سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.12.2019, 11:27


حمید رسولی اعتراض داشت؛ «گلوله‌ها بر شکم و قلب او اصابت کردند»

یکی از بستگان حمید رسولی که در روز یکشنبه ۲۶ آبان در گلشهر کرج بر اثر اصابت گلوله جان باخت در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که او معترض بود و بر اثر اصابت دو گلوله بر شکم و قلب‌اش جان باخته است.

به گفته او حمید رسولی، او «۳۲ سال داشت، ازدواج کرده بود و به شرایط موجود و مشکلات جامعه اعتراض داشت.»

آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات هفته گذشته در ایران وجود ندارد. مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه آمار رسمی کشته شدگان و بازداشت شدگان سرباز می‌زنند. سازمان عفو بین الملل تعداد کشته‌شدگان در این اعتراضات را حداقل ۱۶۱ نفر عنوان کرده و وب‌سایت کلمه، کشته‌ شدن حداقل ۳۶۶ نفر در اعتراض‌های اخیر ایران  را «موثق» اعلام کرده است.

کمپین حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که استفاده مقامات ایرانی از خشونت علیه معترضین در ایران، از جمله استفاده از سلاح گرم و اسلحه، منجر به کشته‌شدن صدها نفر شده است و این اقدامات دولت برابر با تخلف آشکار و غیرقابل‌ توجیه قوانین بین‌المللی است و باید فورا متوقف شود.

حمید رسولی یکی از جان باختگان این اعتراضات است که یکی از بستگان اش به کمپین گفته است: «حمید ۳۲ سال داشت و کارش فنی بود یک مدت در شرکتی در ارتباط با آسانسور کار می‌کرد و یک مدتی در یک شرکت پلاستیک کار می‌کرد. یک مدت هم در یک کارخانه ماشین‌سازی کار می‌کرد اما تقریبا دو سالی بود که بیکار بود و دنبال کار می‌گشت. اعتراضش هم به دلیل همین مشکلات جامعه و سختی‌های زندگی بود و برای اعتراض به وضعیت موجود به خیابان رفت اما هرگز بازنگشت.  حمید خیلی آدم آرامی بود و به هیچ کسی تو هم نمی‌گفت و فقط اعتراض داشت به وضعیتی که وجود دارد.»

او درباره چگونگی جان باختن حمید رسولی به کمپین گفت: «در گلشهر کرج ازدحام جمعیت زیاد بوده و ماموران که حمله می‌کنند حمید و کسانی که بودند پراکنده می‌شوند در کوچه پس کوچه‌ها که در همین کوچه‌ها دو گلوله بر تن حمید می‌نشیند. یکی گلوله بر کمرش اصابت می‌کند و یک گلوله هم بر قلبش و همان جا جان می‌دهد و به بیمارستان هم نمی‌رسد.»

خانواده حمید رسولی در میان تدابیر امنیتی پیکر او به خاک سپرده‌اند: «عموهای حمید  جانباز جنگ ایران و عراق هستند و آنها پی‌گیر بودند. کارت جانبازی ارائه دادند و از آنها تعهد گرفته‌اند که خیلی آرام و بدون سر و صدا خاکسپاری انجام دهید. حمید خانواده مذهبی دارد و خانواده می‌خواستند که جنازه را تحویل بگیرند به خاطر همین هم با تعهد یا فشارهایی که وارد می شد مخالفت نکردند.»

گواهی فوت به خانواده حمید رسولی ارائه نشده و او به گفته یکی از بستگانش در قزوین که شهر مادری او است به خاک سپرده شده است: «حمید را سه شنبه ۲۸ آبان یعنی دو روز بعد از اینکه کشته شد به خاک سپردند. به خانواده گفته بودند که باید تا هفتم همه چیز را تمام کنید. سر و صدا نباشد و شلوغ نکنید. خانواده مراسم شب سوم هم نتوانست بگیرد. تنها راضی بودند که توانسته‌اند جنازه بچه شان را تحویل بگیرند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024