شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.05.2020, 19:26

گزارشگر ویژه سازمان ملل بخشش قاتلان خاشقچی از سوی فرزندانش را تکان‌دهنده خواند


دویچه وله: حدود یک سال و نیم پس از قتل فجیع جمال خاشقجی پسران او اعلام کرده‌اند که از سر تقصیر قاتلان او می‌گذرند و آنها را می‌بخشند. روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول پس از شکنجه به قتل رسید.

دادستان کل عربستان سعودی دی ماه سال پیش پس از رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی اعلام کرد پنج متهم این پرونده محکوم به اعدام و سه نفر در مجموع به ۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

اکنون صلاح خاشقجی در پیامی توئیتری اعلام کرده که پسران او به مناسبت عید فطر قاتلان پدرشان را می‌بخشند. بر پایه قوانین شرع اسلام این بخشش می‌تواند به رهایی متهمان به قتل از مجازات اعدام منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صلاح روز جمعه دوم خرداد (۲۲ مه) در پیامی نوشت: «در این شب مقدس ماه مبارک رمضان، ما پسران شهید جمال خاشقجی اعلام می‌کنیم که قاتلان او را عفو کرده و می‌بخشیم.»

بنابر این گزارش دستگاه قضائی عربستان تا کنون در مورد پیامد بخشش قاتلان خاشقجی اظهارنظری نکرده اما تحلیلگران سعودی معتقدند به این ترتیب اعدام آنها منتفی است و دادگاه احتمالا در مورد تعیین مجازات از جنبه عمومی جرم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

جمال خاشقجی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست مهرماه سال پیش (دوم اکتبر ۲۰۱۸) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. حکومت سعودی ابتدا ادعا می‌کرد این روزنامه‌نگار منتقد از کنسولگری خارج شده و سپس مدعی شد مرگ او بر اثر مشاجره و “درگیری فیزیکی” در کنسولگری رخ داده است.

مطابق شواهد موجود روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسیده و جسدش تکه تکه شده است. تاکنون ردی از جسد قاشقجی پیدا نشده است.

نقش ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی

بسیاری محمد بن سلمان، ولیعهد پرنفوذ عربستان سعودی را آمر اصلی قتل خاشقجی می‌دانند. دادگاه عربستان سال گذشته سعود القحطانی، مشاور پیشین محمد بن سلمان، احمد عسیری، رئیس سابق سازمان اطلاعات  و محمد العتیبی، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را که از متهمان پرونده قتل خاشقجی بودند  به دلیل نبودن “شواهد و مدارک قطعی و کافی” تبرئه کرد.

این احکام با انتقاد و واکنش‌های شدیدی از جمله از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل و ساز مان عفو بین‌الملل روبرو شد. روزنامه واشنگتن‌پست حکم دادگاه عربستان را “تمسخر عدالت” خوانده است.

اگنس کالامار، بازرس و گزارشگر ویژه سازمان ملل برای تحقیق در باره قتل خاشقجی در چند پیام توئیتری به تبرئه شدن سه متهم اصلی پرونده واکنش نشان داده و نوشته است که همه متهمان اقرار کردند که دستورات مقامات مافوق را اجرا کرده‌اند و سعود قحطانی در حالی تبرئه شده که دادستان قبلا او را عامل اصلی اجرای قتل خوانده است.

او پیش از این در جمع‌بندی گزارش مفصلی که در مورد این قتل تهیه کرده بود آن را یک “اعدام فراقانونی”  خوانده و از وجود شواهدی دال بر دست داشتن ولیعهد عربستان در این کار سخن گفته بود.

بخشش با دریافت خانه‌های میلیون دلاری؟

به رغم این صلاح خاشقجی چندی پیش پس از دیداری با محمد بن سلمان اعلام کرده بود که به دستگاه قضائی عربستان و نتایج تحقیقات دادستانی در پرونده قتل پدرش “اعتماد کامل” دارد. او همچنین گزارش‌های منتشر شده در مورد دریافت پول و کمک مالی از دربار سعودی را تکذیب کرده است.

واشنگن‌پست آوریل ۲۰۱۹ در گزارشی نوشته بود صلاح و دیگر اعضای خانواده خاشقجی خانه‌هایی به ارزش چند میلیون دلار دریافت کرده و ماهانه هزاران دلار دریافت می‌کنند.

خاشقجی برای تکمیل مدارک ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود. نامزد او، خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی می‌گوید کسی حق ندارد قاتلان او را ببخشد.

