جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2019, 19:37

بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره سوریه


پنس بعد از مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با رهبری قاطع ترامپ و روابط خوب ترکیه و آمریکا دو کشور تصمیم به آتش بس در سوریه گرفتند.

پنس بعد از مذاکرات چهار ساعته خود خود با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با رهبری قاطع ترامپ و روابط خوب ترکیه و آمریکا دو کشور تصمیم به آتش بس در سوریه گرفتند.

وی با اشاره به مذاکرات گسترده خود با اردوغان و مذاکرات هیات های دو کشور افزود: طی ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای وای پی جی از مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و بعد از آن، ترکیه آتش‌بس را اعلام خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: “نقطه‌ای که به سمت آن عقب‌نشینی صورت خواهد گرفت، در فاصله ۲۰ مایل در جنوب مرز ترکیه قرار دارد. ترکیه با برقراری آتش‌بس اجازه به عقب‌نشینی را خواهد داد. در واقع این عقب‌نشینی آغاز شده است”.

به گفته ماین پنس، ی.پ.گ از فرصت آتش‌بس استقبال کرده و درباره خروج خود از منطقه امن به ما ضمانت داد.

پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق طرفین ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات موجود توافق اعلام خواهد شد.

به گفته پنس ترکیه و آمریکا در زمینه لزوم حفط حقوق بشر اقوام مختلف در شمال سوریه و حقط حقوق آنان به توافق رسیده‌اند.

معاون ترامپ اظهار داشت:‌ طبق توافق به عمل آمده بین طرفین، آمریکا هیچ تحریمی علیه ترکیه اعمال نخواهد کرد و تحریم‌های اقتصادی وضع شده نیز از میان برداشته خواهد شد.

پنس با اشاره به همکاریهای آمریکا با گروه‌های کرد سوریه گفت: ما به همکاریهای خود با این گروهها ادامه خواهیم داد ولی گروههای یاد شده در ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه، نیروهای خود را عقب خواهند کشید.

پنس افزود: ما در منطقه حضور نظامی نخواهیم داشت ولی فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خواهیم داشت.

او همچنین گفت با اجرای این آتش‌بس ترکیه دیگر با تحریم‌های بیشتر مواجه نخواهد شد و بعدتر هم تحریم‌های وضع‌شده علیه آن رفع خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نتیجه سفر معاون خود به ترکیه را ستایش کرده و گفته است: “چنین توافقی را ۳ روز پیش نمی‌شد به دست آورد. برای به نتیجه رساندن آن به مهر “سخت‌گیرانه” نیاز بود. برای همه عالی است و به همه افتخار می‌کنم.”

ترکیه با هدف اعلام شده ایجاد یک منطقه امن در مناطق مرزی شمال سوریه عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده و می‌خواهد برای پناهجویان سوری را در مناطقی که تحت کنترل کردها بوده اسکان دهد. حمله ترکیه با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این منطقه آغاز شد.

در هیات عالی رتبه آمریکا علاوه بر پنس و پمپئو، روبرت چارلز اوبراین، مشاور  امنیت ملی آمریکا و جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه حاضر بودند. در هیات ترکیه نیز علاوه رجب طیب اردوغان، فواد اوکتای، معاون اول ریاست جمهوری، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه، برات آلبایراک وزیر امور دارایی، خلوصی آکار وزیر دفاع و ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش ترکیه شرکت داشتند.

چاووش اوغلو: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست، تعلیق عملیات است

پس از کنفرانس مطبوعاتی مایک پنس و مایک پمپئو، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره توافق آتش‌بس به خبرنگاران توضیح داد.

چاووش اوغلو گفت: با درایت جناب رئیس جمهور (اردوغان) طی مذاکرات به خواسته‌های خود رسیدیم. این یک آتش‌بس نیست. آتش‌بس فقط می‌تواند بین دو طرف مشروع صورت بگیرد. این به معنای توقف موقتی عملیات است.

