جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.10.2019, 8:53


کردهای سوریه می‌گویند که دولت این کشور با اعزام ارتش به مرز شمالی برای جلوگیری از عملیات تهاجمی ترکیه علیه آنها موافقت کرده است.

بدران جیا کرد یکی از مقامات ارتش دولت خودگران شمال شرقی سوریه به رویترز گفت: “بعد از اینکه آمریکایی‌ها از منطقه رفتند و به حمله ترکیه چراغ سبز نشان دادند، ما مجبور شدیم به سراغ گزینه‌های دیگر برویم که گفتگو با دمشق و مسکو بود، برای پیدا کردن راه حل و جلوگیری از حملات ترکیه.” “این توافق اولیه، یک توافق نظامی است، در باره جنبه سیاسی آن گفتگو نشده که در مراحل بعدی مطرح می‌شود.”

خبرگزاری رسمی دولت سوریه ‌‌”سانا‌‌” اعلام کرده است که در پی توافق بین دولت اسد و شبه‌نظامیان کرد، واحدهای ارتش این کشور در مناطق شمالی سوریه مستقر خواهند شد. اعزام این نیرو به مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه، حمایت و پشتیبانی از کردها در برابر تهاجم دولت ترکیه اعلام شده است.

مظلوم عبدی، رهبر نیروهای دموکراتیک سوریه در مقاله‌ای که برای نشریه “فارین پالیسی” نوشته، گفته است: «اگر قرار به انتخاب بین نسل‌کشی و توافق با دولت اسد باشد، قطعا ما دفاع از جان مردم را برمی‌گزینیم.»

خبرگزاری فارس بیانیه «اداره خودگردان مناطق شمال و شرق سوریه» درباره توافق با حکومت اسد را منتشر کرده است.

در این بیانیه گفته شده: «برای جلوگیری و ممانعت از تجاوز ترکیه، توافقی با دولت سوریه که وظیفه آن حمایت از مرزهای کشور و حفاظت از حق حاکمیت سوریه است، حاصل شد. بر اساس این توافق ارتش سوریه در طول مرزهای سوریه-ترکیه مستقر خواهد شد تا در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه جلوی این تجاوز را گرفته و مناطقی را که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده را آزاد کند. این توافق فرصت را برای آزادسازی دیگر مناطق و شهرهای اشغال شده سوریه از سوی ارتش ترکیه همانند عفرین و دیگر شهرها و مناطق سوری دیگر را فراهم می‌کند.»

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه که هفته پیش شروع شد با هدف اخراج نیروهای کرد از نواحی واقع در طول مرز سوریه انجام می شود، چون ترکیه آنها را “تهدیدی” برای خود عنوان می کند.


بیانیه اداره خودگردان مناطق شمال و شرق سوریه درباره توافق با رژیم اسد

منبع: خبرگزاری فارس

«اداره خودگردان شمال و شرق سوریه به کمک نیروهای نظامی نیروی دموکراتیک سوریه از تمامی گروه‌های سوریه تشکیل شده در مناطق اداره خودگردان از سال ۲۰۱۴ و از شهر کوبانی مبارزه با تروریسم در شمال و شرق سوریه را آغاز کردند.

این نیروها ابتدا شهر منبج در غرب فرات و سپس شهر تل ابیض را آزاد کرده تا سپس به شهر الرقه، پایتخت خودخوانده داعش رسیده و آن را آزاد کرده و سپس به دیرالزور رفتند و پس از پنج سال در تاریخ ۲۳/۳/۲۰۱۹ آخرین مناطق تحت کنترل داعش را آزاد سازی کردند. مساحت آزاد شده یک سوم کل مساحت سوریه را شامل می‌شود و در این میان نیروهای دموکراتیک سوریه بیش از ۱۱ هزار شهید و ۲۴ هزار مجروح که برخی از آنها دارای معلولیت دائمی هستند تقدیم کرد. این بهای سنگین برای آزادسازی تمامی سوری‌ها از ظلم و ستم این گروه‌های تروریستی و محافظت از یکپارچکی سوریه بوده است.

