جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2019, 17:38


جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بار دیگر د رمورد ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها به ایران هشدار داد و گفت ایران باید شروع به گشودن در استادیوم‌های فوتبال به روی زنان کند. فیفا تا  ۹ شهریور سال جاری به فدراسیون فوتبال ایران مهلت داده بود تا تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ها را مشخص کند اما رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها هنوز قطعی نشده است.

اینفانتینو پنج‌شنبه ۱۹ سپتامبر/۲۸ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد امیدار است فدراسیون فوتبال ایران و مقامات دولت نسبت به «درخواست‌های مکرر فیفا برای رسیدگی به این وضعیت غیرقابل قبول» پاسخگو باشند. رئیس فیفا با تاکید بر موضع فیفا درباره این مسئله گفت: «موضع ما واضح و محکم است. زنان باید در ایران اجازه داشته باشند وارد وزرشگاه‌ها شوند. اکنون زمان آن است که این وضعیت تغییر کند و فیفا انتظار دارد در این زمینه پیشرفت‌های مثبتی را در بازی بعدی ایران در اکتبر ببیند».

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) پیشتر در پاسخ به نامه اخیر دانشگاهیان، نویسندگان و فعالان ایرانی خارج کشور گفته بود این سازمان شدیدا در تلاش است تا از شرکت آزادانه زنان ایران در مسابقات فوتبال اطمینان حاصل کند.

به‌دنبال موج توجه جهانی به مسئله اعمال تبعیض جنسیتی علیه زنان ایران توسط مقامات جمهوری اسلامی که علاوه بر تحقیر و نقض حقوق زنان و دختران، به خودسوزی سحر خدایاری (دخترجوان طرفدار تیم فوتبال استقلال که به نام دخترآبی شناخته شده است) و مرگ او منجر شد، فیفا هیئتی را به ایران اعزام می‌کند. این هیئت از نمایندگان فیفا قرار است تا قبل از برگزاری دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج در تهران، با مقام‌ات ایرانی درباره حضور زنان در ورزشگاه گفت‌وگو کنند.

اینفانتیو در مورد بازدید این گروه از ایران گفت امیدواراست از آن‌ها خبرهای خوبی بشنود.

فدراسیون فوتبال ایران وعده داده است بلیط فروشی اینترنتی امکان حضورغیرگزینشی زنان در بازی فوتبال تیم‌های ملی ایران و کامبوج (۱۸ مهر) را تضمین کند و حضور زنان را در ورزشگاه آزادی «حتمی» اعلام کرده است. اما بسیاری از زنان و دختران طرفدار فوتبال با توجه به تجربیات گذشته و همچنین اصرار فدراسیون به ادامه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های باشگاهی لیگ فوتبال، به این وعده‌ها با دیده تردید نگاه می‌کنند.

فرمانده انتظامی تهران گفته فدراسیون فوتبال برنامه‌ای برای حضور زنان در شهرآورد (دربی) ندارد و زنان در ورودی استادیوم حضور نیابند. پیش‌تر مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال هم گفته بود این که زنان در مسابقات باشگاهی بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا و مسابقات لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند هنوز به صورت جدی مورد بحث نیست.

تبعیض جنسیتی علیه زنان و ممانعت از ورود آن‌ها به استادیوم‌های ورزشی، برخاسته از مقاومت و اشکال‌تراشی مقامات مذهبی جمهوری اسلامی‌ برای حضور زنان در فضاهای عمومی‌ست. طرفداران فوتبال اما امید دارند فشارهای فیفا بتواند در ورزشگاه‌ها را به روی زنان باز کند.

رادیو زمانه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024