جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.07.2019, 20:27


دویچه وله فارسی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست کابینه در کاخ سفید گفت که پیشرفت‌هایی در رابطه با ایران حاصل شده است و او به هیچ وجه به دنبال تغییر رژیم ایران نیست. پمپئو نیز گفت ایران آماده مذاکره بر سر برنامه موشکی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا ازجزئیات این «پیشرفت‌»ها سخن نگفت. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در همین جلسه کابینه گفته است که ایران ابراز آمادگی کرده است، بر سر برنامه موشکی این کشور مذاکره کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به نشست کابینه اطلاع داد که ایران علامت داده‌ که آماده است درباره موشک‌های بالستیک این کشور مذاکره کند.

پمپئو گفت: «رژیم ایران همه‌سویه در تلاش است تا راه حلی برای وضعیت اقتصادی خود بیابد، زیرا ما بسیار تأثیرگذار بوده‌ایم.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «و نتیجه آن بوده است... واقعیت را بخواهید، فکر کنم دیروز یا شاید پریروز بود که ایرانی‌ها برای اولین بار گفتند که آماده‌اند در باره برنامه موشکی‌شان مذاکره کنند.»

پمپئو هم‌چنین گفت: «من امیدوارم، در صورتی که استراتژی خود را به طور متناسب عملی سازیم، این فرصت را به دست آوریم تا توافقنامه‌ای تنظیم کنیم که واقعا بتواند مانع از رسیدن ایران به سلاح اتمی شود.»

مایک پمپئو همچنین ابراز امیدواری کرد تحریم‌ها علیه ایران باعث شود رهبران این کشور به این نتیجه برسند که سیاست‌های خودشان در منطقه را تغییر دهند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون هرگونه مذاکره با آمریکا رد کرده‌اند. به ویژه که آنها تأکید داشته‌اند که برنامه موشکی ایران صرفا خصلت دفاعی دارد.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم‌اکنون در آمریکا به‌سر می‌برد. او برای برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است. گفته شده که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دستور صدور ویزا برای ظریف را داده است. پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که در نظر دارد جواد ظریف را نیز وارد فهرست تحریم‌های خود علیه ایران کند.

ظریف روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا درباره امکان گفت‌وگو با آمریکا بر سر برنامه موشکی کشورش گفته بود اگر آمریکا می‌خواهد درباره برنامه موشکی ایران مذاکره کند، باید مسائل دیگری نیز در دستور این مذاکرات قرار گیرد.

ترامپ: پیشرفت زیادی در مورد ایران حاصل شده

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در نشست کابینه در کاخ سفید گفت: «پیشرفت زیادی در مورد ایران حاصل شده و ما در تلاش برای مذاکره با این کشور و کار با آن هستیم. آنها دوست دارند گفت‌‌وگو کنند و خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد.»

ترامپ افزود، توافق هسته‌ای که در زمان باراک اوباما با ایران منعقد شد، ضعیف‌تر از آن است که مانع از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شود: «آنها نمی‌توانند سلاح اتمی داشته باشند. ما می‌خواهیم به آنها کمک کنیم. ما با آنها رفتاری خوب خواهیم داشت، ما با آنها همکاری خواهیم کرد. ما از هر لحاظ به آنها کمک خواهیم کرد، اما آنها نمی‌توانند سلاح اتمی داشته باشند. علاوه بر اینکه ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم.»

به گزارش رویترز، ترامپ افزود: «آنها موشک‌های بالستیک را هم نباید آزمایش کنند.»

روشن نیست منظور ترامپ از «پیشرفت در مورد ایران» چیست؟ و مایک پمپئو بر چه اساس از آمادگی ایران برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی سخن می‌گوید. در آستانه سفر جواد ظریف به نیویورک، حسن روحانی مذاکره را به لغو تحریم‌ها مشروط کرده بود.

با این‌حال در روزهای اخیر اروپایی‌ها تلاش تازه‌ای برای جلوگیری از نابودی کامل برجام آغاز کرده‌اند. جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا دو روز پیش اعلام کرد که با پیشنهاد تازه به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل می‌رود. هم‌چنین گفته می‌شود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز تلاش‌هایی برای تماس با تهران و واشنگتن آغاز کرده است.

برخی ناظران و منابع غیررسمی اشاره می‌کنند که ممکن است پیشنهاد تازه بریتانیا و نیز تلاش‌های مکرون، شامل تسهیلاتی موقت برای فروش حجم معینی نفت از سوی ایران باشد تا در ازای آن تهران حاضر شود بر سر میز مذاکره با طرف‌های غرب و آمریکا بنشیند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024