پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.02.2020, 10:11


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در نطق سالانه خود در کنگره، در حملات لفظی تازه‌ای به حکومت ایران، از کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دفاع کرده است.

آقای ترامپ در این سخنرانی همچنین از خط مشی خود در برابر ایران از جمله تشدید تحریم‌های اقتصادی دفاع کرد.

او در این نطق موسوم به “وضعیت کشور” گفت: “سلیمانی بی‌رحم‌ترین قصاب رژیم ایران بود. هیولایی که هزاران نظامی آمریکایی را در عراق کشت و معلول کرد. به عنوان بزرگ‌ترین تروریست در جهان، سلیمانی سازمان دهنده مرگ مردان، زنان و کودکان بی‌شماری بود. او حمله ماه دسامبر علیه نیروهای آمریکایی را در عراق هدایت کرده بود و همچنان مشغول برنامه‌ریزی بود. برای همین ایالات متحده دست به عملیاتی دقیق زد که سلیمانی را کشت و به رعب افکنی شیطانی او برای همیشه پایان داد.”

او همچنین در مورد اعتراضات آبان ماه ایران صحبت کرد:

“در ماه‌های اخیر شاهد بلند شدن صدای مردم سربلند ایران علیه حاکمان سرکوب‌گرشان بوده‌ایم. رژیم ایران باید تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف کند، به گسترش تروریسم، مرگ و ویرانگری پایان دهد و برای منفعت رساندن به مردم خود مشغول به کار شود. به خاطر تحریم‌های شدید ما، اقتصاد ایران در وضع بدیست. می‌توانیم به آنها کمک کنیم در مدت بسیار کوتاهی اقتصادشان را خیلی بهتر کنند. اما آنها یا خیلی مغرورتر یا احمق‌تر از آنی هستند که کمک بخواهند. ما حاضریم. باید دید چه راهی را انتخاب خواهند کرد. انتخاب با خودشان است.”

آقای ترامپ در این نطق که یک ساعت و ۱۸ دقیقه طول کشید از عملکرد دولت خود در عرصه‌های اقتصادی، مهاجرتی و امنیت ملی دفاع کرد.

او گفت روند احیای عظمت آمریکا سه سال پیش و پس از ورود او به کاخ سفید آغاز شد و ادامه خواهد یافت.

او گفت: “ما هرگز اجازه نخواهیم داد که سوسیالیسم نظام درمانی آمریکا را نابود کند.”

رئیس جمهور آمریکا همچنین با تاکید بر این که “من به وعده‌هایم عمل می‌کنم” یادآور شد که شش روز پیش پیمان تجاری تازه‌ای را به جای پیمان تجاری آمریکا شمالی - نفتا - امضا کرده است.

او گفت که کاهش نرخ بیکاری در آمریکا به کمترین سطح در نیم قرن گذشته رسیده است و افزود: “روزهای زوال اقتصادی به سر آمده است.”

در جریان این سخنرانی جمهوری‌خواهان به دفعات برای او کف زدند، اما دموکرات‌ها بدون هیچ واکنشی به نطق گوش می‌کردند.

هفت نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از جمله اوکازیو کورتز این نطق را بایکوت کرده و از حضور در کنگره خودداری کرده‌اند تا به آن چه عادی‌سازی قانون شکنی‌های ترامپ می‌دانند اعتراض کنند.

آقای ترامپ در این سخنرانی همسر و فرزند یک نظامی آمریکایی که در سال ۲۰۰۸ در عراق کشته شده بود را به عنوان مهمان دعوت کرده بود. گروهبان وظیفه کریستوفر هیک در حمله‌ای کشته شد که به نیروی قدس سپاه پاسداران نسبت داده شده است.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، هم یکی از مهمانان ویژه رئیس جمهوری آمریکا بود.

در جریان نطق آقای ترامپ مردی که دخترش در تیراندازی سال ۲۰۱۸ در دبیرستانی در پارکلند فلوریدا کشته شد بعد از هو کردن رئیس جمهور در جریان سخنرانی از مجلس نمایندگان بیرون برده شد.

فرد گوتنبرگ بعد از آنکه آقای ترامپ قول داد از متمم دوم قانون اساسی - به رسمیت شناختن مالکیت و حمل سلاح - حراست کند کلماتی را فریاد زده بود.

آقای ترامپ در مورد جنگ افغانستان گفت که به خاطر شجاعت نیروهای آمریکایی پیشرفت‌های زیادی انجام شده است و مذاکرات صلح ادامه دارد.

او گفت: “من در پی آن نیستم که صدها هزار نفر از مردم افغانستان که خیلی از آن‌ها بیگناه هستند را بکشم. این همچنین کار ما نیست که به عنوان نیروی پلیس کشورهای دیگر عمل کنیم.”

او گفت سربازان آمریکایی در دنیا بهترین هستند و می‌خواهند در جنگ پیروز شوند یا اصلا نجنگند: “ما تلاش می‌کنیم که سرانجام طولانی ترین جنگ آمریکا را به پایان برسانیم و نیروهای اما را به خانه برگردانیم.”

در لحظه‌ای خبرساز در مراسم امشب زمانی که آقای ترامپ پیش از شروع سخنرانی متن آن را تحویل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، می‌داد از دست دادن با او خودداری کرد.

با پایان یافتن نطق سالانه دونالد ترامپ در کنگره، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان متن سخنرانی آقای ترامپ را پاره کرد.

واکنش دموکرات‌ها

واکنش دموکرات‌ها را گرچن ویتمر فرماندار میشیگان قرائت کرد.

او گفت که برای رد سخنان امشب آقای ترامپ “به خیلی بیش از ده دقیقه وقت نیاز دارد.”

خانم ویتمر گفت: “کارگران آمریکایی گرفتارند. دستمزدها راکد مانده درحالی که حقوق مدیر عامل‌ها سرسام‌آور است” و افزود که شرکت‌های بزرگ “پاداش برنامه کاهش مالیاتی که به آن نیاز ندارند را درو می‌کنند.”

دموکرات‌ها پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ را به عنوان یکی از مسائل عمده انتخابات ۲۰۲۰ مطرح می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024