پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.02.2020, 0:26


بی بی سی

تیمی از وکلای کانادایی، که قبل‌تر در پرونده‌ای دیگر با موفقیت حکومت ایران را محکوم کرده بودند، اکنون وکالت خانواده قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی را بر عهده گرفته‌اند‌ و در طرح دعوای خود خواستار پرداخت معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار غرامت شدند.

این وکلا در دعوای حقوقی خود از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان متهم پرونده و فرمانده کل نیروهای مسلح ایران نام برده‌اند.

وکلای پرونده می‌گویند نام موکل خود را فاش نخواهند کرد و نام شاکی اصلی در این دادخواست “جان دوو” عنوان شده که از خانواده درجه یک “جک دوو” است.

در این پرونده آمده است که هویت شاکی باید محفوظ بماند چرا که این شکایت می‌تواند سبب شود خانواده “جان دوو” که ساکن ایران هستند از سوی حکومت ایران در معرض صدمه یا خطر مرگ قرار گیرند.

پرواز ۷۵۲ اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی (هشت ژانویه) دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در نزدیکی تهران سقوط کرد. ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران “در اثر خطای انسانی” این هواپیما را هدف گرفته و سرنگون کرده است. تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند.

۵۷ نفر از قربانیان شهروند کانادا هم بودند.

اکنون وکلای کانادایی در دادخواست نوشته‌‍اند سقوط این هواپیما عملی تروریستی و عمدی بوده است.

جوانا آرنولد، به همراه پدرش مارک ارنولد وکالت این خانواده ناشناس را به عهده دارند. آنها چندین پرونده علیه ایران اقامه کردند، از جمله درخواست تجدید نظر که در سال ۲۰۱۷ منجر به توقیف برخی از دارایی‌های ایرانیان در کانادا شد.

مشخص نیست که دارایی‌های دیگری از ایران در کانادا باقیمانده است یا خیر. آقای آرنولد گفته است که “به احتمال زیاد این پرونده با گذشت زمان ابعاد بیشتری پیدا می‌کند”.

مقامات ایران تا کنون در درباره این دعوای حقوقی اظهار نظری نکرده‌اند.

کانادا پیشتر هم مسئله پرداخت غرامت به خانواده‌های ۵۷ شهروند کانادایی که میان ۱۷۶ سرنشین این هواپیما بودند را مطرح کرده بود. مقامات این کشور از ابتدای سقوط هواپیمای اوکراینی به طور مداوم خواهان روشن شدن زوایای این حادثه و احقاق حق از بازماندگان بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024