جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.02.2020, 12:29


دویچه وله فارسی

استان گیلان از پنج روز پیش سفیدپوش شده و در برخی مناطق شهری، ارتفاع برف به بیشتر از یک متر و در مناطق حاشیه شهرها و روستاها به بیش از دو متر رسید. اداره هواشناسی استان گیلان یک روز قبل از بارش برف، در اطلاعیه‌ای از ورود یک سامانه سرد و بارشی خبر داده بود که منجر به بارش برف تا ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر خواهد شد. این اداره همچنین از ستاد مدیریت بحران خواسته بود تا “تمهیدات لازم برای مقابله با هر گونه بحران احتمالی اتخاذ و پیش‌بینی” شود.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌ جمهوری ایران در سفر به گیلان ، میزان بارش برف در این استان را “کمی‌بیشتر” از پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی اعلام کرده است. اما همین “کمی بیشتر” درست همزمان با جشن سالگرد انقلاب ۵۷، زندگی روزانه مردم را در سراسر استان گیلان فلج کرده است.

دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران استان گیلان هم در کمک‌رسانی و امداد و نجات، خیلی کامیاب نبودند. ارسلان زارع، استاندار گیلان گفته با وجود همه تلاش نیروهای امداد و مدیریت بحران، آمادگی‌ها برای این بحران کافی نبوده است.

وضعیت امروز، پنج شنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) استان گیلان، تغییر چندانی با روزهای پیش نداشته است. برق منازل حدود ۲۰۶ هزار خانوار در برخی مناطق گیلان همچنان قطع است، دسترسی مردم در شهرها به آب شرب به دلیل قطع و تخریب شریان‌های اصلی آبرسانی، ممکن نیست. هفت هزار و ۶۰۰ خانوار روستایی نیز به آب شرب دسترسی ندارند.

زارع، استاندار گیلان در گفت‌وگو با صداوسیمای دولتی مرکز گیلان، میزان بارش باران و برف در این استان را ۲۷ برابر متوسط کشور اعلام کرد و گفت که این وضعیت بحرانی، موجب اختلال ۸۵ درصد از خطوط و شبکه‌های برق‌رسانی شده است.

لاهیجان، صومعه سرا، رودبار، آستانه، فومن، رودسر، لنگرود از شهرستان‌هایی هستند که بنا به گزارش‌ها “بیش‌ترین تاثیر را از برف سنگین گرفته‌اند و زندگی در آن طاقت فرسا شده است.”

تلفات انسانی یک برف

مشکل در استان گیلان فقط تردد در سطح شهر‌ها و دسترسی به مایحتاج عمومی نیست، تا کنون هفت نفر در شهرهای رودبار و رشت بر اثر سقوط از ارتفاع و یا ریزش بهمن جان خود را از دست داده‌اند. به گفته استاندار گیلان، همچنین ۷۸ نفر نیز به دلیل تروما ناشی از سقوط، مصدوم شده‌اند.

به گزارش ایرنا سه نفر از مفقودان ریزش بهمن در رشته‌رود رودبار توسط امدادگران جمعیت هلال احمر پیدا شدند. از میان این سه نفر یک زن مسن، زنده بوده و به بیمارستان منتقل شده است. اما یک زن جوان و کودک او در این حادثه جان باختند و اجساد آنان از میان برف بیرون آورده شد.

وضعیت عبور و مرور در جاده‌های اصلی در محدوده استان گیلان همچنان “دشوار و لغزنده” گزارش شده است. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد با گذشت سه روز از بارش شدید برف، تنها “۳۵ درصد راه‌های روستایی بازگشایی شده است”. ایسنا نوشت مسئولان وعده داده‌اند این درصد تا آخرین ساعات امروز، پنج پنجشنبه به ۵۵ درصد برسد.