دادستان کل استانبول که از ابتدای ناپدید شدن خاشقجی در این شهر تحقیقات مستقل و پیگیری این پرونده را در دستور کار دارد، ششم فروردین (۲۵ مارس ۲۰۲۰) برای ۲۰ متهم پرونده کیفرخواستی تنظیم و منتشر کرد.

در این کیفرخفراست دو نفر از نزدیکان محمد بن سلمان که دادگاه عربستان آنها را تبرئه کرده به صدور دستور قتل خاشقجی و ۱۸ نفر دیگر به اجرای این فرمان و مشارکت در قتل متهم شده‌اند.

دادستان استانبول برای هر بیست متهم این پرونده حکم جلب صادر کرده و در اختیار پلیس بین‌المللی (اینترپل) قرار داده است. دستگاه قضائی ترکیه همچنین مشغول تنظیم درخواست استرداد این متهمان است.


گزارشگر ویژه سازمان ملل بخشش قاتلان خاشقچی از سوی فرزندانش را تکان‌دهنده خواند

یورونیوز: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که روی موضوع قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی کار می کند، اقدام پسران خاشقچی در عفو قاتلان پدرشان را تکان‌دهنده ارزیابی کرد.

آگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل، تاکید کرده است که درباره این موضوع نظرش را بعنوان یک کارشناس مستقل بیان می کند و نه به نام سازمان ملل متحد.

او این ماجرا را اقدام دیگری از «عدالت نمایشی» دولت عربستان سعودی ارزیابی کرده است.

آگنس کالامار، در بیانیه‌ای که در فیسبوک منتشر کرده است تاکید می‌کند که این بخشش، اقدام نهایی برای تحقق عدالت در ارتباط با قتل جمال خاشقچی نیست و قاتلان و آمران باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند و مجازات شوند. او افزده است که تحقق عدالت برای پرونده قتل این روزنامه نگار منتقد ریاض در دادگاه‌های سعودی امکانپذیر نیست و راه‌های دیگر برای تحقق عدالت وجود دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه اعدام های غیرقانونی گفته است: «اگرچه تکان دهنده است اما اعلامیه خانواده جمال خاشقچی، روزنامه نگار به قتل رسیده، چیزی بود که انتظارش را داشتیم.»

فرزندان جمال خاشقچی، روز پنجشنبه اعلام کردند که قاتلان پدر خود را مورد عفو قرار داده اند.

در پی اعلام این خبر، خدیجه چنگیر، نامزد جمال خاشقچی در واکنشی گفت که هیچکس حق ندارد قاتلان خاشقچی را ببخشد.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد دولت عربستان سعودی در اکتبر سال ۲۰۱۸ و هنگامی که برای دریافت مدارکش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود، توسط ماموران امنیتی ریاض به قتل رسید.


اعتراض نامزد خاشقجی به عفو قاتلان نامزدش؛ «هیچکس حق ندارد قاتلان او را ببخشد»

یورونیوز: خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی در واکنش به خبر عفو عاملان مرگ نامزدش گفت که هیچکس حق ندارد قاتلان خاشقجی را ببخشد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در ترکیه به قتل رسید. خدیجه چنگیز در صفحه توییتر خود نوشت که جمال خاشقجی به نماد «تحسین برانگیز و دوست داشتنی» تبدیل شده است. وی تاکید کرد که «تا زمان اجرای عدالت» از پای نخواهد نشست.

خانم چنگیز افزود: «جمال در حین دریافت اسناد و مدارک برای تکمیل ازدواج ما در داخل کنسولگری کشورش کشته شد. قاتلان با طرز تفکر خطرناکی سعادت ما را از بین بردند و او را به قتل رساندند.»

فرزندان جمال خاشقجی روز جمعه قاتلان پدر خود را مورد عفو قرار دادند. صلاح خاشقجی، پسر روزنامه نگار عربستانی روز پنجشنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر به نمایندگی از فرزندان جمال خاشقجی اعلام کرد که آنها در «شب پرفضیلت از این ماه پرفضیلت» قاتلان پدرشان را می بخشند. صلاح، تنها فرزند جمال خاشقجی است که در عربستان زندگی می‌کند. برخی منابع آگاه پیشتر گفته بودند که وی با تطمیع و تهدید از خروج از عربستان منع شده است.

تصویر صلاح خاشقجی پیش‌تر در رسانه‌ها هنگام ملاقات با پادشاه و ولیعهد عربستان منتشر شده و شایعاتی نیز در خصوص دریافت هدایا و غرامت‌های سنگین از سوی اعضای خانواده جمال خاشقجی مطرح شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024