جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.07.2019, 20:09


وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن اقدام ایران در توقیف یک شناور خارجی در خلیج فارس، خواستار آزادی فوری این کشتی شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخی مکتوب به خبرگزاری رویترز گفته است: «ایران باید به این اقدام غیرقانونی خود پایان بدهد و خدمه شناوری را که بنابر گزارش‌ها توقیف کرده فورا آزاد کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در این پیام گفته است: «ایالات متحده تداوم اقدامات ایذایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه شناورها را قویا محکوم می‌کند».

صبح روز پنجشنبه سپاه پاسداران از توقیف یک نفتکش خارجی خبر داده و ادعا کرده بود  این شناور خارجی سوخت قاچاق از ایران می‌برده است. سپاه هم‌چنین «ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف هر گونه شناور دیگر توسط ایران» را تکذیب کرده بود.

در اطلاعیه روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران آمده بود: «طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان یافته در روز یکشنبه مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ گشت های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود را پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.»

در این اطلاعیه هم‌چنین آمده بود: «این کشتی که ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت را دارد با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج های ایرانی به کشتی های بیگانه در مناطق دورتر بود که با هوشمندی رزمندگان نیروی دریایی سپاه ناکام ماند.»

ساعاتی پس از انتشار اطلاعیه سپاه پاسداران و اعلام توقیف یک نفتکس خارجی، بخش‌های برون‌مرزی تلویزیون حکومتی ایران ویدئویی را منتشر کردند که نشان می‌دهد شناور توقیف‌شده همان نفتکش «ریاح» است که با پرچم پاناما تردد می‌کرد و از شامگاه شنبه ناپدید شده بود.

روز گدشته (چهارشنبه ۲۶ تیرماه) سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که «یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.»

تناقض اظهارنطر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و اطلاعیه رسمی سپاه پاسداران نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه در جریان عملیات سپاه پاسداران نیست. از این پس بهتر است در چنین مواردی وزارت حارجه اول منتظر اظهارنطر سپاه باشد، سپس گفته‌های سپاه را نوجیه و تفسیرکند!

خامنه‌ای دو روز پیش (روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه) توقیف نفت‌کش ایران در جبل‌الطارق را «دزدی دریایی» توصیف کرده و با تهدید به اقدام متقابل گفته بود: « جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند و در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024