سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.08.2019, 11:36


تلاش مشاور امنیت ملی آمریکا برای همراه کردن بریتانیا  با سیاست‌های آمریکا علیه ایران ادامه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از هیل، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهان آن است تا بریتانیا را به همراهی با سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده وادار کند و شنیده می‌شود بولتون خواهان تشدید مواضع بریتانیا در مورد ایران است.

بر اساس این گزارش، وی حتی خواستار خروج بریتانیا از برجام در راستای سیاست‌های آمریکا شده است.

هم چنین بولتون قصد دارد از انگلیس بخواهد موضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال هوآوی اتخاذ کنند. بولتون به دولت جدید «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا بسیار امیدوار است و تصور می کند می‌تواند دولت جدید را با خود همراه کند.

«ایران» محور دیدارهای جان بولتون در لندن

به گزارش بی بی سی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه دولت بوریس جانسون و با هدف «همگام کردن لندن در فشار علیه ایران و موضوع تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس» به این شهر سفر کرده است.

براساس گزارشها از دیگر اهداف سفر آقای بولتون مذاکره در «خصوص شرکت مخابراتی چینی هواوی» است که ایالات متحده آمریکا با آن قطع رابطه کرده است.

در این سفر دو روزه آقای بولتون قرار است با ساجد جاوید، وزیر تجارت و بن والاس، وزیر دفاع و معاونان ارشد دولت بریتانیا دیدار کند.

روابط ایران و بریتانیا در ماههای اخیر رو به وخامت رفته و موضع این کشور را در برخی مواضع به آمریکا نزدیک کرده است.

ایالات متحده سال گذشته با خروج از برجام تحریم‌های همه‌جانبه‌ای را بر علیه ایران به اجرا گذاشت و از ۲۲ آوریل ( ۲ اردیبهشت) تحریم‌های نفتی را اجرایی کرد.

هرچند که دولت بریتانیا و بوریس جانسون، نخست وزیر جدید جزو منتقدان خروج آمریکا از توافق برجام بوده‌اند اما وقوع چندین حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان و بحث بر امنیت کشتیرانی در این منطقه موضع دو کشور را به هم نزدیک کرده است.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در جریان حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنج شنبه ۱۳ ژوئن(۲۳ خرداد) رسما سپاه پاسداران را عامل این حملات معرفی کردند.

وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا بر برآوردهای خود “تقریبا مطمئن” است سپاه پاسداران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان نقش داشته است.

روز پنجشنبه، ۱۳ تیر (۴ ژوئیه) تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را که به گفته دولت بریتانیا “حامل نفت خام به مقصد سوریه بود” در سواحل جبل الطارق ین توقیف کرده‌اند. بریتانیا مدعی است که این نفتکش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت سوریه را لغو کرده است.

ایران اعلام کرده که مقصد کشتی سوریه نبوده است.

پس از این اقدام روابط بین ایران و بریتانیا پیچیده‌تر شد و برخی مقامات بلند پایه ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند که این عمل بریتانیا بی‌پاسخ نخواهند ماند و در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) سپاه پاسداران اقدام به توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز نمود.

در پی وقوع این اتفاق ایالات متحده پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف نظامی بین‌المللی برای تامین امنیت در خلیج فارس را مطرح کرد و تا به امروز بریتانیا تنها کشوری است که اعلام کرده رسما به این ائتلاف خواهد پیوست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024