پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.03.2020, 20:05


در ادامه سیر نزولی قیمت نفت، بهای جهانی طلای سیاه عصر چهارشنبه ۱۴ تا ۲۴ درصد سقوط کرد و به حداقل میزان خود طی ۱۶ تا ۱۸ سال اخیر رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت ۹۹) با ۶ دلار و ۵۸ سنت معادل ۲۴.۴۲ درصد  کاهش به ۲۰دلار و ۳۷ سنت رسید و به کم‌ترین میزان در ۱۸ سال گذشته رسید.

قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل ماه می (اردیبهشت/ خرداد ۹۹) نیز شامگاه چهارشنبه به وقت گرینویچ با ۱۴.۲ درصد کاهش به ۲۴ دلار و ۶۵ سنت رسید که از ماه می ۲۰۰۳ (اردیبهشت/ خرداد) تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد که افت شدید تقاضای نفت در نتیجه شیوع کرونا بسیار شدید است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت باز هم کاهش یابد و به بشکه‌ای ۲۰ دلار در هر بشکه برسد، افتی که بازار جهانی نفت از سال ۲۰۰۲ تجربه نکرده است.

براساس پیش‌بینی این بانک سرمایه گذاری، تا پایان ماه مارس (اسفند/ فروردین) شیوع کووید-۱۹، موجب خواهد شد که تقاضا برای خرید نفت هشت میلیون بشکه روزانه کاهش یابد.

عوامل زیادی سبب سقوط تاریخی و بی‌سابقه نفت در بازارهای جهانی شده است. شیوع ویروس کرونا دلیل اصلی پائین آمدن بهای نفت است اما یک عامل مهم دیگر که بهای نفت را به یکباره پائین آورده عدم توافق عربستان سعودی و روسیه به عنوان کشورهای تولید کننده اوپک و غیراوپک بر سر کاهش تولید نفت بوده است.

اوایل ماه مارس قیمت نفت شاخص برنت در پی مخالفت روسیه با تصمیم اوپک برای کاهش دوباره تولید روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت به ۳۶ دلار سقوط کرده بود، یعنی تقریبا نصف میزان ابتدای سال جاری.

دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی Natural Gas World در لندن بر این باور است که سقوط بهای نفت زنگ خطری برای آمریکا نیز محسوب می‌شود.

به نظر خاتین اوغلو بسته‌های مالی آمریکا برای مهار “بحران کرونا” کمکی در ثبات بخشیدن به بهای نفت نکرده است.

این کارشناس در گزارشی که برای دویچه وله نوشته تاکید کرده است: «برخلاف عربستان و تا حدودی روسیه، هزینه تولید نفت شیل در آمریکا بسیار بالا (عمدتا ۳۱ تا ۵۴ دلار هزینه برای تولید یک بشکه نفت) است و افت قیمت نفت طی روزهای گذشته زنگ خطر ورشکستگی برای دهها شرکت نفتی آمریکا را به صدا درآورده است.»

منابع: ایرنا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024