بازگشایی راه‌های روستایی؛ اولویت دوم

وسعت راه در استان گیلان ۱۰هزار کیلومتر است و به گفته محمدرضا نازک‌کار، مدیرکل راهداری گیلان، به دلیل امکانات محدود و نیروی انسانی کم، بازگشایی مسیر در زمان بحران اولویت‌بندی می‌شود.

به گفته او، اولویت نخست بازگشایی راه‌ها و شریان‌های اصلی است و در مورد راه‌های روستایی باید از امکانات محلی استفاده کرد.

نوبخت، معاون رئیس جمهوری با این ادعا که سازمان مدیریت بحران برای رفع مشکلات آمادگی دارد، گفت که “علت ۷۰ درصد مسدود شدن راه‌های ارتباطی” در حومه شهر رشت، حجم بالای خودروهای ورودی از قزوین به رشت و نداشتن تجهیزات زمستانی است. او با بیان این‌که “تقریبا تمام راه‌های فرعی استان گیلان زیر برف است،” از بازگشایی “اکثر” آن‌ها تا پایان امروز، پنج‌شنبه، خبر داد.

طی بیست و چهار گذشته، نزدیک به ۱۳۵۰مسافر در جاده امامزاده‌ هاشم به رشت، در محاصره برف و یخبندان بودند. بسیاری از آنها به دلیل ناتوانی نیروهای امداد و نجات جاده‌ای، ترجیح دادند از سپیده‌دم چهارشنبه، ۳۰ کیلومتر فاصله تا رشت را با پای پیاده طی کنند و خود را نجات دهند. برخی از این افراد کلیپ‌هایی در این ارتباط در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. در همین حال ۵۰۰ نفر از مسافران در جاده مانده، اسکان ضروری یافته‌اند.

برف، روزنامه و سیاست

بارش شدید برف در استان گیلان بهانه‌ای شد تا برخی رسانه‌ها در ایران، “غافلگیر شدن مسئولان در قبال بروز حوادث قابل پیش‌بینی” را دستمایه یادداشت‌ها و گزارش‌هایی قرار بدهند.

رسانه‌های اصولگرا همچون جوان و وطن امروز، غافلگیری مسئولان در دولت حسن روحانی را موضوع جدیدی ندانسته‌اند. وطن امروز در تیتری با عنوان “سر تدبیر زیر برف” مواضع تندی علیه آماده نبودن مجموعه دولت در زمان بحران‌های قابل پیش‌بینی گرفته است.

در مقابل اما روزنامه‌های ایران، ابتکار، اطلاعات و حتی کیهان دست‌کم در صفحات اول خود، گزارش‌هایی درباره شرایط بحرانی گیلان و کمک‌رسانی منتشر کرده‌اند.

برخی رسانه‌هایی همچون سازندگی، اعتماد و شرق در صفحات اول خود، اشاره‌ای به بارش شدید برف نکرده‌اند.

برخی روزنامه‌ها هم از زاویه دیگری به بارش برف نگاه کرده‌اند. مجید رضائیان، روزنامه‌نگار در روزنامه آرمان ملی، ضمن اشاره به ضرورت‌های اطلاع‌رسانی در زمان بحران، محدودیت دسترسی خبرنگاران به منابع درست و رسمی ‌اطلاعات را نابخردانه دانسته و گفته است که اطلاع‌رسانی میدانی توسط خبرنگاران به روند امدادرسانی کمک می‌کند.

آفتاب یزد هم در یادداشتی، نوشته چگونه می‌توان از مدیریت بحران انتقاد کرد در حالی که سازمان هواشناسی به طور مشخص نمی‌گوید چه اتفاقی در کدام مناطق خواهد افتاد و مدیریت بحران باید برای چه بحرانی خودش را آماده کند.

بارش برف امروز در بیشتر نقاط گیلان در حالی قطع شده که مردم در فکر راه‌چاره‌ای برای مقابله با یخبندان و دسترسی به مایحتاج زندگی خود هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024