چاووش اوغلو هم‌چنین به پس‌گرفتن سلاح‌های سنگین شبه‌نظامیان کرد نیز اشاره کرد و گفت: طبق توافق، علاوه بر عقب نشینی نیروهای وای پی جی، سلاح‌های آنان گرفته و مواضع جنگی آنان نیز تخریب خواهد شد و ترکیه بر این مساله گام به گام نظارت خواهد کرد.

وی ادامه داد: «ترکیه به اهداف خود که خروج نیروهای تروریستی به محدوده ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه بود، تحقق بخشیده است.»

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه نیروهای نظامی آمریکا از منطقه خارج می‌شوند و در برخی مناطق نیز نیروهای دولت سوریه حضور دارند، گفت: رییسان جمهوری ترکیه و روسیه روز سه‌شنبه آینده در سوچی آخرین جزئیات را مورد بررسی قرار خواهند داد.

وزیرخارجه ترکیه با تاکید بر این که خواست نهایی ترکیه یک منطقه امن در تمامی خطوط مرزی ۴۴۴ کیلومتری بین ترکیه و سوریه است، گفت: برای بخشی از این منطقه با آمریکا به توافق رسیدیم و برای بخش دیگری در منبیچ با روسیه مذاکره خواهیم کرد.

وی گفت: بعد از متوقف ساختن عملیات نظامی ترکیه، تحریم های آمریکا علیه ترکیه نیز از میان برداشته خواهد شد.


بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره سوریه

بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره توافق دو کشور بر خروج گروه شبه‌نظامیان کرد از شمال سوریه، پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا منتشر شد.

متن بیانیه‌ به شرح ذیل است:

۱- آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می کند. هر دو کشور به عنوان اعضای ناتو بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

۲- ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند.

۳- ترکیه و آمریکا با شعار «یکی برای همه، همه برای یکی» به تعهدات خود جهت حفاظت از خاک ناتو و مرد‌م‌های آن پایبند هستند.

۴- هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می کنند.

۵- ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال غرب سوریه هستند. این همکاری شامل افرادی که در مناطق تحت کنترل داعش زندگی کرده و از منطقه خود اخراج شده اند و زندان ها نیز می‌شود.

۶- دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه٬ پناهگاه٬ مواضع٬ سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

۷- طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

۸- هر دو کشور بر پایبندی خود بر تمامیت ارضی سوریه و و حل بحران سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید می‌کنند.

۹- هر دو کشور توافق می‌کنند که سلاح های ی.پ.گ جمع آوری و مواضع ی.پ.گ منهدم شود و نگرانی های امنیتی ترکیه رفع شود.

۱۰- منطقه امن در کنترل نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود و هر دو طرف همکاری در زمینه منطقه امن را افزایش خواهد داد.

۱۱- طرف ترک در قبال تضمین برای خروج ی.پ.گ طی ۱۲۰ ساعت از منطقه امن به ادامه عملیات نظامی وقفه خواهد داد. عملیات چشمه صلح پس از پایان خروج ی.پ.گ متوقف خواهد شد.

۱۲- طی مدت زمان توقف عملیات چشمه صلح، آمریکا به جز (Blocking Property and Suspending Entry of Certain Persons Contributing to the Situation in Syria) که در ۱۴ اکتبر با فرمان اجرایی ریاست جمهور اعمال شد تحریم جدید علیه ترکیه اعمال نکند و با تلاشی مناسب به کنگره بپذیراند که مسیر مثبتی در راه صلح و امنیت سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت صورت گرفته است. هنگام پایان عملیات چشمه صلح طبق مفاد بند ۱۱ این بیانیه تحریم های پیشین نیز لغو خواهند شد.

۱۳- هر دو طرف متعهد هستند که برای تحقق کلیه اهداف ثبت شده در این بیانیه با یکدیگر همکاری کنند.


منابع گزارش: آناتولی، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024