هدف سیاسی ما در شمال و شرق سوریه جدایی نبوده بلکه همواره خواستار گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه بودیم و هرگز تجاوز نکرده و کشورهای همجوار و حتی دولت ترکیه را تهدید نکردیم اما آنها همواره ما را متهم به تروریسم می‌کردند این در حالی است که ترکیه از ابتدای بحران سوریه نقش فعالی در گسترش تروریسم در این کشور داشته و این کشور امروز در حال حمله به سرزمین‌های سوری است که نیروهای دموکراتیک سوریه با خون فرزندانش آنها را آزاد کرد.

ترکیه طی پنج روز گذشته وحشیانه‌ترین جنایت‌ها را در حق غیر نظامیان مرتکب شده و نیروهای دموکراتیک سوریه با تمام شجاعت در برابر این تجاوز مقاومت کرده، شهدا و مجروحان برای حفاظت از حق حاکمیت سوریه تقدیم شده اما ترکیه همچنان به تجاوز خود ادامه داد. برای جلوگیری و ممانعت از این تجاوز، توافقی با دولت سوریه که وظیفه آن حمایت از مرزهای کشور و حفاظت از حق حاکمیت سوریه است، حاصل شد.

بر اساس این توافق ارتش سوریه در طول مرزهای سوریه-ترکیه مستقر خواهد شد تا در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه جلوی این تجاوز را گرفته و مناطقی را که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده را آزاد کند. این توافق فرصت را برای آزادسازی دیگر مناطق و شهرهای اشغال شده سوریه از سوی ارتش ترکیه همانند عفرین و دیگر شهرها و مناطق سوری دیگر را فراهم می‌کند.

به تمامی شهروندان از تمامی گروه‌ها در شمال و شرق سوریه بخصوص مناطق مرزی اعلام می‌شود که این استقرار از طریق هماهنگی و توافق با اداره خودگردان شمال و شرق سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه حاصل شده است.»


آمریکا: باقیمانده سربازان‌ خود را از شمال سوریه خارج می‌کنیم

آمریکا می‌گوید آماده است تا تمامی سربازان باقیمانده خود در شمال سوریه را از این منطقه خارج کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در گفتگویی که بخشی از آن روز یکشنبه ۲۱ مهر از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد، گفت این کشور آماده است تا حدود هزار نفر از نیروهای خود را که در شمال سوریه حضور دارند، از این منطقه بیرون آورد.

این خبر چند روز پس از آن اعلام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با یک چرخش سیاسی ناگهانی، از پایان مأموریت نیروهای ارتش این کشور در شمال سوریه خبر داد و بخشی از سربازان این کشور را که در کنار نیروهای کرد با داعش می‌جنگیدند، از منطقه خارج کرد.

مارک اسپر در گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته ما خبردار شدیم که ترک‌ها ظاهرا حمله خود را بیشتر از آن چه در نظر داشتند به سمت جنوب و غرب گسترش داده‌اند.»

وی افزود: «ما در ۲۴ ساعت گذشته همچنین متوجه شدیم پس از آن که سوریه و روسیه تصمیم گرفتند ضد حمله‌ای را علیه ترکیه در شمال ترتیب بدهند، ارتش دموکراتیک سوریه نیز به نوعی خواستار مذاکره شده است.»

او در گفتگوی تلویزیونی  هم‌چنین گفت: «آمریکا از پیش، از قصد رئیس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان برای عبور دادن نیروهایش از مرز سوریه خبر داشت. مشخص بود که او مصمم به انجام این کار است. او از ما اجازه نخواست بلکه به ما خبر داد که اقدام خود را آغاز کرده است.»

وی با اشاره به این که شمار نیروهای آمریکایی در منطقه کمتر از آن بود که بتواند جلو پیشروی ارتش ترکیه به استعداد ۱۵ هزار سرباز را بگیرد، گفت که برای همین نیروهای آمریکایی مجبور به ترک منطقه شده‌اند.

شمار کل نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه کمتر از هزار و ۵۰۰ نفر ذکر شده است.


منابع: فارس، بی‌بی‌سی، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024