جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2020, 18:19


دولت آمریکا با نظر به انتخابات مجلس ایران که دوم اسفند برگزار می‌شود تحریم‌هایی جدید را علیه چند مقام مسئول جمهوری اسلامی مقرر کرد. این پنج نفر عضو شورای نگهبان و کمیته نظارت بر انتخابات آن هستند.
ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه اول اسفند (۲۰ فوریه) اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه پنج مقام جمهوری اسلامی ایران مقرر کرده که مسئول بررسی صلاحیت نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس ایران هستند و صلاحیت هزاران نفر را که خواستار شرکت در انتخابات بوده‌اند رد کرده‌اند.

از جمله مقام‌های تحریم شده در این رابطه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئيس مجلس خبرگان رهبری است که از سوی آمریکا به عنوان یکی از مسئولان مهم عدم برگزاری انتخابات آزاد در ایران شناخته شده است.

خبر مربوط به تحریم‌های جدید علیه ایران را وزارت خزانه‌داری آمریکا در وبسایت خود منتشر کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، افراد تحریم شده دیگر عبارتند از عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک، محمد حسن صادقی مقدم، و محمد یزدی. همگی این افراد عضو شورای نگهبان و کمیته نظارت بر انتخابات آن هستند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت ترامپ دستکاری در انتخابات به نفع برنامه شرورانه رژیم را برنمی‌تابد و این اقدام، آن مقامات ارشد رژیم را افشا می‌کند که مسئول مسدود کردن راه مردم ایران برای انتخاب آزادانه رهبران‌شان هستند.»

آزادی و انتخابات آزاد را از مردم گرفته‌اند

برایان هوک صبح پنجشنبه ۱ اسفند در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ ایالات متحده چند مقام ناظر بر انتخابات مجلس را تحریم کرده است. آنها مردم ایران را از حق برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه محروم کرده‌اند.

وی افزود: نام احمد جنتی و محمد یزدی از اعضای شورای نگهبان در تحریم جدید آمریکا قرار دارد. آنها مردم ایران را از حق خودشان محروم می‌کند. ما با تحریم‌های خود، افرادی را هدف می‌گیریم که آزادی و انتخابات آزاد را از مردم گرفته‌اند.

آقای هوک همچنین گفت: ۴۱ سال است رژیم ایران این کار را می‌کند و اجازه نمی‌دهد مجلس، مکانی برای نمایندگان واقعی مردم باشد. آن‌ها حق مردم از برخورداری از انتخابات آزاد و منصفانه را محروم می‌کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به ردصلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان گفت: این شورا در حال حاضر بیش از هفت هزار نامزد را رد صلاحیت کرده است. احمد جنتی یک روحانی ۹۲ ساله است که تصمیم می‌گیرد ایرانی‌ها به چه کسی می‌توانند رای بدهند.

هوک افزود: انتخابات روز جمعه یک نمایش سیاسی است و فقط نامش انتخابات است. ایرانی‌های زیادی تصمیم گرفته‌اند در آن شرکت نکنند.

این دیپلمات ارشد ایالات متحده در پایان گفت:‌ آمریکا با متحدانش بر بی‌اثر کردن تهدیدهای ایران متعهد است. جامعه جهانی باید فشار بیشتری را بر ایران وارد کند تا جمهوری اسلامی از گسترش ترور در منطقه دست بردارد.

تحریم شدگان در اطلاعیه خزانه داری آمریکا عبارتند از:

*  احمد جنتی، ۹۳ ساله، دبیر شورای نگهبان، و متولد اصفهان
*  محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، متولد استان اصفهان.
*  عباس علی کدخدایی، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، متولد اصفهان
*  سیامک ره پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان و متولد تهران
*  محمد حسن صادقی مقدم، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان و متولد جهرم

تحریم مقامات یادشده شامل مسدود کردن دارایی‌های آنها در آمریکا و ممنوعیت انجام معامله با آنها می‌شود.

فردا جمعه دوم اسفند روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. طبق اعلام وزارت کشور ایران، ۵۳ میلیون نفر از ۸۳ میلیون ایرانی واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که شمار رأی‌دهندگان نازل خواهد بود و دلیل عدم تمایل شمار زیادی از مردم برای شرکت در انتخابات را وضعیت عمومی زندگی و اقتصاد در ایران و سرکوب شدید معترضان و منتقدان ذکر می‌کنند. آنها همچنین ر صلاحیت نامزدهایی که به عنوان اصلاح‌طلب شناخته شده‌اند را مزید بر علت و باعث سرخوردگی بیشتر در جامعه ایران می‌دانند.


منابع: دویچه وله، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024