شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2019, 10:53


شامگاه چهارشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) شورای امنیت سازمان ملل برای بار دوم ظرف یک هفته گذشته در باره اوضاع شمال سوریه نشستی غیرعلنی برگزار کرد.  این نشست نیز همانند نشست هفته پیش به درخواست اعضای اتحادیه اروپا؛ فرانسه، آلمان، بریتانیا، لهستان و بلژیک برگزار شده بود.

شورای امنیت در این نشست از خطر تشدید وضعیت انسانی در شمال شرق سوریه و فرار جنگجویان زندانی داعش ابراز نگرانی کردند، اما اشاره‌ای به حمله ترکیه به این منطقه نکردند.

جری ماتجیلا رئیس دوره‌ای شورای امنیت از آفریقای جنوبی پس از این نشست اظهار داشت: “شورای امنیت عمیقاً نگران فرار تروریست‌های داعش که در لیست تروریستی سازمان ملل متحد قرار دارند و همچنین وخیم تر شدن اوضاع انسانی است”.

کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف عملیات ترکیه و اعلام آتش بس شد.

همچنین کریستف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل به نمایندگی از طرف تمامی نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که “متاسفیم که ترکیه به فراخوان متحدانش پاسخ نمی‌دهد. عملیات نظامی یک جانبه نگرانی‌های امنیتی را برطرف نمی‌کند”.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته (۱۰ اکنبر) نشست فوق‌العاده غیرعلنی در ارتباط با حمله ترکیه به شمال شرق سوریه برگزار کرد، اما بیانیه پایانی این نشست به تصویب همه اعضا نرسید. این بیانیه که از سوی آلمان، بریتیانیا، بلژیک، فرانسه و لهستان پنج عضو اروپایی شورای امنیت پیشنهاد شده بود، با مخالفت آمریکا و روسیه روبه‌رو شد و از تصویب بازماند.

اعضای اروپایی شورای امنیت پس از این نشست، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف حمله ترکیه به شمال شرق سوریه شدند. این پنج کشور در این بیانیه گفتند: ما درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه عمیقا نگران هستیم. از ترکیه می‌خواهیم که اقدام نظامی یکجانبه را متوقف کند.

قطعنامه فراحزبی کنگره در انتقاد از سیاست ترامپ در سوریه

نمایندگان کنگره آمریکا با ۳۵۴ رای مثبت به یک قطعنامه فراحزبی، سیاست خروج نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه را محکوم کردند. بیش از ۱۲۰ نماینده جمهوریخواه نیز علیه سیاست ترامپ در سوریه رای دادند.

همراهی اکثریت نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا با نمایندگان دموکرات درباره سیاست عقب‌نشینی از شمال سوریه حکایت از انتقادهای گسترده‌ای دارد که سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ برانگیخته است.

کنگره آمریکا در یک قطعنامه فراحزبی، سیاست خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه را سیاستی خطا ارزیابی کرد. این  قطعنامه که روز چهارشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) به رای‌گیری گذاشته شده بود، با ۳۵۴ رأی موافق در برابر ۶۰ رأی مخالف به تصویب رسید. به این ترتیب ۱۲۹ نماینده جمهوریخواه نیز با رای خود به این قطعنامه، با نمایندگان دموکرات در این رابطه هم‌صدا شده‌اند.

در این قطعنامه همچنین از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواسته شده بی‌درنگ به عملیات نظامی خود در شمال سوریه پایان دهد.

مخالفان سیاست آمریکا در قبال سوریه بر این باورند که سیاست دولت ترامپ درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا، راه را برای شروع عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه هموار ساخته است.

ترامپ این انتقادها را بی‌اساس خوانده و اعلام کرده که او در صدد خارج کردن سربازان آمریکایی از “جنگ‌های بی‌پایان” است.

عملیات نیروهای مسلح ترکیه در  شمال‌شرق سوریه از روز ۹ اکتبر آغاز شده است. هدف ترکیه جلوگیری از شکل‌گیری یک دولت کردی در این منطقه از سوریه است که در کنار مرزهای ترکیه قرار دارد. ترکیه نگران تاثیر موجودیت یک واحد سیاسی با هویت کردی در شمال شرق سوریه بر جمعیت کردنشین خود است که شمار آن بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تخمین زده می‌شود.

رویارویی جنجالی ترامپ و پلوسی

هم‌زمان دیدار بین دونالد ترامپ و نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در کاخ سفید به جنجال کشیده شد و نانسی ‌پلوسی و همراهانش به دلیل درگیری‌های تند لفظی بین ترامپ و خانم پلوسی جلسه را ترک کردند.

این نشست پشت درهای بسته میان سران کنگره و ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، آخرین وضعیت در سوریه، عملیات ارتش ترکیه در شرق فرات برگزار شد.

نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: رای مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه‌ای در محکوم کردن تصمیم رئیس‌جمهور برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، ترامپ را عصبانی کرده است. خبرنگاران کاخ سفید نیز  این جلسه را پرتنش ارزیابی کردند.


منابع گزارش: دویچه وله، آناتولی، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024