سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.12.2019, 8:41

بیانیه سه سازمان و حزب جمهوری‌خواه ایرانی در ‏همبستگی با خیزش مردم عراق


خیزش اعتراضی مردم عراق علیه فقر، فساد، تبعیض و ناکارامدی نظام سیاسی در مدیریت خدمات ‏عمومی عمق و ابعاد جدیدی پیدا  کرده است. شدت خشونت حکومت عراق باعث شده تا در روزهای ‏گذشته بیش از ۴۵ نفر از شهروندان عراقی در مناطق شیعه‌نشین جان باخته و ده‌ها نفر زخمی و ‏مصدوم شوند. خشونت دولتی که توسط نیروهای  امنیتی و انتظامی و شبه نظامیان شیعه همسو با ‏جمهوری اسلامی از طریق هدف قرار دادن مستقیم معترضان باگلوله‌های گاز اشک‌آور و رگبار کور ‏گلوله اعمال می‌شود، در دور جدید اعتراضات عراق منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰ نفر گردیده ‏است. این شدت از قساوت و خشونت فوق العاده نشانگر وضعیت بحران سیاسی در عراق و آشفتگی ‏نظام سیاسی آن است که ناتوان از پاسخگویی به مطالبات مردم، استفاده از قوه قهریه را برای بقا  ‏انتخاب کرده است.‏

اعلام استعفا از سوی “عادل عبدالمهدی” نخست وزیر عراق که در پی گسترش و استمرار اعتراضات ‏مردم و پافشاری آیت‌الله علی سیستانی بوقوع پیوست، موفقیتی مهم برای مردم عراق است اما این ‏عقب نشینی پاسخگوی سطح کنونی مبارزات مردم بپاخواسته نیست که به خواسته‌ی بزرگ‌تر مانند ‏تغییر قانون اساسی و پایان دادن به توزیع مناصب سیاسی براساس تقسیم‌بندی‌های مذهبی و اتنیکی ‏و حاکمیت مناسبات شبه مافیایی بر عرصه سیاسی و اجتماعی عراق را دنبال می‌نمایند.

یکی از سمت گیری‌های اصلی  مردم معترض، متهم ساختن احزاب حاکم و بخش مسلط قدرت عراقِ ‏بعد از صدام، به وابستگی به دولت آمریکا و جمهوری اسلامی ایران است که عراق را به محل نفوذ و ‏رقابت بین خود تبدیل کرده‌اند. از منظر مردم عراق، در نگاه نهادهای حاکمیتی و احزاب قدرتمند شریک ‏در حاکمیت امروز عراق،  خواست و نیازهای توسعه‌ای مردم این کشور محوریت و موضوعیت ندارد؛ ‏حکومت گران عراق جمع بسته‌ای هستند که مشارکت مردمی را قبول نداشته و به دنبال حفظ و ‏تثبیت انحصارطلبی سیاسی و رانت‌خواری اقتصادی مترتب بر آن هستند. در این فضا کنسولگری‌های ‏جمهوری اسلامی ایران در نجف و کربلا آماج حملات معترضان خشمگین عراقی قرار‌گرفته است که به ‏حق، توسعه‌طلبی منطقه‌ای نهاد ولایت فقیه در ایران و پیشبرد راهبرد هلال شیعی از طریق ایجاد و ‏تحکیم گروه‌ها و شبکه‌های نظامی- ایدئولوژیک-سیاسی در خاورمیانه را بخشی از ریشه‌های مشکلات ‏عراق پساصدام می‌دانند.

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در تبدیل عراق به منطقه نفوذ و اهرم فشار برای خنثی‌سازی رویکرد ‏تهاجمی دولت آمریکا و به گروگان گرفتن عرصه سیاسی آن با تقویت گروه‌های شبه‌نظامی، نه تنها ‏نقش مخربی در سیاست داخلی عراق ایجاد کرده است بلکه در چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت، ‏امنیت ملی ایران را با ایجاد تیرگی در روابط دو ملت به خطر انداخته  و هزینه سنگینی بر مردم ایران نیز ‏تحمیل کرده است.

ما سه سازمان و حزب  جمهوری‌خواه ایرانی با صدای رسا، سیاست و عملکرد جمهوری اسلامی ایران ‏و گروه‌های سیاسی همسو در عراق در قالب گروه‌هایی چون “حشد الشعبی”، “عصائب اهل حق” و ‏‏”سپاه بدر” را محکوم می‌کنیم. مردم ايران در کنار شما مردم بپاخواسته قرار داشته و موفقيت شما را ‏موفقيت خود می‌دانند. مردم عراق و نیروهای سیاسی آن شایسته است که به تفاوت مردم ایران با ‏حکومت حاکم توجه داشته باشند و در خاطر داشته باشند که مردم ایران، بارها در تجمعات اعتراضی ‏مخالفت خود با سیاست‌های حکومت در عراق و منطقه را اعلام داشته‌اند. مردم ایران و عراق هر دو ‏گرفتار دست اندازی‌ها و تعرضات نهاد ولایت فقیه هستند. شیوه‌های به‌کار گرفته شده مشابه در ‏سرکوب خونین و مرگ‌بار اعتراضات اخیر عراق و ایران به روشنی نشان می‌دهد که مردم هر دو کشور ‏قربانی معضل مشترک مداخلات خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. شیوه‌ی مبارزاتی ‏با اتکا به اعتراضات خیابانی و ایجاد فشار اجتماعی نیز، دیگر فصل مشترک این روزهای مردم به جان ‏آمده ایران وعراق از مشکلات است. امروز نهاد ولایت فقیه و سید علی خامنه‌ای تنها عامل اصلی ‏مشکلات ایران نیست بلکه دردسری منطقه‌ای و باعث پریشان حالی مردم عراق و بسیاری دیگر از ‏مردم آن منطقه از جهان نیز شده است.‏

ما ضمن حمایت از مبارزات مردم عراق، همبستگی خود را با آنها اعلام می‌نماییم. امروز فرياد اعتراض ‏مردم در خیابان‌های بغداد، بصره، دیوانیه، ناصریه، نجف و کربلا و بیش از صد و پنجاه شهر ایران با همه‌ی ‏مشکلات و زخم‌ها و جراحت‌ها، بازتاب دهنده‌ی اراده‌ی ستایش برانگیز مردمی است که برای پایان ‏دادن به وضعیت فلاکت بار کنونی، در جستجوی آینده‌ای بهتر هستند. به باور ما در پرتو توسعه مبارزات ‏مدنی در منطقه می‌توان صلح و آرامش را به خاورمیانه بازگرداند تا دولت‌های دموکراتیک، سکولار و ‏توسعه‌گرا، مقدرات امور را در دست گرفته و پارادایم مشکل ساز بنیادگرایی اسلامی و تلفیق دین و ‏دولت کنار گذاشته شود.

هیئت‌های سیاسی - اجرائی:‏
اتحاد جمهوری‌خواهان ایران
حزب چپ ایران (فدائیان خلق)‏
همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

‏۹ آذر ۱۳۹۸؛ برابر با 30 نوامبر 2019 ‏



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024