جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.03.2020, 10:28


دولت حسن روحانی در هفتمین روز نوروز و پس از آن که میلیون‌ها ایرانی میان استان‌ها و شهرهای کشور در سفر و رفت‌وآمد‌های نوروزی هستند، تصمیم به قرنطینه شهرها گرفته است. نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب!

تنها در  سه روز نخست تعطیلات نوروزی حدود سه میلیون مسافر از استان درگیر کرونا خارج شده‌اند. به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر تست کرونای دست‌کم ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این مسافران مثبت بوده است.

جمعیت در حال تردد و سفر در یک هفته‌ای که از آغاز تعطیلات نوروز می‌گذرد نزدیک به ۱۱ میلیون نفر رسیده است. علی حیدری نجات، رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفته در این یک هفته بیش از ۹ هزار مسافر مشکوک به کرونا در مبادی شهرها شناسایی و تحویل نیروهای بهداشتی و درمانی شده‌اند!

دولت حسن روحانی در هفته‌های گذشته همه هشدارها و درخواست‌های کارشناسان را برای اتخاذ تدابیر جدی نادیده گرفت و با بی‌مسئولتی تمام اجازه داد سفرها و رفت‌وآمدهای نوروزی کشور را بیش از بیش آلوده کند؛ همچنانکه با پنهان‌کردن گزارش‌های مربوط به شیوع کرونا در کشور در ماه‌های دی و بهمن، زمینه‌ساز گسترش این بیماری کشنده کرونا در مرکز و شمال و بعد هم سراسر کشور شد. دولت روحانی و وزارت بهداست قرنطینه را سنتی و غیرعلمی می‌نامیدند.

آغاز قرنطیه شهرها از روز هفتم فروردین

حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور ایران اعلام کردت که از روز پنجشنبه هفتم فروردین محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در ایران اعمال می‌شود. به گفته او، طرحی که امروز (هفتم فروردین) اعلام و اجرایی می‌شود، بنا بر اجماع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه نهادهای کشور و تایید دولت و رئیس جمهور، تدوین شده است.

حسین ذوالفقاری گفته شهروندان ایرانی که در سفر هستند باید به محل زندگی‌شان بازگردند و دیگران هم اگر برنامه‌ای برای سفر دارند باید آن را لغو کنند:

- صرفا به افراد ساکن شهرها اجازه ورود داده می‌شود، یعنی سفر ممنوع است. کسانی که در سفر هستند باید سریعتر به خانه برگردند و کسانیکه در محل سکونت خود هستند سفر نروند، چون اجازه ورود به شهرها را ندارند.

- دو رقم اول کد ملی اشخاص، پلاک خودرو ، بیمه و ... نشان دهنده این است که افراد ساکن این شهر هستند یا نه ؟ در ورودی شهرها بررسی می‌شود البته اشخاصی که محل سکونتشان در شهر دیگر و محل کارشان جای دیگر است با کارت شناسایی تردد خواهند کرد.

- ادامه تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز ورزشی در این طرح پیش بینی شده است.

- محدودیت تردد در خطوط ریلی، خطوط هوایی و پایانه‌های مسافربری ادامه خواهد داشت.

- گروهی از اصناف باید به صورت صددرصد باز باشند تا خدمات مایحتاج عمومی مردم را تامین کنند و مردم در این خصوص نگران نباشند. برخی گروه‌های اصناف تا پایان طرح تعطیل خواهند بود.

- اصناف متخلف که به قانون توجه نکنند، به مدت یک ماه پلمپ می‌شود. برگزاری هر گونه مراسم اعم از رسمی و غیررسمی که منتهی به تجمع و انتشار بیماری می‌شود ممنوع است.

- فعالیت ادارات و دستگاه‌های دولتی بر اساس بخشنامه ریاست جمهوری با حداکثر دورکاری و حداقل حضور کارکنان در ادارات انجام می‌شود.

- در حال حاضر بخش زیادی از کارمندان چیزی حدود ۳ میلیون نفر در مدارس و مراکز آموزشی تعطیل است، اما وزارت بهداشت کادر درمانی و انتظامی همچنان فعالند.

- مردم جدی بگیرند همه دادستان‌های سراسر کشور و شوراهای تامین استان در اجرای طرح نظارت دارند.

- برگزاری هرگونه مراسم رسمی و غیر رسمی که محل تجمع افراد باشد لغو می‌شود.

***

بیانیه رحمانی فضلی‌ وزیر کشور

«بسمه تعالی
هموطنان عزیزم
همانگونه که می‌دانید بیماری عالمگیر ویروس کرونا موجب بر هم زدن شرایط معمول زندگی برای تمام مردم جهان از جمله شما هم میهنان عزیز شده است تا جاییکه حتی مراسم‌های دینی و مذهبی و همچنین آداب و آیین‌های مخصوص سال نو که ریشه در تمدن کهن دیارمان دارد، تحت الشعاع شرایط ایمنی و مراقبتی در مقابله با این بیماری قرار گرفته است. دولت جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیمات مناسبی، متناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی گرفت و با همکاری اکثریت مردم به ویژه کادر ایثارگر درمانی و پزشکی کشور که با محدودیت های ناشی از تحریم ظالمانه روبرو بودند، توانست به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد. اما متاسفانه با وجود اعتقاد و تاکید مقامات عالی کشور به عدم ایجاد محدودیت‌های بیشتر و تزاحم و تصدیع برای عموم مردم، شاهد هستیم تعداد معدودی از هموطنان بدون توجه به هشدارها و تذکرات بهداشتی لازم، اقدام به رفتارهایی نمودند که موجبات اعتراض و شکایت و گلایه مردم عزیز را در پی داشت، لذا طبق دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی مقرر گردید از امروز مقررات جدی تری نسبت به آن دسته از هموطنان که نسبت به تذکرات ایمنی بخش و بهداشتی توجه لازم ندارند و موجبات ناراحتی و تکدر سایر هموطنان و همچنین شیوع بیماری و کم اثر کردن زحمات طاقت فرسای مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و درمانگاهها را فراهم آورده اعمال گردد. از این جهت از همه هموطنان عزیز و فهیم کشور می‌خواهم با دقت نسبت به رعایت دستورات مراجع بهداشتی و انتظامی و توصیهها و هشدارهای لازم از سوی مراجع ذیصلاح مرتبط با ستاد ملی مقابله با کرونا توجه لازم را داشته باشند تا انشاالله نیازی به اعمال محدودیت‌های بیشتر و برخورد با متخلفان از مقررات عمومی نباشد.

عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور
و رئیس شورای امنیت کشور»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024