جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.05.2020, 17:09

روحانی: به ‌زودی به شرایط قبل از کرونا برنخواهیم گشت


سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲هزار و ۲۸۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری بوده و ١٨۴٧ بیمار نیز به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند.

کیانوش جهانپور گفت: از دیروز تا امروز ١٠ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ٢٨٢ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

به گفته جهانپور، از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری و ١٨۴٧ بیمار به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ١۴٨ هزار و ٩۵٠ نفر رسید.

هم‌چنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵٧ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ٧٣۴ نفر رسید.  تاکنون ١١۶ هزار و ٨٢٧ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ٢۵٣٣ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز  خواند و گفت: در حال حاضر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، اصفهان و هرمزگان در وضعیت هشدار قرار دارند.

آمار رسمی وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا اما همواره با تردیدهای بسیار جدی از سوی کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجاز ایران روبه‌رو شده است. با وجود این، همین آمارها در روزهای اخیر نشان می‌دهد روند ابتلا به ویروس کرونا در روزهای گذشته بار دیگر افزایش یافته است.

از میان مقامات رسمی که تاکنون تردیدهای خود نسبت به آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت را اعلام کرده‌اند، اعضای شورای شهر تهران هستند که با استناد به آمار کفن و دفن در گورستان‌های اصلی پایتخت در ماه‌های اسفند و فروردین و مقایسه آن با آمار دوره مشابه سال قبل بر این باورند که تعداد فوتی‌های مشکوک به ابتلا به کرونا در این دو ماه در تهران بین چهار تا پنج هزار و ۶۰۰ نفر بوده است.

بنا بر اعلام اعضای این شورا، حدود ۷۰ تا بیش از ۱۰۰ نفر از دفن‌شدگان روزانه در تهران، مبتلایان احتمالی به بیماری کرونا هستند.

روحانی: به ‌زودی به شرایط قبل از کرونا برنخواهیم گشت

حسن  روحانی، رئیس جمهور صبح روز شنبه ۱۰ خرداد (۳۰ مه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که کرونا مسئله اصلی و مهم کشور است و این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی شده است. به گفته او بخشی از آموزش در کشور به طور مجازی و بخشی حضوری برگزار خواهد شد.

روحانی در قسمتی از سخنان خود همچنین افزود: «مردم باید باور کنند که به زودی ما نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم برای مدت طولانی باید سبک زندگی را تغییر داده و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.»

وی اضافه کرد: این که وزیر بهداشت ما اظهار نگرانی می‌کند که برخی مکان‌های کشور به گذشته برمیگردند، می‌تواند سرنوشت سلامت کشور را خدای نکرده در معرض خطر قرار دهد. دیگر این طور نیست که ما مثل گذشته ده بیست نفری دور هم بنشینیم، برای ماه‌ها باید این کار را ترک کنیم، اجتماعات باید با فاصله باشد اگر کسی مبتلا به این ویروس شد باید به او بگوییم خود را در خانه یا بیمارستان قرنطینه کند.

روحانی گفت: اتفاقا این دوران سخت‌تر از اسفند و فروردین است برای این که در اسفند و فروردین بیشتر با افرادی که علائم ظاهری کرونا مانند تنگی نفس و سرفه داشتند مواجه بودند، ولی هم اکنون شکل آن عوض شده است اولا تعداد مبتلایانی که کشف می کنیم عددش بالا است برخی از مبتلایان که علائم بالینی و ظاهری ندارند به محض این که تست فرد مثبت می‌شود وقتی به او می گویند، باورش نمی شود و می گوید اشتباه شده است بنابراین کار سخت‌تر شده است. باید از یک دوست فاصله بگیرید که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تصمیمات امروز ستادملی مقابله با کرونا اظهارداشت: تصمیمی که امروز گرفتیم راجع به مساجد است، که مورد درخواست همه مردم و خصوصا افراد متدین ماست، مردم می‌خواستند مساجد لااقل اگر برای عموم باز نیست برای نمازهای یومیه باز شود که  فرصت داشته باشند اگر نماز جماعت می خوانند فاصله ها را رعایت کنند. از امروز در مساجد به روی مردم در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل برای نمازهای یومیه باز می شود.

وی در مورد بازگشایی پاساژها هم گفت: مساله دوم پاساژها است که محدودیت داشتیم که تا ۶ بعدازظهر باز باشند که ما محدودیت ساعتی آن را بر می داریم ان شاءالله مشکلی در این زمینه نباشد. مواردی را هم وزیر کشور در خصوص مقرراتی برای ترافیک و سالم سازی دریا بیان کردند که جلسه آن را قبول کرد.

او گفت: یکسری موارد داریم که در این جلسه درباره آن تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسات بعد تصمیم بگیریم مانند صحن حرم‌هایی که صبح‌ها باز می‌شود شب‌ها هم باز شود قرار شد بررسی‌ها انجام شود یا مراکزی که استفاده از سالن اجتماعات آن ممنوع است، باید با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش برویم که مشکلی پیش نیاید.

روحانی در پایان سخنانش بار دیگر از مردم خواست دستورالعمل های بهداشتی را به طور کامل مراعات کنند وگرنه ممکن است دچار موج شدید در برخی شهرستان‌ها شویم و مجبور شویم مقررات سخت و ویژه در برخی شهرستان‌ها در نظر بگیریم که برای مردم سخت خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024