پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.05.2020, 16:25


دویچه وله: وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۶ مه) در بیانیه‌ای به حکم پنج ساله زندان فریبا عادلخواه اعتراض کرد. در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است هر چه سریع‌تر خانم عادلخواه را آزاد کند. در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه همچنین آمده است که اتهامات خانم عادلخواه، بر دلایل و مستندات استوار نیستند و مبنای سیاسی دارند.

بازداشت عادلخواه باعث ایجاد تنش بین ایران و فرانسه شده است و مقامات فرانسوی از جمله وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه بارها از ایران خواستند هرچه زودتر خانم عادلخواه را آزاد کند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت از قول سعید دهقان‌، وکیل فریبا عادلخواه گزارش داد که موکل او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” پنج سال زندان محکوم شده است.

وکیل خانم عادلخواه گفته است موکلش علاوه بر پنج سال یک سال دیگر نیز به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به حبس محکوم شده، اما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران طولانی‌ترین حکم یعنی پنج سال جاری شده است. 

عادلخواه در اعتراض به دستگیری و شرایط نگاهداری‌اش در زندان حدود هفت هفته نیز اعتصاب غذا کرده است.

مدافعان عادلخواه استدلال کردند که نظر علمی شخصی او در مورد مقررات لباس اسلامی در ایران را نمی‌توان “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی” دانست. “کمیته حمایت از عادلخواه” در پاریس معتقد است بازداشت او با انگیزه سیاسی انجام گرفته است. این کمیته نگران سلامتی عادلخواه است زیرا این محقق فرانسوی در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته است.

آخرین جلسه دادگاه فریبا عادلخواه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در ۳۱ فروردین برگزار شده است. قاضی صلواتی در آن زمان گفته بود که آخرین دفاعیات خانم عادلخواه اخذ شده و “در مهلت مقرر قانونی حکم این متهم صادر خواهد شد”.

فریبا عادلخواه پژوهشگر دانشگاه “ساینس پو” در پاریس که برای تحقیقات میدانی از حوزه علمیه به ایران رفته بود، خرداد ۹۸ به اتهام “جاسوسی” بازداشت شد.

چند ماه بعد، رولان گابریل مارشال، همکار و شریک زندگی او نیز که برای پیگیری وضعیت‌اش به ایران رفت، دستگیر شد. آقای مارشال فروردین ۹۹ با جلال روح‌الله‌نژاد، زندانی محبوس در فرانسه معاوضه شد. روح‌الله نژاد قرار بود به اتهام دور زدن تحریم‌ها، به آمریکا مسترد شود.

مقامات آمریکایی در آن زمان به اقدام فرانسه در تحویل روح‌الله نژاد به ایران اعتراض کردند.

زندانیان دو تابعیتی اهرمی برای فشار به غرب

پس از خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی برخی افراد دوتابعیتی را که وارد ایران شدند به اتهام جاسوسی یا اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کرده است. جمهوری اسلامی تابعیت خارجی این افراد را به رسمیت نمی‌شناسد.

گفته می‌شود هدف تهران از بازداشت دوتابعیتی‌ها یرفشار گذاشتن دولت‌های اروپایی است. مقامات ایرانی بارها انتقاد کرده‌اند که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به اندازه کافی برای نجات توافق هسته‌ای برجام و جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام نکرده‌اند.

در ایران علاوه بر خانم عادلخواه افراد دو تابعیتی زیادی در زندان هستند، از جمله پنج ایرانی –آمریکایی. سیاست جمهوری اسلامی این است که هر از گاهی برخی از این زندانیان را با کشورهای دیگر معاوضه می‌کند. در این راستا ایران در ماه​‌های اخیر با آلمان، آمریکا، بریتانیا و فرانسه تبادل زندانی انجام داده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز یکشنبه ۲۱ اردیبهست (۱۰ مه) در گفت‌وگوی کوتاهی با “خبرآنلاین” اعلام کرد که ایران برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024