جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.10.2019, 11:46


دویچه وله فارسی

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس بالا گرفته است. آمریکا شمار بیشتری نیرو و تجهیزات نظامی به عربستان می‌فرستد و می‌گوید که جنبه “بازدارنده” دارند.‌ در همین راستا واشنگتن به جمهوری اسلامی هشدار داده است.

در پی تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش احتمالی جمهوری اسلامی در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، پنتاگون اعلام کرد ۱۸۰۰ نیروی نظامی دیگر به عربستان می‌فرستد. وزارت دفاع آمریکا جمعه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) اعلام کرد افزون بر این، دو سامانه پدافند موشکی پاتریوت و دو گردان هوایی برای دفاع از این کشور به عربستان می‌فرستد.

در توضیح اعزام نیروی نظامی و ادوات جنگی به عربستان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید این اقدامات جنبه “بازدارندگی” دارند.

وزیر خارجه آمریکا جمعه ۱۹ مهرماه در پیامی توییتری نوشت: «به منظور افزایش توان دفاعی و کمک به تقویت بازدارندگی عربستان در مقابل تهاجم جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا، نیرو و تجهیزات نظامی به عربستان می‌فرستد.»

مایک پمپئو بلافاصله در پیام توئیتری دیگری به تهران در مورد اقداماتش هشدار داد. پمپئو در توئیترش نوشت: «رژیم ایران باید در رفتارش تغییرات اساسی ایجاد کند و مانند یک کشور عادی رفتار کند؛ وگرنه باید شاهد فروپاشی اقتصادش باشد.»

خبر اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به عربستان، پنج روز پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد وقت آن رسیده که آمریکا خود را از جنگ‌های “بی‌پایان مسخره” در خاورمیانه کنار بکشد.

آمریکا: به دنبال جنگ در خلیج‌ فارس نیستیم

به گزارش واشنگتن پست، ترامپ که همواره عربستان را به ‌خاطرهمکاری و به خاطر خرید سلاح از آمریکا ستوده است، گفت ریاض موافقت کرده است که “هزینه هر کمکی که آمریکا به دولتش می‌کند را بپردازد.”

به گزارش واشنگتن پست به نقل از برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، اقدامات اخیر ایران “بحران امنیتی جدیدی” پدید آورده است .

او اذعان کرد که عربستان سعودی میلیاردها دلار سلاح از آمریکا خریده است و گفت اقدام تازه آمریکا برای ارسال نیرو و ابزارهای نظامی ماهیتی “صرفا بازدارنده” دارد. هوک در ادامه گفت که آمریکا انتظار دارد ایران “حمله به کشورهای منطقه را متوقف کند”.

هوک در ادامه آسان‌ترین راه برای اینکه آمریکا بتواند نیروهای نظامی خود را در منطقه کاهش دهد، توقف تهدیدها از سوی ایران دانست و گفت: «اقدام اخیر آمریکا متمرکز بر اهداف دفاعی است و این حمایت آمریکا دفاعی باقی خواهد ماند. ما به دنبال جنگ نیستیم.»

عربستان شریک دیرینه امنیتی آمریکا

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، درحالی‌که عربستان را “شریک دیرینه ایالات متحده در مسائل امنیتی” معرفی می‌کند، می‌گوید روز جمعه ۱۹ مهر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در مورد قابلیت‌های دفاعی عربستان و تلاش‌های آمریکا برای حمایت از شرکای خود در منطقه گفت‌وگو داشته است.

مارک اسپر در زمینه اعزام نیرو به منطقه به واشنگتن پست گفت: «فکر کردیم مهم است به منظور بازدارندگی و برای دفاع، نیروی بیشتری به عربستان بفرستیم و همزمان پیامی هم برای ایرانیان: به هیچ کشور مستقل دیگری حمله نکنید، منافع آمریکاییها یا نیروهای آمریکایی را به مخاطره نیاندازید، در غیر اینصورت پاسخ خواهیم داد.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین خطاب به سران ایران افزود: «بارها و بارها تکرار کرده‌ام: خویشتن‌داری آمریکا را با ضعف اشتباه نگیرید، وگرنه پشیمان خواهید شد».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024