جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.05.2019, 16:41


دانشجویان دانشگاه تهران در اقدامی کم‌سابقه در اعتراض به «طرح‌های حجاب و عفاف» تجمع کرده‌اند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده، در پی حمله بسیج دانشجویی و حراست دانشگاه تهران، این تجمع به خشونت کشیده شده است.

دانشجویان تجمع خود را از مقابل پردیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کردند و سپس برای سخنرانی در آمفی تئاتر این دانشکده تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌ها درگیری از مقابل در پردیس دانشکده هنرهای زیبا آغاز شد و در سالن آمفی تئاتر به اوج خود رسید. دانشجویان در شعارهای خود به تبعیض مضاعف علیه زنان در دانشگاه اعتراض کردند.

این تجمع در پاسخ به فراخوانی برپا شده است که چند روز پیش از سوی تشکل‌های مستقل دانشجویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

دانشجویان در بیانیه‌ این تجمع نوشته‌اند «حضور و استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی زن در همراهی با ماموران پیشین» را «تعرض آشکار به حریم خصوصی دانشجویان، نقض مستقیم حقوق انسانی آنان و ستم عریان علیه زنان محصل» خوانده‌اند.

دانشجویان در فراخوان این تجمع نوشته‌اند که «گردهم می‌آییم تا بگوییم اجرای طرح‌های حجاب و عفاف محکوم است».

دانشجویان با اشاره به «حداقل آزادی پوشش» در دانشگاه تهران، این آزادی را حاصل مقاومت و پافشاری دانشجویان این دانشگاه تهران در امر پوشش خوانده‌اند. آنها دفاع از «آزادی در امر پوشش» را حقوق بدیهی خود خوانده‌اند.

در این تجمع معترضان پلاکاردهایی در اعتراض به بازداشت سه تن از روزنامه‌نگاران و فعال مدنی در دست داشتند. ندا ناجی، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از روز جهانی کارگر(۱۱ اردیبهشت) در بازداشت به سر می‌برند.

بنابر گزارش‌ها، در این درگیری‌ به ساختمان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آسیب‌هایی وارد شده است.

●●●

بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران علیه گشت ارشاد و حجاب اجباری

بخشهایی از بیانیه دانشجویان علیه فشار بردانشجویان باحضور نیروهای حفاظت فیزیکی زن در دانشگاه:

دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای گذشته شاهد حضور و استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی زن در همراهی با مأموران حراست دانشگاه، به منظور دخالت در امر پوشش خود بوده‌اند. این اتفاق ناخوشایند با سخت‌گیری در ورود بانوان به دانشگاه به‌ علت نوع پوشش‌شان و تهدیدِ احضار به کمیته‌ی انضباطی و برخوردهای قهریِ این‌چنینی همراه شده که مایه‌ی تأسف است.این برخوردها ما را به یاد تلاش‌های بی‌سرانجام و محکوم‌به‌شکستِ حاکمیت‌ها در عصرهای مختلف این سرزمین می‌اندازد، حاکمانی که قصد دخالت در سبک زیست مردمان را داشته‌اند اما چیزی جز بدنامی تاریخی نصیب‌شان نشده است. در واقع طرح‌هایی مثل نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان باعث به وجود آمدن چنین دست‌درازی‌هایی به حریم دانشجویان شده این نوع برخوردهای قهری هیچ‌گاه جواب نخواهد داد چرا که دانشجویان بهتر از هر شخص دیگری به عرف دانشگاه و جامعه‌ی خود آگاه هستند.

اجبار و تحمیل نوع خاصی از پوشش به دانشجویان، شکل واضحی از تعرض آشکار به حریم خصوصی دانشجویان، نقض مستقیم حقوق انسانی آنان و ستم عریان علیه زنان محصل است و مورد اعتراض جمع‌ها و محافل دانشجویی است. نباید فراموش کرد اندک آزادی‌ای که دانشجویان این دانشگاه در امر پوشش خود داشته‌اند، نه مبنی بر لطف مدیران و مسئولان، که نتیجه و دست‌رنج مقاومت و پافشاری همیشگی دانشجویان بر حقوق بدیهی خود بوده است. دانشجویان این حق را برای خود قائل هستند که به مقابله با این‌گونه رفتارها پرداخته و از حقوق اساسی و اولیه‌ی خود دفاع کنند و اجازه ندهند کسی بیش از این به آن‌ها و دانشگاه‌شان هتک حرمت کند.

بدین‌وسیله ما دانشجویان خواستار توقف برخوردهای دانشگاه در خصوص پوشش و عدم تداوم برخوردهای حراست در این رابطه هستیم.

بی بی سی، دانشجو آنلاین



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024