جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.08.2019, 7:34


دویچه وله فارسی: در پی شکایت دولت ایالات متحده دادگاهی در ایالت کلمبیا حکم به توقیف دوباره نفتکش حامل نفت ایران داد. نفتکش «گریس ۱» حدود ۴۰ روز توقیف بود و به رغم رای دادگاه جبل‌الطارق در مورد آزادی آن هنوز آب‌های منطقه را ترک نکرده است.

ابر نفتکش گریس ۱ که دادگاه عالی جبل‌الطارق دو روز پیش (پنج‌شنبه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد) حکم به رفع توقیف آن داده بود هنوز آب‌های این منطقه را ترک نکرده و آمریکا خواستار توقیف مجدد آن شده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده نفتکش حامل نفت ایران را به همکاری با سپاه پاسداران و دخالت در پولشویی و حمایت از تروریسم متهم کرده است. آمریکا حدود چهار ماه پیش سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

نفتکش گریس ۱ چهارم ژوئیه به ظن حمل نفت به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توسط ناوگان دریایی جبل‌الطارق و با همکاری تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا توقیف شده بود.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند این نفتکش قصد تخلیله بار خود در سوریه را نداشته اما در مورد مقصد آن نیز تا کنون خبر دقیقی منتشر نکرده است.

نفتکش حامل نفت ایران ظاهرا متعلق به یک شرکت مستقر در سنگاپور است و پیش از توقیف با پرچم پاناما فعالیت می‌کرد. جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز پنج‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «بر اساس اعلام مالک این نفتکش، مقصد گریس ۱، بنادر دریای مدیترانه خواهد بود.»

وزارت خارجه بریتانیا پس از انتشار خبر آزادی نفتکس گریس ۱ در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که این نفتکش برای تخلیه بار خود به سوریه نرود. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و شماری دیگر از مسئولان ارشد این کشور دادن تعهد برای آزادی نفتکش حامل نفت ایران را تکذیب کرده‌اند.

در انتظار کاپیتان جدید

بنابر گزارش‌ها نفتکش گریس ۱ هنوز آب‌های جبل‌الطارق را ترک نکرده است. گفته می‌شود علت این امر استعفای کاپیتان و چهار خدمه این شناور بوده و افراد جایگزین آنها قرار است روز یک‌شنبه وارد جبل‌الطارق شوند. آمریکا خدمه نفتکش گریس ۱ و دیگر کشتی‌هایی که با سپاه همکاری می‌کنند را تهدید به لغو ویزای سفر به این کشور کرده است.

ابر نفتکش گریس ۱ حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت است. دادگاه آمریکا حکم به توقیف محموله این نفتکش و حدود یک میلیون دلار دارایی یک شرکت صوری داده که ظاهرا با انتقال نفت توسط سپاه ارتباط دارد.

آمریکا می‌گوید فعالیت این نفتکش بخشی از برنامه سپاه پاسداران برای حمایت از انتقال غیرقانونی نفت به سوریه است. معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفته نام نفتکش حامل نفت ایران به «آدریان دریان» تغییر کرده و در ادامه حرکت خود از پرچم جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

پیش از این فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، گفته بود احتمال این که آمریکا مانع حرکت نفتکش حامل نفت ایران شود منتفی نیست و ممکن است پرونده این نفتکش دوباره به دادگاه ارجاع داده شود.

توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران آغازگر تنشی میان تهران و لندن شد که همچنان ادامه دارد. حدود دو هفته پس از این اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی در تنگه هرمز توقیف کرده است.

سپاه و سازمان بنادر ایران نفتکش استینا ایمپرو را از جمله متهم کرده‌اند که با عبور از مسیری خلاف قوانین بین‌المللی، امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را به خطر انداخته و با تخلیه پسماند نفت موجود در مخازن خود «موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس» شده است.

دولت بریتانیا مدعی شده که نفتکش استینا ایمپرو در آب‌های سرزمینی عمان قرار داشته و توسط نیروی دریایی سپاه مجبور به تغییر مسیر و ورود به آب‌های ایران شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024