرکت‌های صنعتی حوزه فلزات و شرکت‌های عامل فروش محصولات فلزی در خارج، منابع مالی را برای از بین بردن ثبات در جهان به دست می‌آورد.

دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیوم توسط ایران را به‌خاطر استفاده از آن‌ها در برنامه‌های موشکی تحریم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در فرمانی که به این منظور صادر کرد گفته بود که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع می‌کند که بزرگترین منبع درآمد غیرنفتی رژیم این کشور به شمار می‌رود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مرداد پارسال با تغییر آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه ایران، بخش صنایع فلزی ایران را نیز ذیل آیین‌نامه مربوط به نقض حقوق بشر قرار داد.

طبق دستور العمل جدید ۱۳۸۷۱ وزارت خزانه‌داری آمریکا این تحریم‌ها، تحت عنوان نقض حقوق بشر قرار گرفته‌اند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران طی سال جاری هیچ گزارشی از وضعیت تولید فلزات در کشور نداده، اما مجمع جهانی فولاد گزارش داده که تولید فولاد خام ایران در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی به‌صورت متوالی به شکل چشمگیری کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای این نهاد بین‌المللی‌، تولید فولاد ایران در ژانویه ۲۰۲۰ حدود دو میلیون و ۸۵۰ هزار تن بود اما هر ماه از تولید فولاد کشور به‌صورت چشمگیری کاسته شده و در ماه آوریل به یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن سقوط کرده است، اما در ماه مه به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسیده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024