پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.08.2019, 8:52


بی بی سی

مهرانگیز کار، حقوقدان ایرانی ساکن آمریکا از جمهوری اسلامی ایران در یک دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده است.

خانم کار همسر سیامک پورزند، روزنامه‌نگار و نویسنده کهنه‌کار است که هشت سال پیش و پس از سال‌ها زندانی بودن در ایران به زندگی خود پایان داد.

شکایت خانم کار علیه حکومت جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شده است و وکلای خانم کار، «شکنجه، گروگان‌گیری، و قتل فراقضایی» سیامک پورزند را دلیل اصلی شکایت خود خوانده‌اند.

آقای پورزند در شرایط زندان به اعترافاتی تن داد که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. فیلم اعترافات اجباری آقای پورزند بارها از این تلویزیون پخش شده است.

خانم کار در بیانیه‌ای گفته است «به عنوان یک شهروند آمریکایی از دولت جمهوری اسلامی ایران و عوامل شکنجه، گروگان گیری، و در نهایت قتل» همسرش شکایت کرده است.

سیامک پورزند، روزنامه نگار ایرانی، هنگام مرگ ۸۰ سال داشت و بیش از ده سال آخر عمرش را بیشتر در زندان و بیمارستان گذرانده بود.

گفته شد که او با پریدن از بالکن خانه در طبقه ششم آپارتمانی در تهران به زندگی خود پایان داد.

آقای پورزند برای مدت طولانی تحت فشار نهادهای امنیتی بود و اجازه خروج از کشور و ملاقات با خانواده‌اش را نیافت.

در بیانیه‌ای که دفتر حقوقی هریسچی و همکاران منتشر کرده‌اند، مرگ آقای پورزند «مشکوک» خوانده شده و جمهوری اسلامی، «مسئول» مرگ او معرفی شده است.

خانم کار در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی انگیزه خود از طرح این شکایت را «دادخواهی» دانسته و گفته است همه راه‌های دادخواهی در ایران به رویش «بسته بوده است.»

خانم کار گفته است مرگ آقای پورزند ناشی از «رفتار حکومتی بوده که به قوانین خودش احترام نمی‌گذارد.»

خانم کار گفته است می‌خواهد از این فرصت برای «حرکتی فعالانه برای عدالت خواهی و به ثبت رساندن جنایات ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی استفاده کند.»

سیامک پورزند که بود؟

سیامک پورزند کار مطبوعاتی خود را در سال ۱۳۳۱ با روزنامه باختر امروز به مدیریت حسین فاطمی، وزیر خارجه وقت ایران، آغاز کرد.

آقای پورزند در سال‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در تاسیس و اداره نشریاتی چون «پیک سینما» و «کتاب هفته کیهان» همکاری داشت و از اعضای هیات مدیره سندیکای نویسندگان بود.

بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران، فعالیت های مطبوعاتی آقای پورزند محدودتر شد.

سیامک پورزند پسرخاله احمد شاملو، شاعر معاصر ایران نیز بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024